کامودیتی

گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان داد که قیمت نفت به کمترین میزان در سال ۲۰۱۸ رسید و چشم انداز نگران کننده جنگ تجاری آمریکا و چین فشارها بر قیمت فلزات را افزایش داد.

قیمت نفت به کمترین میزان در سال ۲۰۱۸ رسید

به گزارش «کالاخبر»؛ تداوم مازاد عرضه و چشم انداز نگران کننده اقتصاد جهان قیمت نفت را به پایین ترین حد در سال ۲۰۱۸ رساند و قیمت نفت برنت با بیش از ۱۱ درصد افت در هفته گذشته به زیر ۶۰ دلار رسید تا میزان افت آن از زمان اوج قیمت آن -۸۶ دلار- به بیش از ۳۲ درصد برسد. قیمت نفت در شروع هفته با توجه به انتظار بازار برای محدودیت عرضه از سوی اوپک و متحدانش افزایش یافت و درصدی از افت شدید هفته قبل خود را جبران کرد اما به دلیل وخامت دورنمای اقتصادی و افزایش تولید آمریکا و عربستان مجددا در مدار نزول قرار گرفت.

صادرات نفت عربستان سعودی در سپتامبر که این کشور به برداشت از ذخائر خود ادامه داد به ۷.۴۳ میلیون بشکه در روز صعود کرد که بالاترین رکود در ۲۰ ماه گذشته بود. تولید نفت آمریکا نیز امسال حدود ۲۵ درصد رشد کرده و به رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. در ادامه با اعلام آمار هفتگی نفت آمریکا و افزایش واردات نفت هند مجددا شاهد افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی بودیم. گزارش موسسه آمریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ نوامبر، به طور غیرمنتظره ۱.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۳۹.۲ میلیون بشکه رسیده است. این افزایش قیمت نیز دیری نپایید و در آخرین روز هفته تحت تاثیر نگرانی ها از مازاد عرضه که عمدتا ناشی از افزایش تولید نفت لیبی و توافق حکومت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان برای از سر گیری صادرات نفت از میادین نفتی کرکوک بود یکی از شدیدترین ریزش های ماه های اخیر را تجربه کرد و به کمترین میزان در سال اخیر رسید.

ابراز خوشحالی ترامپ از کاهش قیمت نفت و اظهارات او مبنی بر لزوم کاهش بیشتر قیمت آن یکی دیگر از دلایل سقوط قیمت ها بود.تحلیلگران معتقدند که نتایج اجلاس جی ۲۰ و احتمال توافق آمریکا و چین بر سر موارد مورد اختلاف و بهبود چشم انداز رشد اقتصادی ناشی از این امر و گمانه زنی ها مبنی بر کاهش ۱.۴ میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک تنها عواملی هستند که در کوتاه مدت می توانند روند نزولی فعلی قیمت ها را متوقف نمایند.

 در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.


رشد ارزش دلار و چشم انداز نگران کننده جنگ تجاری آمریکا و چین فشارها بر قیمت فلزات را افزایش داد

فلزات بر خلاف نفت هفته ای نسبتا آرام و کم نوسان را پشت سر گذاشتند و از یک طرف تحت تاثیر تداوم کاهش موجودی انبارها و چشم انداز مثبت عرضه و تقاضا مورد حمایت قرار گرفتند و از طرف دیگر نگرانی ها نسبت به چشم انداز رشد اقتصادی جهان، افزایش ارزش شاخص دلار، ادامه ریزش بورس های جهانی و نگرانی ها نسبت به تشدید جنگ تجاری تحت فشار قرار گرفتند.

ارزش دلار آمریکا در شروع هفته روندی نزولی به خود گرفت. سخنان دو تن از اعضای فدرال رزرو مبنی بر اینکه این نهاد هنوز برای افزایش نرخ بهره تصمیم نگرفته است جرقه کاهش شاخص دلار آمریکا بود و در ادامه کاهش نرخ اوراق قرضه آمریکا به مرز ۳ درصد نیز مزید بر علت شده تا شاهد کاهش آن تا مرز ۹۶ واحد باشیم. اگرچه با فرارسیدن روز شکرگذاری و تعطیلی بازارهای این کشور شاخص دلار مجددا صعودی شد اما بسیاری از موسسات از جمله گلدمن ساکس و مورگن استلی عددهای فعلی را اوج ارزش شاخص دلار دانسته و نسبت به کاهش آن هشدار می دهند. در بازار کامودیتی ها همه چشم ها به اجلاس سران جی ۲۰ در آرژانتین و مذاکرات چین و آمریکا بر سر جنگ تجاری در روزهای آینده خواهد بود. با وجود اینکه دو کشور در اجلاس همکاری های اقتصادی آسیا-پاسیفیک انتقادهای شدیدی از یکدیگر در خصوص سیاست های تعرفه کرده اند اما بسیاری از تحلیلگران نسبت به حصول توافق بین این دو ابر قدرت خوشبین هستند.

در هفته گذشته روند کاهشی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن ادامه یافت و موجود انبارهای مس ۱۳ درصد کاهش یافته و به پایینتر از ۱۴۰ هزار تن رسید. موجودی انبار روی و سرب نیز بیش از دو درصد کاهش یافت. موجودی انبارهای مس دنیا طی ۸ ماه اخیر روندی نزولی داشته و با کاهش ۴۳ درصدی به رقم ۸۱۱ هزار تن رسیده است. از طرف دیگر گروه مطالعات مس ICSG اعلام کرد که مس در ۹ ماه ۲۰۱۸ شاهد کسری عرضه۲۶۰ هزار تنی بوده که نسبت به سال قبل روندی افزایشی دارد و انجمن جهانی مس ICA در گزارشی اعلام کرد که تقاضای مس دنیا ناشی از اجرای جاده ابریشم بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ نزدیک به ۶.۵ میلیون تن افزایش می یابد.

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

*فرید فتحی  - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها