جهانی

عملکرد هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت نفت روند نزولی طی کرده و رشد ارزش دلار و چشم انداز نگران کننده جنگ تجاری فشارها بر قیمت فلزات را افزایش داده است.

سقوط قیمت نفت با اعطای معافیت به واردکنندگان نفت ایران

به گزارش «کالاخبر»، قیمت نفت در هفته ای که گذشت به روند نزولی خود ادامه داد و تحت تاثیر اعلام خبر اعطای معافیت به هشت کشور برای ادامه واردات نفت از ایران و همچنین افزایش تولید نفت آمریکا تحت فشار بیشتری قرار گرفت و نفت برنت و نفت آمریکا با افتی شدید به زیر ۷۰ و ۶۰ دلار سقوط کردند.

قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر صدور معافیت از تحریم‌های نفتی واشنگتن برای هشت خریدار بزرگ نفت ایران و همچنین نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی کاهش پیدا کرد. واشنگتن به هشت واردکننده شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه معافیت ۱۸۰ روزه برای واردات نفت از ایران داده است که به آنها اجازه می‌دهد به واردات نفت از ایران ادامه دهند. از طرف دیگر ادامه تنش های تجاری و چشم انداز نگران کننده اقتصاد جهانی موجب شده است نگرانی ها نسبت به کاهش تقاضا برای نفت افزایش یافته و در طرف عرضه نیز افزایش قابل توجه تولید نفت آمریکا، روسیه و عربستان فشارها بر قیمت نفت را افزایش داده است.

در ادامه هفته گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تولید نفت این کشور در هفته منتهی به دوم نوامبر، به ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز صعود کرده است. تولید نفت آمریکا از ابتدای امسال ۲۲.۲ درصد رشد داشته و در حال حاضر این کشور به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است تولید نفت این کشور به مدد صنعت نفت شیل، تا اواسط سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۲ میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، اما تولید نفت تنها در آمریکا افزایش نداشته است بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر شامل روسیه، عربستان سعودی، عراق و برزیل نیز بالا رفته و نگرانی‌ها را نسبت به بازگشت مازاد عرضه به بازار و ریزش دوباره قیمت‌ها برانگیخته است.

در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.


فشارها بر قیمت فلزات با رشد ارزش دلار و چشم انداز نگران کننده جنگ تجاری

فلزات اساسی در هفته ای که گذشت علیرغم تداوم کاهش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن تحت تاثیر افزایش ارزش دلار و افزایش احتمال شکست مذاکرات آمریکا و چین در خلال اجلاس جی ۲۰ تحت فشار قرار گرفته و هفته ای کاهشی را پشت سر گذاشتند.

در شروع هفته مشاور اقتصادی ترامپ اعلام کرد به رغم فضای مثبت موجود، به توافق با چین در اجلاس G۲۰ خوشبین نبوده و دستوری به منظور تهیه پیشنویس تفاهم نامه نیز دریافت نکرده است. تحلیلگران نیز معتقدند که با اتمام انتخابات آمریکا توجه ترامپ مجددا به جنگ تجاری با چین متمرکز خواهد شد و با توجه به انتشار آمار ماهانه تجارت خارجی چین و ادامه تراز مثبت این کشور با آمریکا؛ فشارهای وارده از طرف ترامپ افزایش خواهد یافت. صادرات چین به آمریکا در ماه اکتبر ۱۳.۲ درصد رشد داشته و در مقابل واردات ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

به علاوه تراز تجاری چین با آمریکا در ماه اکتبر ۳۲میلیارد دلار بوده که بالاتر از متوسط ۲۵ میلیارد دلار نه ماه ابتدای سال ۲۰۱۸ است. بر اساس این گزارش صادرات چین در این ماه ۱۵.۶ درصد و واردات این کشور ۲۱.۴ درصد افزایش یافته است. شاخص دلار آمریکا در هفته گذشته عمدتا تحت تاثیر انتخابات این کشور بود اما تحت تاثیر انتشار آمار مثبت از اقتصاد این کشور تا آستانه ۹۷ واحد صعود کرد. در نشست این هفته فدرال رزرو علیرغم عدم افزایش نرخ بهره شاهد تاکید این نهاد بر ۳ بار رشد بهره تا سال ۲۰۱۹ بودیم. از طرفی دیگر شاخص بهای تولید یا PPI آمریکا برخلاف انتظار ۰.۶ درصد رشد داشت و احداث مسکن جدید در ماه اکتبر به ۲۰۵.۹ هزار واحد رسید که رشد قابل ملاحظه ای نسبت به ۱۸۹.۷ هزار واحد ماه سپتامبر دارد. بی ثباتی سیاسی دولت انگلستان، ادامه مشکلات ایتالیا بر سر بودجه این کشور و احتمال بالای شکست مذاکرات تجاری آمریکا و چین نیز مزید بر علت شده تا هر چه بیشتر شاهد گرایش سرمایه گذاران به سمت دلار باشیم. 

در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

فرید فتحی - کارشناس واحد توسعه بازار شرکت کارگزاری بانک سامان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها