چین

تشویش ها و نگرانی ها در بازار فولاد چین به اوج خود رسیده و فروش های هیجانی و کاهش قیمت امان بازار را بریده است. در جریان معاملات امروز بهای بیلت در تانگشان ۸۰ یوان دیگر افتاد تا مجموع کاهش ۱۰ روزه اخیر را به ۴۵۰ یوان برساند. امری کم سابقه که تنها در شروع بحران جهانی ۲۰۰۸ دیده شد.

به گزارش «کالاخبر»​؛ علیرغم برخی شباهت ها، اوضاع کنونی جهان به وخامت شرایط در سال ۲۰۰۸ نمی باشد. وضعیت اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته همچنان خوب است و امریکا ظاهرا در اوج دوران شکوفایی خود طی نیم قرن اخیر قرار دارد. انتظار می رود تولید ناخالص داخلی امریکا امسال از مرز ۲۰.۴ تریلیون دلار بگذرد و تا مدت ها برای هیچ کشوری قابل دستیابی نباشد. قدر مسلم اما اوضاع برای اقتصاد چین و به طور مشخص بازار فولاد این کشور چندان مناسب نیست.

برخی از فولادسازان چینی به تازگی و با تلاش های زیاد دولت جهت تحریک مصرف فولاد در کشور از شرایط بد مالی خود رهایی یافته اند و طی سال اخیر گزارش های خوبی را روانه بازار نمودند. افزایش قیمت سهام آنها باعث شد تا جذابیت سرمایه گذاری در این شرکتها افزایش یافته و برنامه تهاتر بدهی های این شرکتها به بانک ها با سهام توجیه اقتصادی پیدا کند. اما افت قیمتهای اخیر و رسیدن قیمت محصولات فولادی به نقطه سر به سری تحقق برنامه دولت برای کاستن از بدهی این شرکتها را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

به نظر می رسد دولت چین نیز قصد دارد به هر صورت ممکن این اوضاع را سر و سامان ببخشد. علیرغم سررسید شده ۱۰۰ میلیارد یوان تزریقات مالی بانک مرکزی چین تا تاریخ ۲۲ نوامبر، بانک مرکزی چین اقدام به جمع نمودن این حجم پول از بازار ننموده تا از این طریق محرک جریان نقدینگی و رونق در کشور باشد. از سوی دیگر، چین با برنامه های خود اتهام گسیل مازاد عرضه خود به بازارهای جهانی را تنها مدتی است که از خود مبری نموده و افت قیمتها در بازار داخلی ممکن موجب بازگشت انبوه فولاد چینی به بازارهای جهانی باشد. البته افزایش قیمت مواد اولیه طی سال های اخیر تولید ارزانقیمت برای چین را مشکل ساخته است و از سوی دیگر تمهیدات آنتی دامپینگ برای فولاد چینی در بسیاری از کشورها کار را برای صادرات چین مشکل نموده، با این حال در صورت بروز رکود این امکان وجود دارد که چینی ها به روش های تولید سنتی خود بازگشته و هزیته تولید را تا حد ممکن پایین آورند.

چین با فشارهای موجود از سمت ایالات متحده با کاهش رشد تولید ناخالص داخلی مواجه است و عدم کاهش تولید فولاد طی زمستان امسال مطابق با میزان سال قبل برای جبران افت رشد اقتصادی می باشد. از این رو، شی ژین پین تحت فشار مضاعفی برای حصول نتیجه ی مثبت با ترامپ در دیدار حاشیه نشست گروه ۲۰ می باشد. درصورت تحقق این موضوع و ایجاد توافق میان طرفین، ممکن است چین خط مشی جدیدی را برای کاهش تولید فولاد و جلوگیری از ریزش قیمتها در پیش گیرد.

منبع : planner

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها