81632259-6494620.jpg

بهای هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با افزایش نسبی روبرو شد، ولی در هفته ای که گذشت برای نخستین بار میانگین این فلز گرانبها در یک ماه اخیر با کاهش ۰.۷ درصدی همراه شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نوسانات مربوط به شاخص سهام و ارزش دلار طی روزهای گذشته تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا داشته است.

بر اساس این گزارش تازه ترین آمارهای اقتصادی منتشر شده در آمریکا نشان می دهد که شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور طی ماه ژانویه با رشد ۰.۳ درصدی روبرو شده که این بالاترین افزایش نرخ تورم از اوت ۲۰۱۱ میلادی به شمار می رود.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، افزایش نسبی نرخ تورم آمریکا می تواند گمانه زنی ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده را بیشتر کند.

افزایش نرخ بهره به نفع ارزش دلار خواهد بود و می تواند تاثیر منفی بر قیمت طلا داشته باشد. فدرال رزرو برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ میلادی در نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش داده است. گمانه زنی های زیادی در خصوص وضعیت نرخ بهره آمریکا طی ماه های آینده مطرح شده است.

قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه با ۴.۵۰ دلار افزایش معادل ۰.۴ درصد به بیش از ۱۲۳۰ دلار رسیده است ولی در هفته ای که گذشت افت ۰.۷ درصدی را تجربه کرده است.

نرخ تورم آمریکا هنوز کمتر از هدف ۲ درصدی است که فدرال رزرو تعیین کرده است. بانک های مرکزی بزرگ جهان از جمله ژاپن، اروپا و سوییس نرخ بهره منفی را در دستور کار قرار داده اند و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.

به نظر می رسد نوسانات شاخص سهام در روزهای آینده نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

 مارک اوبرایان تحلیلگر ارشد موسسه گلدکور در این باره گفت: واقعیت این است که افزایش تورم زمینه لازم برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را فراهم می کند. البته با توجه به وضعیت نگران کننده اقتصاد جهانی، فدرال رزرو تمایل چندانی برای افزایش مجدد نرخ بهره ندارد.

قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۶ درصد رشد داشته است. قیمت طلا در سه سال گذشته با افت متوالی روبرو شده و نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی یک سوم ارزش خود را از دست داده است.

 

منبع: پایگاه اینترنتی مارکت واچ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها