آتی سکه

بورس کالای ایران همزمان با توسعه ابزارهای نوین معاملاتی، استفاده از معاملات آتی و آپشن ها را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش «کالاخبر» پس از تجربه چندین ساله معاملات آتی سکه طلا، زعفران نیز به عنوان کالای پایه وارد این بازار شد. در این میان باید توجه داشت که زعفران کالایی تخصصی و دارای بازار صادراتی قوی بوده و ورود به بازار این محصول، حداقل مستلزم یک شناخت اولیه است. همچنین قیمت گذاری زعفران کاملا متمایز از طلاست و تنها نرخ ارز تعیین کننده قیمت آن نیست؛ بلکه حجم برداشت محصول در سال به شدت بر قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. در این بین بررسی معاملات بازار آتی زعفران در هفته های ابتدایی، نشان می داد برخی معامله گران براساس فرمول های معامله سکه طلا اقدام به معامله زعفران می کردند که این موضوع از شناخت ناکافی آنها با ماهیت بازار طلای سرخ حکایت داشت که این روند در مسیر بهبود قرار گرفته است.

در معاملات آتی باید به این نکته توجه داشت که قیمت آتی هر محصول وابسته به قیمت نقدی و همچنین انتظارات قیمتی آینده است. همچنین نوع معاملات در بازار آتی به گونه ای است که اجبارا تمامی قراردادها به تحویل ختم نمی شود و می توان قبل از سررسید نسبت به بستن قرارداد خرید یا فروش اقدام کرد

از طرفی سود و زیان در این بازار به صورت روزانه محاسبه شده و در حساب مشتری اعمال می گردد. بدین معنی که در صورت وجود زیان، مبلغ مذکور از حساب مشتری کسر می شود و مشتری در صورت تمایل به حفظ قرارداد باید نسبت به حفظ حساب موجودی خود به میزانی بیشتر از حداقل قانونی اقدام کند

همچنین امکان اتخاذ موقعیت فروش به دلیل دو طرفه بودن بازار و همچنین معاملات اهرمی از دیگر ویژگی های این معاملات است که معامله گران قبل از ورود به این بازار باید نسبت به آنها آگاهی کافی داشته باشند. به عنوان مثال در بحث زعفران برای پیش بینی قیمت های آتی علاوه بر تغییرات نرخ ارز می توان به حجم محصول برداشت شده در هر فصل، میزان صادرات و ورود محصول به بازارهای داخلی و همچنین تغییرات قیمتی فصلی توجه نمود

با همه این تفاسیر، تاکید می شود افرادی که به عنوان فعال بازار زعفران، قصد ورود به بازار آتی زعفران را دارند، علاوه بر اطلاعات مناسب از بازار این محصول باید قواعد بازار قراردادهای آتی را نیز یاد بگیرند. فعالان این بازار باید بدانند که با وجود جذابیت بالای معاملات آتی برای کسب سودآوری، اما ریسک این بازار نیز بالاست و همیشه در مقابل فردی که سود بدست می آرود، فردی دیگر زیان می کند. در پایان اینکه تقویت آموزش های لازم، شناساندن بازار به معامله گران، استفاده از ابزارهای تبلیغاتی همچون صدا و سیما و تولید برنامه های آموزشی در این زمینه می تواند علاوه بر آشنایی فعالان بازار زعفران با قراردادهای آتی بورس کالا، به مرور اقبال عمومی و شمار بازیگران به این بازار را افزایش دهد

محسن ایزدی- شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها