چین

نتیجه جنگ تجاری آمریکا و چین میلیاردها دلار زیان برای هرکدام در سال ۲۰۱۸ بود که به صنایعی مثل اتومبیل سازی و کشاورزی صدمه زد .

به گزارش «کالاخبر»به نقل از رویترز، نتیجه جنگ تجاری آمریکا و چین میلیاردها دلار زیان برای هرکدام در ۲۰۱۸ بود که به صنایعی مانند اتومبیل سازی، تکنولوژی و کشاورزی صدمه زد .

آسیب های گسترده عوارض تجاری نشان می دهد در حالی که برخی صنایع خاص مثل دانه های سویای آمریکا از این درگیری سود داشته اند، در کل تأثیرات مخربی بر هر دوی این اقتصادهای بزرگ جهان وارد شده است .این خسارت ها ممکن است به دونالد ترامپ و همتای چینی اش، زی جینپینگ انگیزه ای دهد برای حل اختلاف های تجاری قبل از مهلت دوم مارس. البته گفت و گو بین این دو ابرقدرت اقتصادی همچنان ادامه دارد .

اقتصادهای آمریکا و چین هرکدام سالانه حدود ۲.۹ میلیارد دلار به خاطر عوارض چین بر دانه های سویا، ذرت و گندم از دست می دهند .

مختل شدن تجارت کشاورزی به هر دو کشور صدمه می‌زند چون چین بزرگترین وارد کننده دانه های سویای جهان است و سال گذشته وابسته به ۱۲ میلیارد دلار از این دانه روغنی آمریکا بود .

چین از زمان وضع عوارض ۲۵ درصدی بر دانه های سویای امریکا از ماه جولای به تلافی عوارض آمریکا بر کالاهایش، بیشتر از برزیل سویا می‌خرد. افزایش تقاضا باعث شد قیمت سویای برزیل به یک رکورد در مقابل سویای آمریکا برسد. بنابراین جنگ تجاری باعث کاهش فروش صادر کنندگان آمریکایی و افزایش قیمت‌ها برای وارد کنندگان چینی شد .

کل صادرات کشاورزی آمریکا به چین در ۱۰ ماه اول ۲۰۱۸ ، ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و به حدود ۸.۳ میلیارد دلار رسید .دولت آمریکا برای جبران خسارت کشاورزان حدود ۱۱ میلیارد دلار پرداخت مستقیم به خرید کالاهای کشاورزی برای برنامه های غذایی دولت اختصاص داده است .

چین خرید دانه های سویای آمریکا را در اوایل دسامبر پس از یک آتش‌بس تجاری از سرگرفت. سران این دو کشور طی اجلاس جی ۲۰ در آرژانتین بر سر این آتش‌بس توافق کردند. ولی پکن همچنان عوارض ۲۵ درصدی بر دانه های سویای آمریکا را حفظ کرده است .

چین به خاطر وضع عوارض آمریکا بر باتری های تلفن هم ضربه خورده است و مشتریانش به کشورهای دیگر  برای خرید روی آوردند .طبق تحقیقات، عوارض وضع شده بر محصولات وارداتی چین برای صنعت تکنولوژی یک میلیارد دلار در سال هزینه در برداشته است .

این درگیری همچنین شرکت‌های خرده‌فروشی، تولیدی و ساختمانی آمریکا را به خاطر پرداخت مبالغ بیشتر برای خرید فلزات و سایر کالاها تحت فشار قرار داده است.

سه خودروساز بزرگ دیترویت_جنرال موتورز، فورد و فیات_ هرکدام اعلام کردند که جنگ عوارض برای آنها یک میلیارد دلار خسارت دربر داشته است .

آسیبها ادامه دارند. اقتصاددان ها می گویند فورد و فیات در ۲۰۱۹ هم به همین اندازه ضرر خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها