نفت

قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هفته گذشته به پایین‌ترین قیمت در ۱۷ ماه گذشته سقوط کرد و به ۴۵.۸۸ دلار در هر بشکه رسید در حالی که در سوم اکتبر تا رکورد ۷۶.۴۰ دلار پیش رفته بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، برای این که علت واقعی این نوسان شدید قیمت نفت مشخص شود و روند حرکت قیمت در سال ۲۰۱۹ مورد ارزیابی قرار گیرد باید اتفاقات گذشته مرور شود.

چرا قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت

تحلیلگران در سال ۲۰۱۸ پیش بینی کرده بودند که قیمت نفت به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. قیمت وست تگزاس اینترمدیت که شاخص قیمت نفت آمریکا است در ماه مه به این سطح صعود کرد و در طول تابستان در همین حدود ماند.

دلایل زیادی برای پیش‌بینی افزایش قیمت نفت وجود داشت که اصلی‌ترین آنها شامل تهدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ادامه رشد تقاضا و وخامت وضعیت صنعت نفت ونزوئلا بود.اما در طول تابستان هیچ کس انتظار نداشت قیمت نفت در ادامه سال دچار ریزش شود و علت این کاهش را می‌توان تا حد زیادی به تاثیر رفتارهای غیرمنتظره ترامپ روی بازار نسبت داد.

تاثیر ترامپ

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اقداماتی را انجام داده که برای صنعت نفت این کشور مثبت بوده اما در خصوص قیمتهای نفت، نقش وی درک نشده است. با وجود این که آمریکا به یک تولیدکننده بزرگ جهانی تبدیل شده اما وی همچنان بر ضرورت پایین نگه داشتن قیمت نفت تاکید کرده است.

این مسئله سالها قبل که آمریکا یک واردکننده بزرگ نفت بود و وارداتش به ۱۴ میلیون بشکه در روز می‌رسید قابل درک بود اما اکنون موقعیت این کشور از واردکننده بزرگ نفت و فرآورده‌های نفتی به یک صادرکننده بزرگ تغییر یافته است.

قیمت‌های پایین نفت تهدیدی برای رویای استقلال انرژی آمریکا است زیرا انگیزه سرمایه گذاری در تولید جدید را کمتر می‌کند. قیمت‌های پایین نفت همچنین تهدیدی برای سوختهای تجدیدپذیر مانند اتانول است که با پایین ماندن قیمت نفت، توان رقابت کمتری پیدا می‌کند.

اکثر ایالتهای آمریکا که از قیمت‌های بالای نفت بهره می‌برند ایالتهایی هستند که مانند تگزاس، اوکلاهاما، داکوتای شمالی، آیووا و پنسیلوانیا به ترامپ رای دادند. البته شماری استثنا مانند کالیفرنیا و کلرادو وجود دارد اما ایالتهای نفتی عمدتا طرفدار ترامپ هستند.با این حال ترامپ اقداماتی را در پیش گرفت که به تولیدکنندگان نفت آمریکایی آسیب زد.

چرا قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت

تابستان گذشته چین به واردکننده بزرگ نفت آمریکا به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز تبدیل شد اما جنگ تجاری پکن و واشنگتن، به توقف واردات نفت آمریکا از سوی چین منجر شد. از دست دادن این بازار به تولیدکنندگان نفت آمریکایی ضربه زد و کمک کرد ذخایر نفت در آمریکا بالاتر رود. این امر با پایین بردن قیمت‌های نفت به ضرر تولیدکنندگان آمریکایی تمام شد.

اما از سوی دیگر ترامپ با صدور معافیت از تحریم‌ها برای هشت خریدار بزرگ نفت ایران، جایگاه تولیدکنندگان نفت را تضعیف کرد. پیش از آن دولت ترامپ به صفر رساندن صادرات نفت ایران را هدف گذاری کرده بود و عربستان سعودی را متقاعد کرده بود که برای جبران صادرات ازدست رفته ایران، نفت بیشتری تولید کند.

درست پیش از این که تحریم‌ها اجرا شوند، ترامپ معافیت به شماری از کشورها برای ادامه واردات نفت ایران را اعلام کرد. در میان این کشورها چین قرار داشت یعنی تولیدکنندگان آمریکایی در نتیجه این تصمیم سهم بازارشان را به ایران باختند.

در این بین، عربستان سعودی نیز در نتیجه تصمیم ترامپ برای اعطای معافیت‌ها، احساس کرد دور زده شده است. قیمت نفت در نتیه تحولات مذکور ریزش کرد و انتظار می‌رود عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ رویکرد متفاوتی را در پیش بگیرد.

قیمت‌های بالاتر نفت در سال ۲۰۱۹

بدنبال صدور معافیت‌های آمریکا از تحریم‌ها برای واردات نفت ایران، عربستان سعودی وعده داد تولیدش را کاهش دهد. بازار همچنان متقاعد نشد و روند کاهشی نفت ادامه یافت.

اما سپس اوپک بازار را غافلگیر کرد و با روسیه برای کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۹ به مدت شش ماه، توافق کردند. آخرین باری که اوپک توافق همکاری بزرگی با روسیه را اعلام کرد، قیمت‌های نفت از محدوده ۴۰ دلار رو به افزایش گذشتند و پس از این که پایبندی این گروه به پیمان مذکور آشکار شد، از مرز ۷۰ دلار عبور کردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، انتظار می‌رود این بار نیز اتفاق مشابهی روی دهد. اوپک و روسیه بیش از ۵۰ درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند و قدرت قابل ملاحظه ای روی قیمت‌ها دارند. در نتیجه اگر این بار نیز روند محدودیت عرضه خود را حفظ کنند، قیمت نفت ظرف چند ماه به بالای ۶۰ دلار بهبود خواهد یافت.

اما ترامپ همچنان عامل مبهمی برای بازار نفت مانده است و تا زمانی که مصمم است قیمت‌های نفت را پایین نگه دارد، همچنان عربستان سعودی را برای تولید بیشتر نفت تحت فشار قرار خواهد داد اما انتظار می‌رود رویکردش در سال ۲۰۱۹ موفقیت کمتری داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها