کامودیتی

واحد تحقیقات کامودیتی بانک آمریکایی گلدمن ساکس اقدام به انتشار جدیدترین برآوردهای خود در زمینه برخی از کامودیتی‌ها در سال ۲۰۱۹ کرده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اقتصاد آنلاین ،گلدمن ساکس با انتشار جدیدترین یادداشت تحقیقاتی خود، میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری را نسبت به پیش‌بینی قبلی خود ۱۱ درصد کاهش داد. افزایش حجم عرضه نفت شیل در بازار، کاهش هزینه‌های تولید و تداوم نااطمینانی‌ها در سطح جهانی که رشد تقاضای نفت را مورد تردید قرار می‌دهد، از جمله دلایل تغییر پیش‌بینی گلدمن ساکس بوده است.

در ایالات متحده با نصب خطوط لوله جدید در منطقه پرمیان که یکی از مراکز اصلی تولید نفت شیل در این کشور است، ظرفیت عرضه نفت و کاهش هزینه آن به بازار جهانی نفت با تغییر مواجه خواهد شد. در اوپک نیز سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت اعضا با وجود توافق کاهش تولید، می‌تواند که بازار نفت را با رشد عرضه مواجه کند. همچنین موجودی‌های بالاتر نفت در سال جاری میلادی عامل محدودیت قیمت‌ها خواهد بود

بنا به پیش‌بینی گلدمن ساکس، قیمت نفت برنت به صورت میانگین در سال جاری معادل با ۶۲.۵ دلار در هر بشکه خواهد بود که کاهش ۷.۵ دلاری را نسبت به پیش‌بینی قبلی نشان می‌دهد.

قیمت نفت برنت امروز در بازارهای جهانی معادل با ۵۸.۱۹ دلار در هر تن بوده است که بازیابی تقریبا ۱۷ درصدی را نسبت به کف ۱۸ ماه اخیر در سطح کمتر از ۵۰ دلار که در تاریخ ۲۶ دسامبر ثبت شد، نشان می‌دهد. بنا به نظر کارشناسان این بانک، فشار فروش اتفاق افتاده در بازار طلای سیاه، بیش از حد و دور از واقعیت‌های کنونی و آتی بازار بوده است و انتظار بازیابی قیمت‌ها به صورت نسبی همچنان وجود دارد.

بنا به انتظار گلدمن ساکس قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز با ۹ دلار کاهش نسبت به پیش‌بینی قبلی، معادل با ۵۵.۵ دلار به صورت میانگین خواهد بود.

برای سال ۲۰۲۰ گلدمن انتظار دارد تا قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به صورت میانگین معادل با ۶۰ و ۵۴.۵ دلار در هر بشکه باشد. در حوزه تقاضای نفت، این بانک آمریکایی انتظار دارد تا در بازه زمانی ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ تقاضای جهانی نفت نزدیک به میانگین ۵ سال اخیر خود در سطح ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

بررسی قیمت مس

در حوزه مس نیز این موسسه مالی انتظار بهبود نسبتا چشمگیر قیمت‌ها و بازگشت به سقف ثبت شده سال ۲۰۱۸ را تا پایان سال جاری میلادی داردبا وجود آغاز ضعیف مس در سال جدید میلادی، بانک آمریکایی گلدمن ساکس انتظار دارد که قیمت مس در سال ۲۰۱۹ به هفت هزار دلار در هر تن برسد.

قیمت مس در دومین هفته معاملاتی سال جدید میلادی در محدوده ۵۹۰۰ دلار در هر تن قرار دارد و در آغاز سال نو قیمت فلز سرخ در محدوده ۵ هزار و ۸۶۲ دلاری نیز قرار گرفته بود که کمترین سطح از سال ۲۰۱۸ بوده است.

در سه ماهه اول سال جاری میلادی، گلدمن ساکس انتظار ثبت قیمت ۶ هزار و ۱۰۰ دلاری، در بازه زمانی شش ماهه این بانک انتظار رسیدن قیمت مس به سطح ۶۴۰۰ دلار و تا پایان سال انتظار ثبت قیمت هفت هزار دلاری برای هر تن مس را دارد. طلای سرخ در فوریه سال گذشته میلادی برای آخرین بار بالاتر از هفت هزار دلار در هر تن معامله شد.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که تا ماه‌های مارس و آوریل، رشد اقتصادی چین به کمترین سطح سال‌های اخیر برسد و انتظار می‌رود که سیاستگذاران چینی در پاسخ به این وضعیت، اقدام به وضع سیاست‌های حمایتی جدیدی در دومین اقتصاد بزرگ دنیا کنند که این امر می‌تواند فلزات اساسی را در سه ماهه اول سال با نوسانات قیمتی بالایی مواجه کند. بانک مرکزی چین اخیرا اقدام به کاهش نرخ ذخیره قانونی برای بانک‌های تجاری این کشور و آزادسازی بیش از ۱۱۶ میلیارد دلار نقدینگی برای تزریق به بازارها را اعلام کرده است

بنا به انتظار کارشناسان این بانک، سیاست مقامات چینی برای افزایش محدودیت‌ها بر روی واردات قراضه مس از جولای ۲۰۱۹ و افزایش تقاضا در بازار مسکن چین، می‌تواند که از قیمت مس حمایت به عمل آورد. گلدمن ساکس انتظار دارد که میزان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های چین در سال جاری میلادی رشد ۱۰ درصدی را تجربه نماید در حالی که این نرخ در سال ۲۰۱۸ معادل با ۴ درصد بوده است

بنا به پیش‌بینی این بانک آمریکایی، قیمت مس به صورت میانگین معادل با ۶۴۵۰ دلار در هر تن در سال جاری میلادی خواهد بود که تقریبا برابر با سطح قیمتی سال ۲۰۱۸ است. این بانک در پاسخ به برخی تحلیل‌ها در زمینه مس کمتر از ۵ هزار دلار اعلام کرده است که برای تحقق این سناریو نیازمند رشد بیش از ۵ درصدی ارزش دلار آمریکا و افت قیمت نفت برنت به کمتر از ۴۲ دلار هستیم.

در حوزه نیکل، گلدمن ساکس معتقد است که با وجود افزایش تقاضای نیکل از طریق رشد عرضه خودروهای الکتریکی، افزایش عرضه از جانب اندونزی قادر به جذب کامل تقاضا است و همین امر باعث خواهد شد که قیمت نیکل به صورت میانگین معادل با ۱۲۵۰۰ دلار در سال ۲۰۱۹ باشد

در حوزه آلومینیوم نیز گلدمن ساکس انتظار دارد که در ۶ ماه اول سال جاری میلادی، قیمت آلومینیوم در بازه کمتر از ۲ هزار دلار در هر تن معامله شود اما احتمال رسیدن به محدوده ۲ هزار دلاری در نیمه دوم سال وجود دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها