نفت

گروه گلدمن ساکس با اشاره به شکل گیری مجدد مازاد عرضه و تداوم رشد تولید شیل آمریکا، قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سال ۲۰۱۹ را کاهش داد.

به گزارش «کالا خبر» به نقل از ایسنا، تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشت تحقیقاتی جدیدی نوشتند: میانگین بهای معاملات آتی نفت برنت امسال به ۶۲.۲۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید که کمتر از برآورد قبلی ۷۰ دلار است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به ۵۵.۵۰ دلار می‌رسد که کمتر از پیش‌بینی قبلی ۶۴.۵۰ دلار است.

بانک فرانسوی "سوسیته جنرال" نیز دورنمای قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ را بازبینی کرده و به میزان ۹ دلار در هر بشکه کاهش داده است و اکنون انتظار دارد در سال ۲۰۱۹ میانگین قیمت نفت برنت ۶۴.۲۵ دلار و وست تگزاس اینترمدیت ۵۷.۲۵ دلار باشد.

طبق یادداشت گلدمن ساکس، افزایش تولید نفت اوپک در اواخر سال ۲۰۱۵ به معنای آن است که بازار امسال نسبت به سال ۲۰۱۸ از عرضه بهتری برخوردار است. از سوی دیگر، محدودیتهای خطوط لوله انتقال نفت در منطقه پرمیان باسین سریع‌تر از حد انتظار رفع خواهند شد. پروژه‌های بزرگی که سال‌ها در برزیل و کانادا در دست توسعه بودند امسال تولیدشان را آغاز خواهند کرد. این عرضه بالاتر به معنای آن است که به تولید پرهزینه کمتری برای تامین رشد تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۹ نیاز خواهد بود.

تحلیلگران گلدمن ساکس انتظار دارند با توجه به سطح بالای ذخایر نفت در ابتدای سال ۲۰۱۹ و تداوم رشد نفت شیل در بحبوحه پایین ماندن تورم و رشد کمتر از حد انتظار تقاضا، بازار نفت با هزینه کمتری متعادل شود.

به گفته تحلیلگران "سوسیته جنرال"، قیمت نفت که در اکتبر سال گذشته به بیش از ۸۶ دلار در هر بشکه صعود کرده بود، سال ۲۰۱۸ را با ۴۲ درصد کاهش به پایان برد. بازار نفت از ریسک گریزی سرمایه‌گذارانی که از کندی رشد اقتصادی و جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین رشد نرخ‌های بهره و کاهش نقدینگی به وحشت افتاده بودند، آسیب دید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال تحلیلگران هر دو بانک گلدمن ساکس و "سوسیته جنرال" بر این باورند که کاهش قیمت نفت بیش از حد بوده و ناشی از بدبینی مضاعف به رشد کمتر اقتصاد جهانی بوده است.

موسسه اعتبارسنجی "اس اند پی گلوبال ریتینگز" نیز هفته گذشته با اشاره به وخامت وضعیت تقاضا برای کالاها، دورنمای قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را از ۶۵ به ۵۵ دلار و وست تگزاس اینترمدیت را از ۶۰ به ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داده بود.

بانک آمریکایی مورگان استنلی نیز هشدار داده است اگر اوپک کاهش تولید نفت را آن طور که وعده داده است، حفظ نکند قیمت نفت برای مدت طولانی پایین خواهد ماند. جی پی مورگان پیش از نشست دسامبر اوپک اعلام کرده بود اگر این گروه تولیدش را بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش ندهد و اگر این کاهش تنها برای نیمه اول امسال و نه کل سال باشد، در این صورت قیمت نفت برنت برای کل سال ۲۰۱۹ حدود ۵۵ دلار در هر بشکه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها