سبحانی

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که راه اندازی بورس کالا و عرضه فولاد در این بورس، دو مزیت بزرگ برای صنعت فولاد داشت؛ نخست، واقعی شدن قیمت ها و انتقال سود از واسطه ها به تولید و دوم، ایجاد انگیزه برای ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت فولاد.

به گزارش «کالاخبر»؛ بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد گفت: قبل از راه اندازی بورس کالا در شهریور سال ۸۲، فولاد مشمول قیمت گذاری بود که این امر تفاوت قیمت قابل توجهی را میان قیمت درب کارخانه و قیمت های کف بازار ایجاد کرد.

وی افزود: این شرایط سبب شد واسطه گران با ترفندهایی حواله خرید دریافت کرده و با قیمت های نازل خرید خود را انجام داده و با قیمت بالا در بازار به فروش برسانند. در نتیجه سودی معادل ارزش کل کالا نصیب دلالان می شد و در مقابل تولیدکننده نه تنها سودی نمی برد بلکه زیان نیز می داد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: از شهریور ۸۲ که بورس کالا راه اندازی شد و مکانیزم عرضه در بورس و کشف قیمت از طریق رقابت میان خریداران مطرح گردید، قیمت به یکباره از نرخ های دستوری به قیمت های حاشیه بازار نزدیک شد و در نهایت سودی که تا پیش از این به جیب واسطه ها می رفت به تولید و تولیدکنندگان بازگشت.

وی ادامه داد: این بازگشت سود به تولید سبب شد شرکت ها بتوانند توسعه های خود را دنبال و طرح های توسعه پیاده نمایند. همچنین شرکت ها توانستند ظرفیت های تولید را بالا برده و درنتیجه این امر سبب دلگرمی و انگیزه بخش خصوصی برای حضور در صنعت فولاد شد و آنها نیز به جرگه تولیدکنندگان پیوستند.

سبحانی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد بعد از راه اندازی بورس کالا، ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری بخش نورد و سپس با اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی در بخش فولادسازی افزایش یافت.

وی تصریح کرد: امروز به جرات می توان گفت سکان صنعت فولاد به دست بخش خصوصی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها