خلیفه سلطان

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در شرایط فعلی اقتصادی که شاهد نوسان کاذب برخی محصولات در بازارها هستیم، نقش بورس کالا مردمی تر شده است چراکه نوسان قیمت ها بر زندگی مردم اثر مستقیم دارد، از این رو باید با حمایت همه مسوولان به منظور افزایش شفافیت مبادلات با رشد عرضه کالاها در بورس کالا تلاش کرد تا از هر گونه افزایش کاذب قیمت ها جلوگیری شود.

به گزارش «کالاخبر» سید رسول خلیفه سلطانی در خصوص نقش بورس کالا در بازار فلزات کشور به مهر گفت: مزایای راه اندازی بورس کالا زمانی مشخص می شود که عملکرد فعلی نسبت به زمانی که این ساختار در اختیار نبود، مقایسه شود و همه بررسی ها نشان می دهد که راه اندازی این بورس با مکانیزم درستی صورت گرفته و در توسعه صنایع به خصوص در بخش فولاد اثرگذار بوده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به نحوه خرید و فروش انواع محصولات فولادی پیش از راه اندازی بورس کالا اظهار داشت: پیش از راه اندازی این ساختار، چالش های زیادی در زمینه خرید و فروش وجود داشت و می توان گفت امور مربوط به خرید و فروش در اختیار واسطه ها و دلالان بود.

این فعال صنعت فولاد ادامه داد: در آن زمان پیمانکاران و شرکت های بزرگ که خواستار خرید آهن و قطعات بزرگ بودند نیز نیاز به تشریفاتی خاص داشتند و از آن جا که خرید با برگزاری مزایده و مناقصه کار سختی بود، واسطه ها نقش پررنگی در این میان داشتند.

وی با بیان این که در چنین شرایطی برای فرار از چالش ها و واسطه گری در معاملات در میان فروشندگان و خریداران و حذف تشریفات، بورس کالا با مکانیزمی درست راه اندازی شد، تصریح کرد: به طور قطع نقش اصلی بورس کالا حذف واسطه ها و شفاف سازی معاملات است. همچنین براساس کارکردهای بورس کالا می توان عنوان کرد که این بورس ترازویی برای بالانس عرضه و تقاضا و خروج کالا از ساختار دستوری و غیر رقابتی به بستری شفاف و رقابتی بوده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان به مردمی شدن نقش بورس کالا در شرایط خاص اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شرایط فعلی اقتصادی، برخی شرکت ها همواره به دنبال رشد قیمت محصولاتشان هستند که بعضا شاهد تلاش برخی بنگاه ها برای بازی با قیمت کالاها هستیم، در این شرایط نقش بورس کالا اهمیت بیشتری پیدا می کند و به نوعی نقش این بورس مردمی تر می شود چراکه نوسان قیمت ها بر زندگی مردم اثر مستقیم دارد، از این رو باید با حمایت همه مسوولان به منظور افزایش شفافیت مبادلات با رشد عرضه کالاها در بورس کالا تلاش کرد تا از هر گونه افزایش کاذب قیمت ها جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها