چین

دولت آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چین را، به دلیل پیشرفت گفت و گوهای تجاری با پکن، به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، ترامپ دیروز در سخنانی اعلام داشته است که، اگر مذاکرات به همین خوبی پیش برود احتمالا وی به زودی با همتای چینی ‌خود، شی جینپینگ، برای امضای یک توافق تجاری ملاقات خواهد کرد.

اظهارات ترامپ صریح‌ترین نشانه‌ پیشرفت مذاکرات از آغاز گفتگوهای دو کشور بر سر مسائل تجاری بوده است. واشنگتن و چین ماه‌ها است که در جنگی تجاری به سر می برند – جنگی که رشد جهانی را کند و بازارهای سهام را متلاطم کرده است.

سابق بر این، ترامپ اعلام کرده بود که اگر گفت و گوها تا روز جمعه به نتیجه نرسد تعرفه‌ کالاهای وارداتی چین را، به ارزش کل ۲۰۰ میلیارد دلار در سال، از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.اما هم اکنون، ترامپ وعده داده است که تعرفه‌ها را تغییر ندهد. وی در توییتی نوشت که پیشرفت گفت و گوها در بخش‌های نظیر مالکیت معنوی، انتقال تکنولوژی، کشاورزی، خدمات و ارز چشمگیر بوده است.

وی گفت: من افزایش تعرفه‌ها را که قرار بود از اول ماه مارچ اتفاق بیفتد به تاخیر می‌اندازم. با فرض این که دو طرف به نتایج بهتری برسند، نشستی در مارالاگو با رئیس جمهور شی ترتیب خواهم داد تا توافق را نهایی کنیم. به نظر می رسد آخر هفته‌ای خوب برای آمریکا و چین خواهد بود!"

مارالاگو، که ملک شخصی ترامپ در فلوریدا است، مکانی است که قبلا نیز دو رئیس جمهور با هم ملاقات کرده بودند.

ترامپ هیچ تاریخی برای نتیجه‌گیری از مذاکرات تعیین نکرد اما پیشتر به فرمانداران خود گفته بود که احتمال دارد آخر هفته خبرهای خوشی در مورد گفت و گوهای تجاری با چین مخابره شود اما کاخ سفید جزئیات بیشتری در مورد پیشرفت مذاکرات رسانه‌ای نکرده است

از سوی دیگر، رسانه رسمی چین، شینهوا، اعلام کرده است که دو طرف به یک توافق تجاری "نزدیک تر و نزدیک تر" می شوند اما در عین حال هشدار داده که روند گفت و گوها، هر چه به مراحل پایانی نزدیک تر می شوند، مشکل تر خواهد شد.

سال گذشته، ترامپ و شی مهلتی ۹۰ روزه برای کارشناسان خود تعیین کرده بودند تا گفت و گوهای تجاری بین آنها به نتیجه برسد. در حالی که پکن سعی می کند ثباتی نسبی در اقتصاد خود ایجاد کند، افزایش تعرفه‌ها می تواند اهرم فشار مهمی برای آمریکا به نظر آید.

تای هوی، استراتژیست بازار در شرکت مدیریت دارایی جی پی مورگان، به رویترز گفته است که خبرهای اخیر نشان می‌دهد هر دو طرف مایل هستند تا هر چه سریعتر به اختلافات تجاری خود پایان دهند زیر اگر تعرفه‌ها افزایش یابند رشد اقتصاد آمریکا نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بازارهای مالی به دنبال صحبت‌های ترامپ واکنشی مثبت نشان داده‌اند.روز یکشنبه، قراردادهای آتی در شاخص اس اند پی بلافاصله نسبت به توییت ترامپ واکنش مثبت نشان دادند. احتمالا وال استریت نیز روز دوشنبه مثبت خواهد بود.

در آسیا، رشد شاخص های سهام رکوردی ۵ ماهه ثبت کردند و دلار استرالیا ۰.۴ درصد رشد کرد. در چین، سهام و یوآن هر دو جهش کردند و شاخص کامپوزیت شانگهای ۲.۱ درصد بالاتر نشست – بالاترین سطح از اول آگوست سال پیش. یوآن هم بیشترین ارزش خود در مقایسه با دلار آمریکا را از ماه جولای ۲۰۱۸ ثبت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها