چین

گرچه جنگ تجاری چند ماهه‌ اخیر آمریکا و چین فرصت‌هایی را برای تاجران فراهم کرده اما فرصت‌هایی را نیز از بازارهای مالی گرفته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، کارشناسان معتقدند بیشترین تاثیر جنگ تجاری واشنگتن و پکن بر سهام شرکت‌های بورسی بوده است؛ سهم‌هایی که در پی نگرانی عدم توافق تجاری تا به حال یا فروریخته‌اند یا دچار سردرگمی شده‌ اند.

اگر مذاکرات نتیجه ندهد و تعرفه‌های تجاری دو کشور افزایش یابد بهای تمام شده کالاها نیز افزایش می یابد و در نهایت موجب افت میزان تقاضا در میان مدت می شود. چنانچه مصرف‌کنندگان کالای کمتری خریداری کنند، سود شرکت‌ها و به دنبال آن، قیمت سهام آن شرکت‌ها، در بازار سهام نیز کاهش می یابد.

در این میان اما، برخی سهم‌ها تاثیر بیشتری می پذیرند. به عنوان مثال، شرکت‌هایی که عملیات وسیعی در بازار چین دارند یا کسانی که کالای خود را به چین می فروشند در معرض خطرهای بیشتری هستند زیرا کالا و خدمات آنها تحت تاثیر تعرفه‌های دولت چین گران می شوند. به این ترتیب، بخش‌های صنعتی و یا حتی سهام شرکت‌های تکنولوژی ممکن است با چالش‌های جدی روبرو شوند.

به طور خاص، شرکت‌های کاترپیلار، اَپل و بوئینگ بسیار از جنگ تجاری آسیب می بیینند. اپل، حدود ۱۵ درصد از بازار خود در چین را از دست می دهد. بوئینگ که از بازار پرسفر چین، عواید زیادی را کسب می کرد به ناگهان آسیب شدیدی می بیند زیرا این امکان وجود خواهد داشت که پکن به جای بوئینگ شرکت رقیب آن یعنی ایرباس را برای خرید هواپیماهای مسافربری انتخاب کند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، به طور مستقیم جنگ تجاری را علت اصلی کاهش فروش آیفون در چین عنوان کرده است. حتی برخی تحلیلگران معتقدند کند شدن رشد اقتصادی چین در ماه‌های اخیر می تواند ناشی از جنگ تجاری آن کشور با آمریکا باشد. آنها هشدار داده اند که اگر این جنگ ادامه داشته باشد کشورهای دیگر نیز، مانند آنچه بر سر اقتصاد آمریکا آمده است، به زودی دچار رکود اقتصادی شوند.

کالاهایی نظیر طلا و نفت خام نیز از جنگ تجاری آمریکا و چین در امان نخواهند ماند. هر چه شرایط اقتصادی نامطمئن‌تر شود احتمال گران شدن طلا نیز افزایش می یابد. برعکس، اگر اختلافات تجاری حل شود سرمایه‌گذاران احساس خطر کمتری می کنند و قیمت طلا نیز متعادل می شود. قیمت نفت نیز رابطه‌ای مستقیم با تقاضا دارد و زمانی که اقتصاد جهانی از رکود فاصله می گیرد و روند رو به رشد را آغاز می کند قیمت نفت، به دنبال تقاضای بیشتر، افزایش می یابد.

جنگ تجاری آمریکا و چین حدود دو سال است که ادامه یافته و هنوز گفتگوهای دو طرف به نتیجه نرسیده است. از سال ۲۰۱۷ تا کنون آمریکا در سه نوبت تعرفه کالاهای واردتی چین را افزایش داده است. چین نیز در این مدت به تلافی تعرفه های شدیدی را بر واردات محصولات آمریکایی اعمال کرده است.

قرار است تا ابتدای ماه مارس دو طرف به توافقی احتمالی دست یابند؛ در غیر این صورت، تعرفه‌ها از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می یابد.

این در حالی است که، هنوز توافقی در کار نیست و برخی رسانه‌ها گفته‌اند شاید مهلت گفتگوهای تجاری تا سه ماه دیگر تمدید شود. اگر چنین شود، احتمال دارد که سهام شرکت‌های بورسی کمی افزایش قیمت پیدا کنند. اما این اتفاق تاثیر به سزایی روی ارزش دلار یا قیمت طلا نخواهد داشت.

در این بین، اگر توافقی حاصل نشده و مهلت گفتگوها نیز تمدید نشود، واکنش بازارهای مالی احتمالا در کوتاه مدت و میان مدت بسیار منفی خواهد بود. در آن صورت، ارزش دلار و طلا نیز بالا رفته و سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پر ریسک به سمت طلا، که دارایی امن است، متمایل می شوند. از سوی دیگر، قیمت نفت نیز به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری خواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها