زعفران

معاملات قراردادهای آپشن زعفران در حالی از ۱۲ اسفندماه جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می شود که مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه راه اندازی این ابزار نوین مالی را روشی برای کاهش ریسک زعفران کاران دانست.

به گزارش «کالاخبر»، محمدرضا سرمدی در خصوص ویژگی های معاملات قراردادهای آپشن در بازارهای مشتقه به ایسنا گفت: به طور کلی مهم ترین ویژگی ابزار معاملاتی آپشن، بیمه کردن قیمت ها در آینده است و محصول زعفران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این کارشناس معاملات بازار مشتقه افزود: اتفاق مثبتی که در سال جاری در بازار زعفران رخ داد، راه اندازی معاملات قراردادهای آتی طلای سرخ در بورس کالا بود که در این رابطه استقبال خوبی هم از سوی کشاورزان و زعفرانکاران و هم از سمت سرمایه گذاران و بازیگران بازار آتی به عمل آمده است.

وی حُسن و ویژگی های مهم ابزار معاملاتی آپشن نسبت به قراردادهای آتی را ریسک معاملاتی کمتر و نیاز به سرمایه در گردش اندک عنوان کرد و افزود: این نوع قراردادها ضمن بیمه قیمت برای آینده، ریسک معاملات را نیز برای کشاورزان کاهش می دهد و زعفران کار به سرمایه در گردش کمتری هم برای انعقاد این قراردادها نیاز دارد.

این کارشناس بازار مشتقه با تاکید بر لزوم برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی برای زعفران کاران و فعالان بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه آپشن ابزاری پیچیده است و امکان اتخاذ استراتژی های معاملاتی ترکیبی بین بازار نقد و آتی این پیچیدگی را دوچندان می کند، باید آموزش های لازم به علاقه مندان به این معاملات ارایه کرد که خوشبختانه دوره های آموزشی از سوی بورس کالا در جریان است.

وی ورود بازیگران حرفه ای بازار آتی به معاملات آپشن زعفران را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد و گفت: با ورود آربیتراژگران و بازیگران حرفه ای بازار اوراق و قراردادهای آتی به معاملات آپشن، بازار این ابزارهای نوین مالی عمق بیشتری پیدا خواهد کرد و همین امر موجب می شود کشاورزان و زعفران کاران نیز از این عمق بازار بیشتر منتفع شوند.

سرمدی عمق بخشیدن به معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی را عاملی مهم در ایجاد رونق و استقبال از معاملات آپشن زعفران دانست و گفت: با توجه به حجم معاملات آتی زعفران در بورس، اگر سررسید قراردادهای آپشن برای بازه زمانی دورتر باشد، بهتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها