زعفران

آغاز به کار معاملات زعفران در بورس کالا، اتفاق بسیار مهم و به موقع این بورس و همچنین تلاش برای توسعه یک بازار مهم بود. نگاهی به عملکرد این بازار در سال گذشته حاکی از رونق و استقبال بازار از این کالای تازه وارد بوده که موفقیت مهمی برای بورس کالا به شمار می روند. بررسی آمار معاملات بازار قراردادهای آتی نشان می دهد در مدت مورد بررسی ۵۵۴ هزار و ۱۰۸ مشتری فعال در این بازار حضور داشتند.

به گزارش «کالاخبر» ، آغاز به کار معاملات زعفران در بورس کالا، اتفاق بسیار مهم و به موقع این بورس و همچنین تلاش برای توسعه یک بازار مهم بود. نگاهی به عملکرد این بازار در سال گذشته حاکی از رونق و استقبال بازار از این کالای تازه وارد بوده که موفقیت مهمی برای بورس کالا به شمار می روند.

سایت همفکران در این گزارش، ابتدا آمار دقیق معاملات بازار آتی بورس کالا را بررسی کرده و پس از آن در گفت و گویی کارشناسی به تحلیل فرصت ها و تهدیدهای این بازار می پردازد.

داد و ستد ۱۵ میلیون قرارداد

در سالی که گذشت بازار آتی بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۱۵ میلیون و ۳۴۸ هزار انواع قرارداد آتی زعفران بود.

ارزش معاملات قراردادهای آتی زعفران از ابتدای فعالیت این بازار از خرداد سال گذشته تا پایان اسفند ماه، بالغ بر ۸۲۳ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریال بود.

حضور ۵۵۴ هزار مشتری فعال

در مدت مورد بررسی ۵۵۴ هزار و ۱۰۸ مشتری فعال در این بازار حضور داشت. همچنین ۳۴۲ هزار و ۳۲۴ خریدار و ۳۳۷ هزار و ۸۵۵ فروشنده در بازار آتی زعفران اقدام به معامله می‌کردند.

حقیقی‌ها، میدان‌دار آتی زعفران

این گزارش حاکی است ارزش خریدهای مشتری‌های حقیقی این بازار ۸۰۱ هزار و ۸۰۹ میلیارد ریال بوده است، این گروه ۱۴ میلیون و ۹۷۰ هزار قرارداد را خریداری کرده‌اند. همچنین در مقابل ۱۴ میلیون و ۹۶۷ هزار قرارداد را به ارزش ۸۰۱ هزار و ۷۶۳ میلیارد ریال در آتی زعفران به فروش رسانده‌اند.

حضور کمرنگ حقوقی‌ها

بررسی آمار معاملات این بازار حاکی از فعالیت کمرنگ مشتری‌های حقوقی است. به‌این‌ترتیب که این گروه در مدت موردبررسی ۳۷۶ هزار و ۵۸۱ قرارداد را به ارزش ۲۱ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال خرید و ۳۷۹ هزار و ۹۳۳ قرارداد را به ارزش ۲۱ هزار و ۴۹۳ هزار میلیارد ریال فروخته‌اند که در مقایسه با حجم و ارزش معاملات حقیقی‌های این بازار، رقم ناچیزی است.

عمر دوباره بازار آتی با زعفران

در همین رابطه محمدرضا سرمدی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با تأکید بر عملکرد صحیح و به‌موقع مسئولان بورس کالا در راه اندازی معاملات آتی زعفران، گفت: راه اندازی معاملات زعفران در بازار آتی، عمر دوباره‌ای به این بازار داد و به معاملات آتی توسعه بخشید.

وی در بررسی روند معاملات آتی زعفران با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز معاملات این محصول، معامله گران تلاش کردند تا زعفران را همانند سکه معامله کنند، افزود: این گروه بدون اطلاع کافی از ماهیت کالای تازه‌وارد شده و کاملاً منطبق با نوسان‌های بازار طلا، اقدام به خریدوفروش قراردادهای زعفران می‌کردند.

به گفته سرمدی عمر حضور این گروه در بازار زعفران کوتاه بود و با طی سه الی ۴ ماه، معامله گران غیرحرفه‌ای از این بازار فاصله گرفته و گروهی وارد شدند که آگاهی کامل از ویژگی‌های زعفران و معاملات آن داشتند.

به گفته وی امروز در بورس کالا بازار آتی زعفرانی فعال است که به‌طور رسمی و تخصصی زعفران در آن معامله می‌شود.

تکمیل زنجیره بازار

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بررسی موفقیت‌های بورس کالا در حوزه معاملات زعفران گفت: افتتاح بازار آپشن زعفران در سال گذشته نیز اتفاق بسیار مهمی بود که زنجیره معاملات این کالا را در بورس، تکمیل کرد.

وی تأکید کرد زعفران تنها کالای کشاورزی است که همه ابزارهای معاملاتی بورس کالا را در اختیار دارد. بازار نقدی، فیوچرز و آپشن سه بازاری هستند که زعفران در آن‌ها حضور دارد و سرمایه‌گذار به‌راحتی می‌تواند ریسک‌هایش را با این ابزارهای مالی کامل، پوشش دهد.

وی پذیرش کالایی مثل زعفران را به‌عنوان یک کالای استراتژیک کشاورزی برای بازار آتی، انتخابی هوشمندانه دانست و گفت: رونق بازار آتی باعث شد تا معاملات گواهی سپرده زعفران هم در بورس کالا رونق پیدا کرده و بازار این ابزار مالی عمیق تر شود. به‌این‌ترتیب بورس کالا توانست برای اولین بار بازاری رسمی را برای قیمت‌گذاری زعفران افتتاح کند.

سرمدی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، ادامه داد: با نظام مند شدن این بازار، بورس کالا می‌تواند تبدیل به مرجعی برای تعیین نرخ زعفران در دنیا شود که اتفاق بسیار مثبتی است.

تجربه‌ای ماندگار

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان نیز با تأکید بر اینکه آتی زعفران نمونه موفق برنامه‌های بورس کالا در حوزه بازار آتی بود، گفت: بورس کالا با ورود این کالای استراتژیک کشاورزی به بازار آتی، حضور واسطه‌ها و دلالان را در این بازار کمرنگ کرد و باعث شد تا تولیدکننده محصول بتواند به‌طور مستقیم و در قیمت واقعی کالای خود را به فروش برساند.

وی با تأکید بر اینکه تا پیش‌از این واسطه‌ها بیشترین نفع را از معاملات زعفران کسب می‌کردند، گفت: این گروه در زمان مناسب محصول را با کمترین قیمت از تولیدکنندگان می‌خریدند و پس از بسته‌بندی در بازارهای داخلی یا خارج از کشور با قیمت‌های بالا به فروش می‌رساندند.

یک اتفاق مهم

وی مهم‌ترین اتفاق در جریان ورود زعفران به بورس کالا را کاهش مسیر ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست و گفت: در جریان بورس کالا، تولیدکننده با قیمت واقعی محصول خود را به فروش می‌رساند.

وی با تأکید بر اینکه زعفران یکی از کالاهای استراتژیک بخش کشاورزی کشور است، گفت: تولید زعفران بسیار پرزحمت است، فرآیند تولید این محصول توسط نیروی انسانی و کاملاً کاربر است. در این فرآیند ماشین‌آلات هیچ نقشی ندارند. به همین دلیل باید از این کالای ارزشمند کشور که با زحمت تولید می‌شود، به‌خوبی حمایت کرد.

وی با اشاره به عمر کوتاه بازار آتی زعفران افزود: این بازار باوجود عمر بسیار کم خود، بسیار موفق عمل کرده و باعث شده زعفران بتواند تا حدودی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها