مس

«کوچیلکو» -کمیسیون مس شیلی- پیش بینی قیمت فلز سرخ در سال ۲۰۱۹ را فقط ۱۴ درصد بالاتر از سطوح کنونی قیمت اعلام کرد. قیمت مس در این پیش بینی ۳ دلار و ۵ سنت در هر پوند برآورد شده است.

به گزارش «کالاخبر»،بر اساس این پیش بینی در حالی که تقاضای جهانی مس در سال ۲۰۱۹ با رشد ۲.۴ درصدی درنظر گرفته شده و نیمی از متعلق به چین است، تولید جهانی فقط ۱.۶ درصد افزایش خواهد یافت.برآورد کسری عرضه برای سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ مورد بازبینی قرار گرفته و به دلیل پیش بینی کاهش تولید معدن گراسبرگ در اندونزی، میزان کسری نسبت به گزارش قبلی افزایش یافته است.

کاهش سرعت رشد جهان، تداوم تنش های تجاری بین آمریکا و چین و نوسان بازارهای مالی به عنوان عوامل اصلی کندی بهبود قیمت مس مورد تاکید قرار گرفته است. قیمت مس به طور فزاینده ای با داده های مربوط به فعالیت های چین ارتباط دارد و همبستگی قیمت مس با شاخص PMI این کشور از سال ۲۰۱۶ بیشتر شده است.

پیش بینی تولید جهانی مس

داده های مقدماتی این گزارش نشان می دهد که تولید مس جهان در سال ۲۰۱۸ به ۲۰ میلیون و ۶۳۶ هزار تن رسیده که ۱.۹ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۷ بوده است. شیلی با تولید ۵ میلیون و ۸۴۵ هزار تن، ۲۸.۳ درصد از کل تولید جهان را به خود اختصاص داد.

رشد ۶.۲ درصدی شیلی و افزایش تولید در معدن گراسبرگ اندونزی هر دو طی سال ۲۰۱۸ در حالی اتفاق افتاد که در دوره مشابه ۲۰۱۷ شاهد مشکلات کارگری در بزرگ ترین معدن مس شیلی بودیم و در اندونزی نیز توقف فعالیت ها اتفاق افتاده بود.

پیش بینی سال ۲۰۱۹ با درنظرگرفتن ترکیبی از دو مورد، شامل جدول زمانی برای توسعه معادن شناخته شده و پیش بینی رشد تولید ناشی از بازسازی پروژه های موجود است.پیش بینی می شود، تولید معدن گراسبرگ افت ۴۰ درصدی داشته باشد، چون فعالیت های این معدن، امسال از بخش روباز به زیرزمینی ساماندهی می شود. این معدن ۱.۶ درصد از تولید جهانی را نمایندگی می کند.

معدن گراسبرگ در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی از سوی «فریپورت مک موران» و «ریوتینتو» به دولت اندونزی فروخته شد و فریپورت به عنوان گرداننده به کار ادامه داد. پیش بینی می شود، تولید گراسبرگ تا سال ۲۰۲۲ به شرایط عادی بازگردد.

سرعت رشد تولید استرالیا نیز در حال کاهش است، چراکه پروژه های جدید معدنی طی سال های اخیر به مدار تولید افزوده شدند و هیچ پروژه جدیدی در سال ۲۰۲۰ اضافه نخواهد شد.

از طرفی، افزایش ۱۵ درصدی تولید مس کنگو پیش بینی می شود و معدن مس «تنکه» این کشور یکی از سریع ترین رشد مس معدنی را در جهان خواهد داشت.

پیش بینی تقاضای جهانی مس

چین در سال گذشته میلادی، ۱۲ میلیون و ۲۶۲ هزار تن مس مصرف کرد که ۴ درصد بالاتر از ۲۰۱۷ بود، بنابراین با این حساب، ۵۲ درصد از کل عرضه های جهان را مصرف می کند. تقاضای جهانی مس در سال گذشته ۰.۹ درصد افزایش یافت. به استثنای چین، تقاضای جهانی مس ناچیز بوده است.

پیش بینی می شود، تقاضای هند در سال ۲۰۱۹ شاهد رشد ۱۲ درصدی باشد و تا سال ۲۰۲۶ دو برابر شود. همچنین دیگر مصرف کنندگان بزرگ مس شامل اروپا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در سال های آتی، رشد خطی و یکنواخت را تجربه خواهند کرد.

با در نظر گرفتن عرضه های جدید مس تصفیه شده(اولیه) و عرضه ثانویه، جدول بالا، تعادل بازار و پیش بینی تقاضای مس برای سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را نشان می دهد. میزان کسری برای سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲۷ هزار تن و سال آینده(۲۰۲۰) ۱۸۵ هزار تن(معادل سه روز مصرف جهان) برآورد می شود.

 با توجه به پیش بینی تقاضای چین، بازار با در نظر گرفتن یک درصد حاشیه خطا برای کاهش مصرف، می تواند در تعادل بماند. همچنین تقاضای چین می تواند یک درصد کاهش یابد و همچنان یک کسری کوچک باقی بماند.

چین

کوچیلکو تاکید کرده که قیمت مس از سال ۲۰۱۶ به طور قابل توجهی تحت تاثیر فعالیت های چین بوده و همبستگی زیادی با PMI این کشور پیدا کرده است.

اگر اقتصاد چین وضعیت بدتری پیدا کند یا عمق کاهش رشد بیشتر شود، پیش بینی می کنم، این سناریو دارای تاثیر بیشتری بر کاهش رشد جهانی باشد. در مورد تقاضا می تواند به کاهش برای همه کشورها منجر شود و قیمت را به نزدیکی ۲ دلار در هر پوند کاهش بدهد. البته من در مورد چین بیشتر سازنده هستم، بویژه بعد از مشاهده اینکه ظرفیت محرک های مالی و پولی این کشور از قدرت مدیریت رشد برخوردار است.

تولید ناخالص داخلی چین برای دوره میان مدت بیش از ۵ درصد پیش بینی می شود که فراتر از پیش بینی تقاضای ۲.۵ درصدی مس در سال ۲۰۱۹ و نسبتا ضعیف تر ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ است. من افزایش تقاضا را پیش بینی می کنم که می تواند از قیمت مس حمایت کند.

نتیجه

قیمت مس در یک محدوده معاملاتی نسبتا فشرده طی شش ماهه گذشته بین ۲.۸۵ تا ۲.۶ داد و ستد شده است. به نظر من، نیاز به یک کاتالیزور برای شکستن این محدوده یا امکان گرایش بالاتر قیمت با حل و فصل جنگ تجاری وجود دارد.

در حال حاضر محدودیت های عرضه، نگرانی های مربوط به تقاضای چین را خنثی کرده و ریسک ها متعادل شده است.

دن ویکتور/ تحلیلگر خبره مالی

ترجمه: پرویز امانیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها