مدیر عامل

به طور حتم از سال ۹۵ با ایجاد گشایش هایی در اقتصاد، بورس کالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار می دهد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به فضای کسب و کار در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: طی سال جاری شاهد ثبات نسبی در بازار ارز و همچنین کاهش نرخ تورم از ۱۶/۳ درصد در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال ۱۳۹۳ به ۱۳/۲ درصد در دوره مشابه سال جاری بودیم.

سلطانی نژاد با اشاره به صفر شدن رشد تولید ناخالص داخلی یاد آور شد: همچنین امسال شاهد کاهش درآمدهای نفتی و سرمایه گذاری عمرانی بودیم و براساس آمارها، با افت ۱۵درصدی در صدور پروانه‌های ساختمانی صادرشده نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه شدیم.

وی اظهار داشت: در این میان دامپینگ قیمتی محصولات اساسی از جمله واردات فولاد ارزان قیمت از چین و همچنین کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی (مخصوصاً فلزات) در بازارهای جهانی رخ داد که به طور طبیعی این عوامل در روند معاملات بورس کالای ایران تاثیر گذار بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به اجرای برجام و ایجاد فرصت های جدید در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: معاملات بورس کالای ایران به واقعیت های اقتصادی وابسته است و مانند بازار سهام از پیش بینی ها تاثیر ویژه ای نمی گیرد، با این تفاسیر به طور حتم از سال ۹۵ با ایجاد گشایش هایی در اقتصاد، بورس کالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار می دهد تا شاهد رشد حجم معاملات صادراتی، افزایش مراودات بورس کالا با بورس ها و نهادهای بین المللی و ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران از طریق بورس کالا باشیم.

وی با بیان اینکه از فرصت های ایجاد شده در پسابرجام بیشترین بهره را می بریم، اظهار کرد: همچنین توسعه انبارهای معاملاتی بورس کالا در کشورهای همسایه از برنامه های جدی بورس کالاست تا بتوانیم با پذیرش و ذخیره محصولات ایرانی در انبارها، به توسعه صادرات کالاها، بازاریابی و رشد کیفیت محصولات ایرانی کمک کنیم. 

دکتر سلطانی نژاد با بیان اینکه ارتباط میان بورس های کالایی در دنیا امری متداول است، گفت: همکاری میان بورس های کالایی در دنیا حتی بیشتر از بازارهای سهام انجام می شود و برهمین اساس، در مرحله اول برای توسعه صادرات محصولات ایرانی با بورس ها و کشورهای همسایه در حال مذاکره هستیم؛ اما برای توسعه بازارهای مالی به طور طبیعی باید به سراغ بورس های کالایی پیشرفته دنیا برویم که این امر نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

۱۱ ماه بورس کالا از زبان آمار

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به آمار معاملات بازار کالای فیزیکی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در ۱۱ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در تالار محصولات صنعتی و معدنی با کاهش ۲۰ درصدی حجم و افت ۳۷ درصدی ارزش معاملات روبه رو شدیم؛ اما با تلاش و همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی، ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی در بورس کالا اجرایی شد که برآیند آن رشد ۶۰۰ درصدی حجم و ۹۲۲ درصدی ارزش معاملات تالار کشاورزی بوده است.  

دکتر سلطانی نژاد ادامه داد: در تالار محصولات پتروشیمی نیز در ۱۱ ماه امسال با افت ۱۴ درصدی در حجم و کاهش ۲۲ درصدی ارزش معاملات روبه رو شدیم و در بخش فرآورده های نفتی نیز رشد ۱۶ درصدی در حجم و افت ۲۴ درصدی ارزش معاملات به ثبت رسید.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، در مجموع حجم کلی بازار فیزیکی بورس کالا در ۱۱ ماه سال جاری افت ۳ درصدی و ارزش معاملات کاهش ۲۷ درصدی را نشان می دهد؛ در این بین نکته قابل توجه این است که از ۲۷ درصد ارزش کاسته شده معاملات، ۲۵ درصد آن به کاهش قیمت کالاها در بازارهای جهانی مرتبط است. همچنین حجم کلی معاملات بازار فیزیکی با توجه به رکود اقتصادی و همچنین اوضاع نامناسب بازارهای کالایی جهان، فقط ۳ درصد کاهش یافته که این آمار نشان می دهد کاهش معاملات به متغیرهای بیرونی ارتباط داشته و مشکلی در فرآیندهای معاملاتی بورس کالا وجود نداشته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به آمار معاملات بازار اوراق مبتنی بر کالا اشاره کرد و گفت: در بخش قراردادهای آتی کاهش ۱۵ درصدی ارزش معاملات در ۱۱ ماه امسال به نسبت سال گذشته به ثبت رسیده است که پیش بینی می شود با احتساب ماه پایانی سال و رونق معاملات، به ارزشی فراتر از سال گذشته برسیم.

دکتر سلطانی نژاد در خصوص اوراق سلف موازی استاندارد گفت: در این بخش با توجه به افزایش حجم تامین مالی شرکت ها از بورس کالا، حجم این معاملات با رشد ۵۰ و ارزش معاملات با افزایش ۳۷ درصدی روبه رو شد؛ معاملات گواهی سپرده کالایی که بر روی دو محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان اجرایی شد، نیز حجم معاملات اوراق مبتنی بر کالای بورس کالا را افزایش داد.

وی تصریح کرد: با احتساب دو بازار فیزیکی و اوراق مبتنی بر کالا، ارزش کل معاملات بورس کالا به ۴۰۱ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با ۱۱ ماهه سال ۹۳ یعنی ۵۲۰ هزار میلیارد ریال ، با ۲۳ درصد کاهش روبه رو شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: گفتنی است در تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز حجم معاملات به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ارزش معاملات به بیش از ۲۷هزارمیلیارد ریال رسید.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها