نفت

قیمت نفت اوپک در فوریه رشد مثبتی داشته است، اما به دلیل افزایش عرضه اعضای غیراوپک، دبیرخانه این اتحادیه از متحدانش درخواست کرد تا نسبت به مسئولیت حفظ پایداری قیمت ها متعهد باشند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اقتصاد آنلاین، گزارش ماهانه اوپک در فوریه نشان می دهد، قیمت نفت این اتحادیه در فوریه ۹ درصد، معادل ۵ دلار و ۹ سنت افزایش یافت. نفت اوپک در فوریه به طور متوسط با قیمت ۶۳ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه فروخته شد.

براساس این گزارش که توسط اوپک منتشر شده است، رشد اقتصادی کشورهای دنیا از جمله آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا با کاهش رشد درسال ۲۰۱۹ مواجه بودند و ریسک رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا ادامه خواد یافت. رشد اقتصادی جهان که در سال گذشته میلادی  ۳.۶ درصد ثبت شد، در سال جاری ۳.۳ درصد است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۹ ادامه داشته باشد که این امر منجر به کاهش تقاضای نفت در دنیا خواهد شد.

رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹، یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که نسبت به سال گذشته یک کاهش ۱۹۰ هزار بشکه ای خواهد داشت.اگرچه رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹، وضعیت نسبتا مناسبی خواهد داشت، اما اعضای غیراوپک نیز عرضه خود را افزایش خواهند داد.

رشد عرضه نفت اعضای غیر اوپک در سال ۲۰۱۸، به دلیل تولید کانادا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ بوده است که ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است. رشد اصلی عرضه نفت در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ توسط آمریکا، روسیه، کانادا، قطر و قزاقستان رغم خورده است، در حالی که مکزیک، نروژ و ویتنام بیشترین کاهش تولید را داشته اند.

نرخ حمل و نقل تانکرهای سوخت در فوریه با یک روند کاهشی روبرو بود و  ۱۸ درصد کاهش داشت که عمدتا به دلیل تعطیلات سال جدید چین، کاهش تاخیر عبور و مرور در بندرگاه ها، ضعیف شدن فعالیت بازار و افزایش عرضه کشتی های سریع به وجود آمد.

براساس این گزارش، تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۸، نسبت به سال ۲۰۱۷، یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است که در سال ۲۰۱۹ نیز این کاهش تقاضا حفظ خواهد شد.تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹، ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده است.

دبیرخانه اوپک در این گزارش از اعضای خود درخواست کرده است که با توجه به افزایش عرضه اعضای غیراوپک، نسبت به مسئولیت مشترک خود در کاهش تولید و حفظ پایداری قیمت ها در بازارهای جهانی متعهد باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها