اوپک

گزارش ماهانه اوپک نشان داد ارزش سبد نفتی اوپک در مارس تحت تاثیر وخامت عوامل عرضه و تقاضا در بازار برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش «کالاخبر»؛ ارزش سبد نفتی اوپک در ماه میلادی گذشته ۲۱ دلار و ۶۱ سنت معادل ۳۸.۹ درصد کاهش ماهانه داشت و به ۳۳ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه رسید که بزرگترین کاهش ماهانه از اکتبر سال ۲۰۰۸ و پایین‌ترین ارزش ماهانه از سپتامبر سال ۲۰۰۳ بود.

قیمت گریدهای نفتی زیرمجموعه این شاخص تحت تاثیر ریزش شاخص‌های قیمت جهانی و افت شدید قیمت‌های فروش رسمی به شدت تضعیف شدند. قیمت گریدهای نفتی سبک در سبد نفتی اوپک که در تولید نفتا، بنزین و سوخت جت بازدهی خوبی دارند به دلیل نبود تقاضا، کاهش چشمگیری پیدا کردند و قیمت گریدهای نفتی مدیوم و سنگین ترش هم سقوط کرد.

شوک بی سابقه تقاضای جهانی برای نفت و سقوط بازارهای جهانی، بهای معاملات آتی نفت را در اواخر مارس به پایین‌ترین حد در بیش از ۱۸ سال گذشته رساندن و برنامه های محرک اقتصادی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی جهان و همچنین بهبود بازارهای سهام تاثیری در تخفیف نگرانی‌های سرمایه گذاران و محدود کردن نزول قیمت‌های نفت نداشت. شاخص قیمت ICE برنت ۲۱ دلار و ۷۵ سنت معادل ۳۹ درصد و وست تگزاس اینترمدیت نایمکس ۲۰ دلار و ۹ سنت معادل ۴۰ درصد کاهش ماهانه در مارس داشتند که بزرگترین کاهش از اکتبر سال ۲۰۰۸ بود.

شیوع سریع بیماری کووید ۱۹ و افزایش چشمگیر شمار موارد ابتلا باعث شد بسیاری از کشورهای جهان قرنطینه، محدودیت سفر و فاصله‌گذاری احتمالی را وضع کنند که باعث کندی یکباره فعالیت اقتصادی جهانی و انقباض تقاضا برای نفت به خصوص سوخت‌های حمل و نقل مانند سوخت جت، بنزین و دیزل شد.

در گزارش ماهانه اوپک پیش بینی شده که کاهش تقاضای جهانی برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا خواهد کرد اما میزان افت تقاضا به خصوص در نیمه دوم سال همچنان نامعلوم مانده و پیش‌بینی‌ها بین هشت تا ۱۵ میلیون بشکه در روز متغیر هستند. با این حال پیش بینی دبیرخانه اوپک از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ کاهش ۶.۸  میلیون بشکه در روز را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می دهد.

اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه به پایین ترین حد در سه دهه اخیر سقوط خواهد کرد، زیرا شیوع کرونا اقتصاد جهانی را فلج کرده و لزوم اعمال کاهش تولید را به خوبی بارز می کند.

طبق گزارش اوپک، تقاضا برای نفت اوپک در سه ماهه دوم کمتر از ۲۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود که از اوایل سال ۱۹۸۹ به این طرف بی سابقه محسوب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها