فولاد

با وجود این که خبرها از کاهش اندک قیمت فولاد در قراردادهای آتی در بورس شانگهای حکایت دارد، ولی مطالعه روند تغییرات قیمت در ماه گذشته، از تحولات بزرگی در این بازار پرده بر­می دارد. برخلاف افت قیمت سنگ آهن به عنوان ماده اولیه صنعت فولاد، جهش قیمت سوخت و همچنین کاهش عرضه این محصول باعث شده تا فولاد در بازار جهانی، رشد قیمتی را تجربه کند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت «کوارتس»، در یک سال گذشته،  قیمت فولاد در بازار جهانی رشد چشمگیری داشته است. قیمت هر تن فولاد ضد زنگ طی روزهای اخیر و در قراردادهای آتی بورس فلزات شانگهای برای تحویل در اواسط نوامبر به ۳ هزار و۵۲ دلار رسید.

رشد ۲۱۲ درصدی قیمت  جهانی ورق فولادی

نشریه کوارتس در گزارش خود ضمن تشریح وضعیت بازار فولاد در یک سال اخیر توضیح داد :«متوسط قیمت هر تن ورق های فولادی نورد گرم در سپتامبر سال ۲۰۲۱ برابر با هزار و ۹۲۳ دلار بود، درحالی که در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ هر تن از این محصول با قیمت ۶۱۵ دلار مبادله می شد. این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده است که در بازار سنگ آهن کاهش شدید قیمت تجربه شده است. سنگ آهن ماده اولیه مورد استفاده برای تولید فولاد در دنیاست و افت قیمت آن در وضعیت عادی اقتصادی زمینه را برای کاهش قیمت فولاد فراهم می کند، ولی به نظر می رسد در این روزها عوامل دیگری بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داده اند.» بدین ترتیب قیمت ورق های فولادی ظرف یک سال اخیر هزار و ۳۰۸ دلار برابر با ۲۱۲ درصد رشد کرده است.

جهش قیمت سوخت محرک افزایش قیمت فولاد

این وب سایت رشد قیمت سوخت را عامل مهمی در افزایش قیمت فولاد معرفی کرده است. در یک سال اخیر قیمت سوخت در دنیا بالغ بر ۴۷ درصد رشد کرده است و در این روزها شاهد رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۷۵ دلار هستیم. در نتیجه این مساله هم هزینه تولید فولاد رشد کرد و هم هزینه حمل محصولات به بازارهای مصرف افزایش یافته است.

نقش اژدهای زرد در گرانی فولاد

مساله دیگری که روی قیمت تمام شده فولاد تاثیر دارد، سیاست های چین است. این کشور بزرگترین تولیدکننده ومصرف کننده فولاد در دنیاست که هرساله سهم زیادی از محصولات فولادی دنیا را به بازارعرضه می کند و در سال قبل توانست برای اولین بار سهم خود در تولید فولاد دنیا را به بیش از ۵۷ درصد افزایش دهد، اما اخیرا سیاست کاهش تولید را درپیش گرفته است.

کوارتس در این مورد نوشت:« چین در سه ماه اخیر حجم تولید خود را کاهش داده است و طبق گزارش های ارایه شده توسط روزنامه چاینا دیلی سیاست کاهش تولید را تا انتهای سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داد. در سه ماه اخیر تولید فولاد در چین ۵ درصد نسبت به مدت مشاله سال قبل کمتر بود.» این مساله باعث شد تا نگرانی در مورد کمبود عرضه باعث رشد قیمت فولاد در بازار شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها