• ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
  • کد خبر: 34994
سرب+روی

روند صعودی قیمت فلزات صنعتی جهان تحت تاثیر کمبود انرژی و کاهش تولید، کماکان ادامه دارد و قیمت روی در بازار فلزات لندن شاهد بزرگترین افزایش در شش سال گذشته بود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، تولیدکنندگان فلزات از روی گرفته تا آلومینیوم و فولاد، به دلیل افزایش هزینه های انرژی که از افزایش قیمت فلزات فراتر رفته یا به دلیل محدودیت های مصرف برق، تولید را محدود کرده اند. جدیدترین قربانی شرکت گلنکور، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روی بوده که تولید سه کارخانه اش در اروپا را به دلیل افزایش قیمت برق کاهش داده شده است.

قیمت روی در بازار فلزات لندن در واکنش به این خبر ۱۲ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش در شش سال گذشته بود. آلومینیوم که تولید آن انرژی بر است هم افزایش قیمت داشت و رشد قیمت این فلز از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون به ۶۲ درصد رسیده است. مس هم روند صعودی خود را ادامه داد و به بیش از ۱۰ هزار دلار در هر تن رسید. رشد قیمت ها در روز جمعه به دنبال صعود شاخص شش فلز پایه در بازار فلزات لندن به بالاترین حد تاکنون در روز پنج شنبه روی داد.

اختلالات عرضه در مقطع حساسی برای اقتصاد جهانی پیش آمده اند و ریسک اختلالات بیشتر زنجیره تامین را تشدید کرده و نگرانی ها را نسبت به طولانی تر شدن ریسک های تورمی نسبت به پیش بینی های قبلی، برانگیخته اند.

محدودیت های تولید در چین آغاز شد و این کشور مصرف برق برای صنایع انرژی بر را محدود کرد. این وضعیت اکنون به اروپا گسترش پیدا کرده و این منطقه به دلیل صعود کم سابقه قیمت های گاز، با مشکلات نیرو روبرو شده است. این وضعیت نگرانی های جدیدی را نسبت به تامین تقاضا برانگیخته است زیرا افزایش هزینه مواد خام تهدیدی برای صنایع تولیدی در سراسر جهان به شمار می رود.

شرکت های تولیدی و صنعتی در سراسر جهان پیش بینی درآمدهایشان را در هفته های اخیر کاهش داده اند در حالی که اقتصادهای بزرگ از آلمان گرفته تا انگلیس، رشد بسیار آهسته تر از حد انتظاری پیدا کرده اند.

پیش از اعلام خبر کاهش تولید روی در گلنکور، شرکت Nyrstar که یک تولیدکننده بزرگ دیگر است، اعلام کرده بود به دلیل افزایش قیمت های برق و هزینه های مربوط به آلایندگی کربن، تولید در سه کارخانه ذوب اروپایی خود را به میزان حداکثر ۵۰ درصد کاهش می دهد. در این بین متالکو که بزرگترین تولیدکننده ورق آلومینیوم در آمریکاست، در بحبوحه کمبود منیزیم، به مشتریانش هشدار داد ممکن است تولید را محدود کرده و تحویل را تا سال آینده سهمیه بندی کند. شرکتهای فولادسازی شامل آرسلورمیتال هم تولیدشان را کاهش داده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مس که مهمترین فلز صنعتی جهان است هم افزایش داشته است. این فلز بزرگترین رشد هفتگی از سال ۲۰۱۶ را شاهد بوده است. گروه ریوتینتو روز جمعه اعلام کرد آغاز فعالیت پروژه اویو تولگوی در مغولستان در پی محدودیتهای مربوط به کرونا که مانع پیشرفت کار شده، حداقل سه ماه به تعویق افتاده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها