بورس کالا

درهفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که"امکان کشف روزانه قیمت محصولات پتروشیمی با معاملات گواهی سپرده کالایی"، " تحقق رونق تولید با عرضه کامل کالاهای اساسی در بورس کالا"،"رونق تولید با عرضه زنجیره تولید در بورس کالا" و "عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا راهی برای رونق تولید" از مهم ترین آنها بود.

امکان کشف روزانه قیمت محصولات پتروشیمی با معاملات گواهی سپرده کالایی

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در سال ۹۷ بیشترین حجم معاملات سالانه محصولات پتروشیمی در طول تاریخ بورس کالا به ثبت رسید که درصدد هستیم با توجه به ایجاد معاملات نقدی قوی، با ابزار گواهی سپرده کالایی به سمت کشف قیمت روزانه محصولات حرکت کنیم و در ادامه نیز زمینه ورود محصولات پتروشیمی به بازار مشتقه را فراهم آوریم.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه در حوزه پتروشیمی بیشترین حجم معاملات سالانه در طول تاریخ بورس کالا را در سال ۹۷ تجربه کردیم به طوریکه بیش از ۴میلیون تن محصولات پلیمری و شیمیایی مورد معامله قرار گرفت، ادامه داد: فعالان پایین‌دستی در سال ۹۷ از روش‌های مختلفی می‌توانستند محصول موردنیازشان را تهیه کنند. یکی روش مستقیم و دیگری روش تعاونی و روش دیگری که البته به دلیل نوسانات به سرانجام نرسید، روش گواهی سپرده کالایی بود.

وی تصریح کرد: خیلی از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با ریسک نوسان قیمت محصولشان مواجه هستند از این رو درصدد بودیم که ابتدا بازار نقد آن را قوی راه‌اندازی کنیم، قیمت روزانه محصولات پتروشیمی را با ابزار گواهی سپرده کالایی داشته باشیم و بعد به سراغ ابزار مشتقه پتروشیمی برویم مخصوصاً روی کالای پرمصرفی مثل پی وی سی اما اتفاقات سال گذشته باعث شد آن طرح به نتیجه نهایی نرسد.

تحقق رونق تولید با عرضه کامل کالاهای اساسی در بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در اقتصاد و بازارهای کالایی ما رانت وجود دارد و اگر می خواهیم تولید رونق بگیرد بدون شک باید زمینه شفافیت و رقابت را در بازارها ایجاد کنیم، افزود: توصیه می کنم که دولت در تصمیمات امسال خود به منظور تنظیم بازار، کالاهای اساسی و مواد اولیه را به کلی در بورس کالا عرضه کند تا روزنه ای برای رانت باقی نماند.

محمد حسن نژاد اظهار داشت: به هر ترتیبی اگر بازار را دونرخی کنیم و فرصت آربیتراژ دهیم، بدون شک بازار بهم می خورد و واسطه ها ضربه های سنگینی به تولید می زنند، اما با عرضه کالاها در بورس کالا آن هم با نظارت دقیق و بدون دخالت دستوری، شاهد بهبود روند تولید و رضایت فعالان واقعی اقتصاد خواهیم بود.

وی گفت: کشف قیمت صحیح و عادلانه، شفافیت و حذف رانت سه کارکرد اصلی بورس کالا در اقتصاد است که به این کارکردها در سال رونق تولید نیاز داریم.

استفاده از ظرفیت بورس کالا برای مقابله با تحریم ها

رئیس سابق هیات مدیره بورس و اوراق بهادار گفت:در شرایطی که ایران تحت فشار تحریم آمریکاست و ارتباط با دنیا سخت شده، می‌توان با انعقاد پیمان‌های دوجانبه پولی- کالایی با کشورهای طرف معامله همچون ترکیه، پاکستان، هند، افغانستان و عراق، محصولات را از طریق بورس کالا صادر کرد.

حیدر مستخدمین حسینی به دادگاه اخیر پتروشیمی اشاره کرد و گفت: تخلفات فروش محصولات پتروشیمی با عرضه‌های گسترده و ارقام بزرگ برای این اتفاق افتاده که سیستم، شفافیت لازم را نداشته و امکان تقلب در آن فراهم بوده است. حال‌آنکه اگر این عرضه‌ها از طریق بورس انجام شود؛ به دلیل بالا بودن شفافیت، امکان تخلف به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص امکان‌سنجی عرضه محصولات به بورس گفت: من به‌عنوان کارشناسی که سال‌ها در بورس فعالیت کردم میگویم همه تلاش‌ها و جهت‌گیری‌هایی که با دولت و مجلس داشتیم و ابراز می‌کردیم این بود که به‌مرور واسطه‌ها حذف شوند و کالاهای مختلف در بورس عرضه شوند. بنابراین اعتقاد داشته و داریم که بسیاری از کالاها می‌تواند در بورس عرضه شود منتها این باید توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه که شناخت تحلیلی دارند و ارتباط خوبی با کشاورزان و تولیدکنندگان دارند، مورد ارزیابی تخصصی صورت گیرد.

در سال رونق تولید، قیمت‌ها را دستوری نکنید

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در سال رونق تولید به هیچ عنوان نباید سیاست قیمت‌گذاری دستوری اتخاذ شود در غیر این صورت همان اتفاق های سال قبل رقم می‌خورد؛ بلکه باید با اعتقاد به مکانیسم بازار و کشف واقعی قیمت‌ها، عرضه و معامله محصولات را به بورس سپرد تا منابع و نقدینگی موجود در کشور، به سمت صنایع و واحدهای تولیدی هدایت شود.

بهرام سبحانی گفت: در شش ماهه دوم سال ۹۷ به کمک بورس کالا و با برداشتن سقف رقابت قیمت‌ها، سیستم تثبیت شده‌ای در بازارها حاکم شد و همه شیوه‌های قیمت گذاری به کانال اصلی معاملات کالایی یعنی کشف قیمت در بورس کالا برگشت تا دوباره همانند ۱۵ سال گذشته و از زمان راه اندازی بورس، قیمت‌ها متناسب با عرضه و تقاضا و مبتنی بر نظام بازار کشف شود.

وی با بیان اینکه بورس کالا می‌تواند با جلوگیری از بروز رانت و هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید واقعی، رونق تولید و اقتصاد را رقم بزند، اظهار داشت: به کمک بورس کالا و با حذف اقتصاد دستوری، باید اجازه دهیم قیمت‌ها در بورس به صورت واقعی کشف شود؛ در این شرایط می‌توانیم رونق تولید را در کشور شاهد باشیم و منابع مالی موجود در کشور را به جای اینکه به جیب عده‌ای رانت خوار سرازیر شود، طوری هدایت کنیم که نیاز کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به نقدینگی را رفع کند؛ در این صورت توسعه سرمایه گذاری را به همراه خواهد داشت که در نتیجه آن بورس موتور محرک تولید و بروز رونق اقتصادی خواهد بود.

رونق تولید با عرضه زنجیره تولید در بورس کالا

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر کل زنجیره تولید محصولات در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد، شاهد ایجاد یک زنجیره شفاف اطلاعاتی در کشور خواهیم بود و دولت دیگر نگرانی از بابت رشد کاذب قیمت یک بخش از زنجیره نخواهد داشت و می تواند با استفاده از آمار و اطلاعات دقیق اقدام به حمایت از یک بخش یا کل زنجیره تولید کند.

بهادر بیژنی افزود: بورس کالا در حوزه بازار محصولات فلزی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و کشاورزی شفافیت ایجاد کرده که تاثیر اقدامات این بورس در رونق تولید و کل اقتصاد غیر قابل انکار است.

به گفته وی، در بورس کالا عموما مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد معامله قرار می گیرد و این محصولات در تولید دیگر کالاهای تمام شده استفاده می شود، به این ترتیب زمانی که شفافیت در مواد اولیه کالاهایی نهایی وجود داشته باشد به طور حتم در قیمت نهایی محصول تولید شده هم تاثیرگذار است.

نقش بورس کالا در تحقق شعار سال

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه یکی از راه های تحقق شعار رونق تولید، عرضه محصول در بورس کالا و نیز تامین مالی از طریق بازار سرمایه است، گفت: باید عرضه کالاها در مکانی صورت گیرد که توانایی مقابله با رانت و فساد را دارد که در این زمینه تاکنون بورس کالا به خوبی جواب خود را پس داده و بهتر است تا کالاها در بورس کالا عرضه شود.

عزیز اکبریان با بیان اینکه در بورس کالا معاملات به صورت شفاف انجام می شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها خواهد بود، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های بورس کالا جزو تجربیات موفق دنیا بوده و بهتر است تا در ایران هم از این تجربیات به خوبی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: باید عرضه کالاها در مکانی صورت گیرد که توانایی مقابله با رانت و فساد را دارد که در این زمینه تاکنون بورس کالا به خوبی جواب خود را پس داده و بهتر است تا کالاها در بورس کالا عرضه شود.

عرضه در بورس کالا، اقتصادی ترین روش است

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه بورس کالا تنها مرجعی است که شفافیت دارد و اقتصادی ترین روش عرضه شرکت ها در بورس کالاست، گفت: ذوب آهن اصفهان در تلاش است تا حجم عرضه محصولات ساختمانی در این بورس را افزایش دهد و همچنین پس از تامین مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی با انتشار اوراق سلف موازی در سال گذشته، این روش تامین مالی در سال جاری نیز در دستورکار قرار دارد.

منصور یزدی زاده در ارتباط با استمرار حضور این شرکت در بورس کالا گفت: بورس کالا تنها مرجعی است که شفافیت دارد و اقتصادی ترین روش حضور و عرضه در بورس کالاست.با حضور در بورس کالا معافیت مالیاتی داریم  و سعی داریم عرضه محصولات ساختمانی را در بورس کالا افزایش دهیم. 

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان درخواست اوراق سلف موازی را در بورس کالا داشتیم که ۲۰۰ میلیارد تومان آن محقق شد اما متاسفانه ۱۰۰ میلیارد تومان آن منقضی گردید.در تلاشیم تا ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر درخواست و آن را محقق سازیم.

جلوگیری از قاچاق با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: انجام معاملات کالاهای مختلف به خصوص محصولات کشاورزی در بورس کالا، موجب حرکت قیمت‌ها به سمت واقعی‌تر شدن و هماهنگی بیشتر با بازارهای جهانی می‌شود و از نابسامانی‌ها همچون قاچاق محصولات به خارج از کشور نیز جلوگیری می کند.

سید راضی نوری گفت: سرعت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا طی سال‌های گذشته باید به مراتب تندتر می‌بود؛ به طوری که اگر در سال‌های گذشته به ظرفیت های بورس به عنوان بازاری مدرن و کارآمد توجه بیشتری می شد، امروز دیگر نگران نوسانات کاذب قیمت ها و التهاب های ایجاد شده از سوی واسطه ها نبودیم.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا طی سال های گذشته به شفافیت، کشف عادلانه قیمت ها، افزایش کیفیت محصولات و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان کمک کرده است، گفت: دولت و مسئولان بخش کشاورزی در سال رونق تولید و با توجه به مشکلات به وجود آمده در حوزه نوسانات قیمت، باید بیش از گذشته از ظرفیت ها و توانمندی های بورس کالا برای عرضه محصولات کشاورزی استفاده کنند تا از دلال بازی و زیان کشاورز جلوگیری شود.

عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا راهی برای رونق تولید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر امور اقتصاد و دارایی، رؤسای بانک‌ها و بیمه‌ها و معاونان وزارت اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بر عرضه حداکثری کالاهای اساسی در بورس کالا به عنوان یکی از راهکارهای تحقق رونق تولید تاکید شد.

احمد انارکی محمدی در خصوص موارد مطرح شده در این دیدار گفت:با توجه به اینکه در کشور شاهد رانت‌ها و فسادهای گسترده در حوزه کالاهای اساسی هستیم، بر همین اساس به وزیر اقتصاد پیشنهاد شد تا از ظرفیت‌ها و ساز و کارهای علمی و کارشناسی بورس کالا برای ورود تمامی کالاهای اساسی استفاده شود که وزیر نیز بر این موضوع تاکید داشت زیرا با معامله کالاهای اساسی در بورس کالا نه تنها شاهد واقعی شدن قیمت‌ها و شفافیت در معاملات خواهیم بود، بلکه خریدار و فروشنده به عنوان هر دو طرف معامله به دلیل واقعی بودن قیمت‌ها به دور از دخالت‌های دستوری، رضایت خواهند داشت.

وی اظهار داشت: وزیر اقتصاد در این نشست اعلام کرد با برگزاری جلسات کارشناسی، راه را برای ورود تمامی کالاهای اساسی در بورس کالا به منظور تحقق رونق تولید هموار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها