زرندی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پنجمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس به اهمیت معاملات محصولات فولادی و سهام شرکت های گروه فلزات اساسی در رشد بورس و توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: آمار معاملات بورس اوراق بهادار در تاریخ ۳۰ فروردین ماه امسال نشان می دهد که گروه شیمیایی با سهم بیش از ۸ درصدی در رتبه اول نمادهای موثر بر رشد شاخص های بورس قرار دارد. گروه فلزات اساسی نیز با سهم ۶.۱۵ درصدی و فرآورده های نفتی با سهم ۴.۵۲ درصدی جایگاه دوم و سوم را دارند و پس از آنها گروه استخراج کانه های فلزی با سهم ۳.۱۳۶ درصدی در زمره گروه های موثر در رشد شاخص های بورسی قرار دارد.

به گزارش «کالاخبر»،سعید زرندی افزود: به عبارت بهتر، بالاترین جایگاه در گروه های موثر بر رشد بازار سهام و معاملات بورس کالا متعلق به خانواده فلزات اساسی است و معاملات سهام و محصولات شرکت های این گروه در رشد شاخص های بورس و توسعه اقتصاد ایران نقش مهم و حائز اهمیتی دارد.

وی درخصوص برنامه های وزارت صمت در سال ۹۸ گفت: در سال ۹۸ دو جهت‌گیری مهم داریم که در این میان تمرکز بر صادرات به کشورهای همسایه، بسیار مهم است به طوری که از ۴۴میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، ۲۳میلیارد دلار آن به ۱۵کشور منطقه صادر شده است.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری دوم ، شناسایی و اعلام مکان هایی است که باید سرمایه گذاری در آن صورت گیرد، افزود:از ۴۲ میلیارد دلار واردات، ۳۵درصد با حوزه صنعت و معدن مرتبط است و ۶۴درصد معادل ۲۲ میلیارد دلار کالاهای واسطه‌ای و ۱۷درصد معادل ۵.۹میلیارد دلار کالاهای مصرفی و  ۱۹درصد معادل ۶.۹ میلیارد دلار کالاهای سرمایه‌ای وارد شده است.

به گفته وی، مجموع مجوزهای صادر شده از سوی وزارت صنعت و معدن برای تولید شمش فولادی، ۹۴.۴ میلیون تن است درحالی‌که طبق طرح جامع صنعت فولاد باید در سال ۱۴۰۴ ، ۵۵میلیون تن فولاد تولید شود. این در حالی است که ظرفیتهای تولید شمش فولاد در کشور، اشباع شده مگر برای صادرات.

زرندی خاطرنشان کرد: از مجموع مجوزهای صادر شده، ۴۳ میلیون تن کمتر از ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که چندان جدی نیست. ۵۱ میلیون تن بالای ۲۰درصد و ۲۲میلیون تن نیز بالای ۶۰درصد پیشرفت دارند که طی یکی دو سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت و معدن و تجارت تاکید کرد: بنابراین قطعاً ما، از هدف تولید ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ فراتر خواهیم رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها