گلابی

ابراهیم گلابی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با وجود همه مشکلات زیرساختی در بخش کشاورزی کشور، بورس کالا طی چند سال اخیر در این حوزه متمرکز شده که می توان به اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت و دریافت کد بورسی برای ده ها هزار کشاورز به همراه آغاز و رونق معاملات زعفران در بازارهای مختلف بورس کالا اشاره کرد که این دست اقدامات به اصلاحات ساختاری در بخش کشاورزی منتهی خواهد شد.

به گزارش «کالاخبر»، این کارشناس بازار سرمایه به نقش پررنگ بورس کالای ایران در اقتصاد کشور اشاره کرد و به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از راه های رسیدن به شفافیت اقتصادی، پذیرش و عرضه محصولات بیشتر و متنوع تر در بورس کالاست چراکه به هر میزان حجم معاملات در این بستر افزایش یابد، صورت های مالی و مالیاتی شرکت ها شفاف تر می شود و عملکرد شرکت های تولیدی به شکل شفاف در معرض نگاه همگان قرار می گیرد.

وی یکی از بزرگترین مزایای بورس کالای ایران را برای تولیدکنندگان معافیت مالیاتی دانست و گفت: معافیت مالیاتی امتیاز بزرگی است که بورس کالا به عرضه کنندگان می دهد و از این منظر، بورس کالا جذابیت زیادی برای شرکت های تولیدی دارد.

توسعه بورس همسو با رشد فناوری

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به روند سریع و رو به رشد فناوری اطلاعات در دنیا و ایران، بورس کالا نیز به عنوان بازاری مدرن و الکترونیکی به تدریج جایگاه واقعی خود را در بازار داخلی و همچنین بازارهای منطقه پیدا می کند. همچنین حرکت اقتصاد ایران به سمت اقتصاد بازار محور و مبتنی بر عرضه و تقاضا، تنها مسیر پیشرفت خواهد بود که در این زمان است که ظرفیت های بورس کالا برای اقتصاد بیش از هر زمانی شکوفا می شود.

گلابی در ادامه به برخی اقدامات اثرگذار بورس کالا در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: علاوه بر توسعه معاملات فیزیکی و نقدی بورس کالا، شاهد معرفی و توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در این بورس هستیم که ثبت انبارهایی با استانداردهای روز، به زودی به یکی از معاملات پرطرفدار برای تولیدکنندگان مبدل می شود و دولت و در مجموع کل ارکان اقتصادی کشور از مزایای معاملات قبض انبار براساس استانداردهای مشخص در بورس کالا بهره مند خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه، معاملات همزمان محصولات به شکل نقدی و در بازارهای مالی را از جمله عواملی عنوان کرد که موجب مرجعیت قیمتی تابلوی بورس کالا در بازار داخلی و منطقه ای می شود.

 گلابی با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در مسیر توسعه ابزارهای نوین مالی حرکت می کند، گفت: راه اندازی معاملات سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای مناسب برای تامین مالی صنایع است که براساس مسایل شرعی و فقهی بررسی شده و هماهنگ با فقه اسلامی است.

مزایایی اثبات شده در دنیا

کارشناس بازار سرمایه افزود: اعلام مزایای ابزارهای مالی بورس ها برای اقتصاد مانند صحبت کردن در خصوص فرمول آب و بدیهیات است. به عبارتی فرمول های علمی اثبات شده اند و همه کارکرد آن را می دانند، ازاین رو ابزارهای مالی گوناگون بورس کالا با قاطعیت برای اقتصاد ایران مفید است که البته کارکرد صد درصدی این ابزارها منوط به پیوستگی زنجیره های آن است.

اصلاحات ساختاری در بخش کشاورزی

وی در ادامه گفت: یکی از حلقه های مفقوده این زنجیره، بحث آموزش است. من سال ها پیش شنیدم که کشاورزان در هندوستان از طریق دستگاه موبایل شان به صورت آنلاین، به خرید و فروش محصولاتشان می پردازند که با وجود همه مشکلات زیرساختی در کشور ما، بورس کالا طی چند سال اخیر در این زمینه اقدامات مثبتی را آغاز کرده است. دراین حوزه می توان به اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت و دریافت کد بورسی برای ده ها هزار کشاورز به همراه آغاز و رونق معاملات زعفران در بازارهای مختلف بورس کالا و استقبال زعفران کاران اشاره کرد که به اصلاحات ساختاری در بخش کشاورزی منتهی خواهد شد.

حرکت در مسیر ابزارهای مالی

 وی در خصوص راه اندازی قراردادهای اختیار معامله در بورس کالا گفت: این قراردادها یا همان آپشن یکی از ابزارهای مالی است که مانند سایر ابزارها مزایای بسیاری برای بازارها و اقتصاد کشور دارد. مهمترین نکته در راه اندازی آپشن در نظر گرفتن بازار هدف آن است. برای راه اندازی این نوع قراردادها، نیاز به بازارسنجی دقیقی وجود دارد اگر چه بازار آپشن معمولا در دنیا نیز از لیکویدیتی (قدرت نقدشوندگی) بالایی برخوردار نیست اما تنوع بسیار بالایی دارد.

 این فعال بازار سرمایه گفت: یکی از مهمترین مزایای این ابزار مانند سایر ابزارهای مالی نوین این است که به جامعه و تحلیلگر بازار، قدرت تحلیل می دهد.

وی به مزایای قراردادهای آتی در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: این ابزار از باسابقه ترین ابزارهای بورس کالاست که مدت ها توفیق خود را در پوشش ریسک معاملات سرمایه گذارن و رونق بازار نشان داد.

وی افزود: یکی از مزایای معاملات فیوچرز، فراهم شدن امکان پوشش ریسک نوسانات قیمت در آینده است که اگر این معاملات در اقتصاد ما فراگیر شود، علاوه بر فعالان بازار کالاها، دولت نیز می تواند به خوبی و براساس مولفه های اقتصادی و کمترین هزینه های تحمیلی به تنظیم بازارها بپردازد.

گلابی یکی از جذابیت های راه اندازی قراردادهای آتی روی محصول مختلف را جذب سرمایه های سرگردان دانست و گفت: یک نکته قابل تامل برای اینکه نتیجه مطلوب در ورود یک دارایی پایه جدید به معاملات آتی حاصل شود، داشتن تفکر میان مدت و بلند مدت است وگرنه درکوتاه مدت به نتیجه دلخواه نمی رسیم. به گمان من اگر در نخستین سال های راه اندازی بازار آتی در بورس کالا، فرصت بیشتری به معاملات آتی مس می دادیم شاید امروز با حجم بالایی از معاملات آتی مس روبه رو می شدیم. همانطور که آتی سکه در ابتدا با حجم کم معاملات شروع کرد اما به مرور رونق گرفت.

قیمت تضمینی به سود دولت است

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص مزایای طرح قیمت تضمینی به نسبت خرید تضمینی محصولات کشاورزی که در بورس کالا اجرایی شده است، گفت: در خرید تضمینی ما بارها شاهد بودیم که محصولات بی کیفیتِ سال قبل مجدداً به بازار می آمد، دولت هزینه ای چند برابری متحمل می شد، استاندارد انبارهایی که کالا در آن نگهداری می شد پایین بود اما در طرح قیمت تضمینی علاوه بر رفع مشکلات قبلی شاهد تسریع فروش محصولات کشاورزی هستیم و کشاورز زودتر به پول خودش می رسد.

گلابی یادآور شد: همانطور که می دانید محصولات کشاورزی از فسادپذیری بالاتری نسبت به سایر کالاها برخوردارند بنابراین با طرح قیمت تضمینی و پذیرش انبارهای استاندارد توسط بورس کالا از هدر رفت بسیاری از محصولات کشاورزی جلوگیری می شود. وی گفت: با توجه به انعطاف پذیری که بورس کالا دارد با اطمینان بخشی به دولت در زمینه تخصیص و توزیع محصولات کشاورزی امیدواریم گندم و سایر محصولات کشاورزی در بورس عرضه شود.

وی معتقد است: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا جای کار بسیاری دارد و بورس در این زمینه از پتانسیل بالایی برخوردار است. به طوریکه در حوزه کشاورزی تمرکز بر روی محصولاتی است که مزیت رقابتی در دنیا دارند مانند پسته و زعفران که می توان با عرضه این محصولات در تالار صادراتی بورس کالا به اثرگذاری بر قیمت های منطقه ای و جهانی از طریق تابلوی بورس ایران کمک کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها