بورس کالا

هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که ابلاغ مصوبه اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم از سوی معاون اول رییس جمهور و موفقیت پذیره نویسی صندوق طلا از مهم ترین آن رویدادها بود.

پیاده سازی اقتصاد الکترونیک با کمک بورس کالا

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا یکی از شاهراه‌های پیاده‌سازی اقتصاد الکترونیک برای مبارزه با فساد و جلوگیری از رانت در بازار کالایی کشور است.

علی اکبر کریمی به نقش بورس کالا در افزایش شفافیت در بازارهای کالایی کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه معاملات کالاها با توجه به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ و کوچک کشور ما انواع محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند، این بورس می تواند یکی از شاهراه های پیاده سازی اقتصاد الکترونیک برای مبارزه با فساد و جلوگیری از رانت در معاملات کالا باشد.

وی تاکید کرد: با عرضه گسترده محصولات در بورس کالا، کل حجم تقاضا در مقابل عرضه کالاها قرار می‌گیرد و کمبودها در تولیدات و امکانهای جدید صادراتی کالاها نمایان می‌شود که از این رو می‌توان برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسبی در جهت تنظیم بازارها داشت.

مصوبه اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم ابلاغ شد

از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته ابلاغ مصوبه اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا بود .به این ترتیب در روز ۲۰ خرداد ماه  مصوبه " عرضه و معامله کل محصول گندم استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان در قالب سیاست‌ قیمت تضمینی از طریق بورس کالا برای مصارف صنف و صنعت" که در جلسه مورخ هفتم خردادماه جاری هیأت وزیران تصویب شده بود، از سوی اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

ظرفیت های بورس کالا در خرید گندم از کشاورزان

مدیر عامل بورس کالا در هفته گذشته گفت: اجرای قیمت تضمینی ازسوی دولت به کیفی سازی و بازاری شدن محصولات کشاورزی کمک کرده و می‌تواند گامی مهم برای حرکت اقتصاد به سمت بازار مستمر و محصولات کشاورزی باشد.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به جایگزینی طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران در راستای بازاری شدن گندم و توجه به کیفیت و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، مقرر شد تا این طرح به صورت آزمایشی در ۴ استان اجرایی شود.

وی با اشاره به ظرفیت استفاده از بورس کالا در خرید گندم از کشاورزان گفت: با اجرای این طرح کشاورز محصول خود را به‌صورت مستقیم در بورس کالا عرضه می‌کند و بعد از چند روز کاری پول به حساب کشاورز واریز می‌شود.

رضایتمندی گندمکاران با ورود به بورس کالا

مدیرعامل شرکت کارگزاری شهید باهنر گفت: با اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا، کشاورزان قادر به دریافت بخش زیادی از وجه حاصل از فروش محصول خود ظرف مدت ۲ روز می شوند که این امر باعث رضایت گندمکاران از طرح قیمت تضمینی می‌شود.

محمود حسینی پور ارزیابی خود از مزایای به کار گرفتن سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا را بیان کرد و گفت: بورس کالا در به کار گرفتن سیاست قیمت تضمینی برای محصولات ذرت و جو موفق عمل کرده است به طوری که کشاورزان در این طرح قادر به دریافت بخش زیادی از وجه حاصل از فروش محصول خود ظرف مدت دو روز بوده و هستند که همین امر باعث رضایت گندمکاران از طرح قیمت تضمینی نیز خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: سیاست طرح قیمت تضمینی باعث کاهش فشار مالی بر دولت و جلوگیری از تردد و جابجایی محصولات شده است و خریداران با استفاده از این طرح قادر به تهیه محصول موردنیاز خود با قیمتی واقعی از طریق بورس کالا خواهند شد.

پایان موفق پذیره‌ نویسی صندوق طلا در بورس کالا

از دیگر اتفاقات مهم هفته گذشته پایان موفقیت آمیز پذیره‌نویسی اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور با نام صندوق پشتوانه طلای لوتوس بود که پذیره نویسی آن از ابتدای هفته آغاز شده بود و در روز چهارشنبه با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومانی در ۵ روز به پایان رسید.

بر این اساس پذیره‌نویسی اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور با استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران مواجه شد به نحوی که در ۵ روز پذیره‌نویسی این صندوق (۲۰ الی ۲۴ خرداد ۱۳۹۶)، بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان از واحدهای این صندوق (به ارزش هر واحد هزار تومان) در بازار توسط سرمایه‌گذاران خریداری شد که با احتساب یک میلیارد تومان آورده اولیه مؤسسان، در مجموع بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۹۸ میلیارد تومان سرمایه در صندوق جذب شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس اولین صندوق از این نوع (صندوق کالایی با دارایی پایه سکه طلا) است که در بازار سرمایه کشور راه‌اندازی شده است. معاملات این صندوق در بورس کالای ایران انجام می‌شود و خرید و فروش واحدهای این صندوق از طریق کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران و از طریق کد معاملاتی بورسی امکان‌پذیر است.

آینده روشن در انتظار معاملات صندوق طلا

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: بورس کالا با توجه به نیاز موجود از طرف سرمایه گذاران اقدام به راه اندازی صندوق طلا کرده است بنابراین با قطعیت می توان گفت که روند معاملات این صندوق با موفقیت همراه خواهد بود.

محمد کشتی آرای به مزایای صندوق طلا اشاره کرد و گفت: صندوق طلا با ساز و کارهای بورس کالای ایران همخوانی دارد و به طور طبیعی نظام مدونی محسوب می شود که در راستای معاملات طلا به نگارش در آمده است.

وی پیش بینی خود از راه اندازی صندوق طلا را اینگونه ارزیابی کرد و گفت: به طور قطع بورس کالا با توجه به نیاز موجود از طرف سرمایه گذاران اقدام به راه اندازی این صندوق کرده است بنابراین با قطعیت می توان گفت که روند معاملات این صندوق با موفقیت همراه خواهد بود.

تکمیل زنجیره ابزارهای مالی با راه اندازی صندوق های کالایی

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران نیز در خصوص راه اندازی صندوق های کالایی گفت: راه اندازی صندوق های کالایی در بورس کالای ایران منجر به تکمیل زنجیره ابزارهای مالی برای سرمایه گذاری در کالاها شده و ابزارهای متنوع سرمایه گذاری در بخش کالایی را در اختیار فعالان بازارهای کالایی قرار می دهد.

علیرضا ناصرپور افزود: براساس اساسنامه صندوق های کالایی که مورد تائید سازمان بورس و اوراق بهادار است، صندوق های سرمایه گذاری کالایی(قابل معامله) تنها می توانند در اوراق بهادار مبتنی بر کالا از قبیل گواهی سپرده کالایی و اوراق مشتقه کالایی (قرادادهای آتی و اختیار معامله کالایی)سرمایه گذاری کنند به طوری که حداقل ۹۰ درصد از منابع صندوق باید در اینگونه اوراق سرمایه گذاری شود.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران اضافه کرد: صندوق های سرمایه گذاری کالایی تنها قادر به سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند که با توجه به منابع به نسبت زیاد آنها (حداقل ۱۰۰ میلیارد ریال) راه اندازی این صندوق ها می تواند نقش زیادی در تعمیق و نقدشوندگی اوراق بهادار مبتنی بر کالای موجود در صندوق داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها