ابراهیمی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که راهی نداریم جز آنکه به قیمت های واقعی کالاهای مختلف از جمله محصولات کشاورزی در اقتصادمان روی بیاوریم؛ اینکه با اتخاذ قیمت حمایتی به یک محصول یارانه می دهیم تا ارزان به دست مصرف کننده برسد اما همان محصول در کشور همسایه دو برابر قیمت دارد، آیا نتیجه ای جز ایجاد رانت، قاچاق و بازار سیاه دارد؟

به گزارش «کالاخبر»، علی ابراهیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد یارانه ای و دولتی را از مشکلات اساسی بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: آنچه در کشور تحت عنوان نوسان قیمتی مردم را در یک سردرگمی قرار داده است، از برخی تصمیم های غیرکارشناسی نشات می گیرد. امروز می خواهیم با وجود روشن بودن تجربیات قبلی، اقتصاد را  به شکل دستوری و دولتی کنترل کنیم غافل از اینکه بازار پویاست و یک دخالت اشتباه به التهاب در بازار دامن می زند.

این نماینده مجلس افزود: می خواهیم برای حمایت از مصرف کننده و مردم، قیمت حمایتی را برای فلان محصول در نظر بگیریم که همان محصول در خارج از مرزهای کشور دوبرابر قیمت دارد؛ آیا تولیدکننده وقتی ببیند محصولش در کشور همسایه دوبرابر قیمت خریدار دارد، انگیزه ای برای فروش در بازار داخل پیدا می کند؟

وی گفت: به این ترتیب باید زمینه را برای واقعی شدن قیمت محصولات فراهم کنیم تا با دونرخی کردن بازار، قیمت نخست نرخ حمایتی و ارزان و قیمت دوم نرخ واقعی، زمینه تشکلی رانت، قاچاق و بازار سیاه را از بین ببریم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: این مدل حمایت از مصرف کننده و مردم که با تخصیص یارانه همراه بوده، اصلا به آنها نمی رسد و تنها واسطه ها از تفاوت قیمت های دولتی و واقعی سود می برند. از این رو باید قیمت ها واقعی شود و شیوه صحیح تری را برای حمایت از کشاورزان از جمله ارائه یارانه مستقیم در پیش گرفته شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که راهکار شما برای واقعی شدن قیمت ها چیست؟ گفت: کم هزینه ترین اقدام برای دولت در زمینه واقعی سازی قیمت انواع کالاها، استفاده از ظرفیت های بورس و فراهم کردن شرایط برای عرضه کل محصولات در این بازار است.

به گفته ابراهیمی، باید از همان ابتدای تاسیس بورس کالا به طور کامل قیمت محصولات را به این سازوکار می سپردیم تا تولیدکنندگان بالادستی و پایین دستی براساس نرخ های واقعی اقدام به خرید و فروش مواد مورد نیازشان در بورس می کردند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: در شرایط فعلی قیمت بسیاری از کالاها بدون هیچ منطق اقتصادی نوسان می کند که باید از همه امکانات کشور کمک گرفت که هم تولید کننده به سود واقعی برسد و هم مصرف کننده زیان نکند و واسطه ها از مبادلات حذف شوند که عرضه کالاها در بورس می تواند بهترین نسخه برای دوای درد بازارها باشد.

ابراهیمی به مصوبه اخیر کمیسیون اقتصاد دولت برای عرضه و ذرت و جو در بورس اشاره کرد و گفت: ذرت و جو جزء کالاهای اساسی و مورد نیاز تولیدات پروتینی محسوب می شوند و عرضه این دو محصول به همراه عرضه سایر محصولات باید در بورس سرعت بگیرد تا از نابسامانی های کنونی در حوزه شفافیت و قیمت خلاص شویم.

نماینده مردم شازند در مجلس معتقد است برای عرضه انواع محصولات در بورس طی این سال ها نیز کوتاهی شده و دیگر نباید فرصت را از دست داد به طوریکه اگر کالاهای کشاورزی به شکل مستمر در این بازار عرضه و معامله شوند ظرف سال های آینده سود کشاورزان افزایش می یابد و شاهد رونق تولید در این بخش خواهیم بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: تولیدکنندگان و حتی واردکنندگان برای اینکه در صحنه رقابت بازار باقی بمانند برای جلب نظر مصرف کنندگان دو اقدام اساسی انجام می دهند، یکی تولید باکیفیت و دیگری نگه داشتن قیمت ها در نقطه جذاب و تعادلی، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور در ماه های اخیر شاهد جولان و بی قاعده بودن این روندها هستیم که بازهم تاکید می کنم این موارد با عرضه محصولات در بورس کالا و شفاف شدن همه روند ها، مرتفع می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها