مس

طی سه روز آینده دو عامل مهم از جمله تغییرات ارزش دلار تحت تاثیر سخنان جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و داده های اقتصادی از این کشور و نیز گزارش وضعیت بخش تولید کارخانه ای چین که روز جمعه منتشر خواهد شد بر قیمت فلزات اساسی تاثیر زیادی خواهند گذاشت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در روزهای اخیر ارزش دلار در برابر یورو تقریبا ثابت بوده و نیز وعده های امیدبخش مقامات چینی سبب شده فعالان بازار فلزات اساسی از بازار خارج نشوند و قیمت ها کاهش نیابد، اما اوضاع به همین شکل باقی نخواهد ماند.

در چند روز گذشته اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و هفته قبل برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی های خود به احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور در آینده نزدیک اشاره کردند. ارزش دلار تحت تاثیر این دو عامل رشد کرده اما روز گذشته گزارش مصرف شهروندان آمریکایی در ماه گذشته مثبت نبود و سبب شد فشار بر ارزش دلار بیشتر شود. رشد ارزش دلار از تقاضا برای مواد خام می کاهد و باعث کاهش قیمت ها می شود در حالیکه کاهش ارزش دلار به رشد قیمت ها کمک می کند.

روزهای پنجشنبه و جمعه دو گزارش از بازار کار آمریکا منتشر می شود که اگر مانند گذشته مثبت باشد (که به احتمال زیاد چنین است) ارزش دلار رشد خواهد کرد و این به زیان بازار فلزات اساسی است. وضعیت بازار کار آمریکا در ماه های اخیر پیوسته بهتر شده است.

روز جمعه همچنین داده های مربوط به بخش تولید کارخانه ای چین منتشر می شود. در ماه های اخیر شرایط بخش تولید کارخانه ای و خدمات چین خوب نبوده و این عاملی برای کاهش قیمت فلزات اساسی بوده است. اگر گزارش روز جمعه منفی باشد، شاهد افول قیمت فلزات اساسی خواهیم بود.

از سوی دیگر روز گذشته اعلام شد اقتصاددان ها معتقدند اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال تنها ۰.۹ درصد رشد کرده است. ضعف مصرف داخلی و کسری تجاری قابل ملاحظه دو عامل بدبینی نسبت به رشد اقتصاد است. در سه ماهه پایانی سال قبل، اقتصاد آمریکا ۱.۴ درصد رشد کرد. قبلا پیش بینی شده بود در سه ماهه کنونی اقتصاد آمریکا ۲ درصد رشد کرده است.

اگر بانک مرکزی آمریکا داده های منفی را مبنای تصمیم گیری در خصوص نرخ های بهره قرار دهد در ماه آینده میلادی نرخ ها را بالا نخواهد برد در این حالت ارزش دلار کاهش می یابد و قیمت فلزات اساسی رشد خواهد کرد.

عامل دیگری که بر قیمت مس و دیگر فلزات اساسی تاثیر دارد میزان مازاد عرضه است. پیش بینی شده مازاد عرضه امسال از میان نخواهد رفت. مجموع عواملی که بر قیمت ها تاثیر دارد افق روشنی برای بازار فلزات اساسی ترسیم نمی کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها