iga6KhUAFgQU (1).jpg

در یک هفته اخیر قیمت برخی فلزات اساسی رشد کرده و عامل اصلی آن، پیش بینی تاثیر مثبت سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا بر تقاضا برای این مواد خام بوده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تحلیل گران معتقدند این باور پدید آمده که سیاست های حمایتی بانک مرکزی موجب خواهد شد تا بازار مواد خام از جمله فلزات اساسی رونق پیدا کند، اما موضوع به همین سادگی نیست و  سرمایه گذاران در بازار فلزات اساسی باید نگاهی دقیق تر به شرایط این بازار و افق آن داشته باشند.

جمعه گذشته  قیمت مس بار دیگر به بالای ۵۰۰۰ دلار در هر تن رسید و یک عامل این افزایش، کاهش ذخیره فلز سرخ در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن بود.

یکی از کارشناسان بازار فلزات اساسی می گوید، سال گذشته میلادی برای سرمایه گذاران در این بازار و شرکت های تولید کننده این مواد سالی بسیار بد بود اما در هفته های گذشته شرایط دگرگون شده است. در حقیقت از چند جهت شاهد بهتر شدن اوضاع هستیم.

از یک سو، شرکت های تولیدکننده فلزات پایه از تولید خود کاسته اند و قصد دارند این برنامه را ادامه دهند و از سوی دیگر، بانک های مرکزی بزرگ تدابیر جدید حمایتی اتخاذ کرده اند و بانک مرکزی آمریکا سیاست های حمایتی خود را محدود نکرده است. کاهش ارزش دلار نیز عاملی برای رشد تقاضا برای فلزات پایه است. بدین ترتیب پیش بینی می شود هم عرضه کاهش یابد و هم تقاضا رشد کند.

بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر خود نرخ های بهره را بالا برد زیرا هم شرایط بازار کار در این کشور پیوسته بهتر شده بود و هم انتظار می رفت وضعیت اقتصادی در چین و منطقه یورو بهتر شود اما این پیش بینی تحقق نیافت و داده های اقتصادی سال جاری میلادی نشان داده وضعیت در بخش های مختلف این دو اقتصاد بزرگ بدتر شده است.

به همین دلیل، بانک مرکزی چین و بانک مرکزی اروپا اخیرا تدابیر جدید حمایتی اتخاذ کرده اند. برخی تحلیلگران معتقدند روسای بانک های مرکزی چین، اروپا و آمریکا به این نتیجه رسیده اند که درباره بهبود شرایط در آینده، اشتباه کرده اند و اقتصاد جهان همچنان به حمایت نیازمند است. این تغییر عقیده سبب رشد قیمت فلزات اساسی شده است.

یک دلیل دیگر افزایش قیمت مس و دیگر فلزات اساسی، رشد تقاضا در آستانه افزایش مصرف در بخش های ساخت و ساز بوده است. و نیز میزان ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس لندن به پایین ترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسیده است. امسال تاکنون، ذخیره نیکل، روی، سرب، آلومینیوم و قلع نیز کاهش یافته است.

حال این سوال مطرح است که آیا می توان به رشد مستمر قیمت فلزات اساسی امیدوار بود؟ به این سوال باید با احتیاط پاسخ داد. واقعیت این است که در میان مدت از عرضه فلزات اساسی کاسته می شود و مصرف آنها بیشتر خواهد شد. همچنین پیش بینی شده ارزش دلار کاهش یابد زیرا قرار است نرخ های بهره در آمریکا تنها دو بار بالا برده شود. این عوامل از رشد قیمت ها حمایت می کنند.

اما اقتصاد چین و منطقه یورو تا رسیدن به رونق راهی طولانی در پیش دارند و کاهش ارزش دلار اگر رخ دهد، بسیار اندک خواهد بود. با توجه به آنچه گفته شد می توان به این نتیجه رسید که کاهش قیمت فلزات اساسی متوقف شده اما احتمال جبران کاهش هایی که در سال گذشته میلادی رخ داد بسیار کم است.

 

منبع: جهان سهم

 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    0 0
    با سلام و تبریک عید یقینا فلزات اساسی خصوصا مس و فولاد با شروع روز کاری لیدر بازارند اما از تاپیکو. کگل و غدیر نمیتوان غافل شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها