زیره

با توجه به آغاز معاملات گواهی سپرده زیره سبز طی هفته گذشته و راه اندازی قریب الوقوع قراردادهای آتی این محصول در بورس کالای ایران؛ در این گزارش «کالاخبر» با چگونگی کاشت، برداشت و اصلی ترین تولیدکنندگان این محصول در دنیا آشنا می شویم.

به گزارش "کالاخبر"؛ زیره، ادویه ای است معطر با طعمی تلخ و قوی که رایحه گرم آن ناشی از مقادیر بالای روغن در این دانه گیاهی است. زیره میوه خشک شده گیاهی یک ساله از خانواده جعفری است. خاستگاه این دانه جنوب مدیترانه است و در سه رنگ سفید، سیاه و سبز کشت می شود. زیره در بازار و به صورت دانه کامل و یا پودر عرضه می شود و یکی از ادویه های محبوب برای طبخ غذا در آسیا، خاورمیانه، مدیترانه و مکزیک است.

نام علمی زیره، کومینوم سایمینوم است و به رغم ناچیز بودن ابعاد، اما طعم و رایحه ای بسیار قوی دارد. این گیاه از طریق کاشت دانه تکثیر و کشت می شود. دمای لازم برای شکافتن دانه ۲ تا ۵ درجه و دمای مطلوب برای رشد و نمو آن ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. پیش از کاشت، به ازای هر هکتار کاشت زیره، ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم بذر باید دست کم به مدت ۸ ساعت در خزانه مرطوب قرار داشته باشد تا قدرت لازم را برای جوانه زدن داشته باشد. PH مطلوب خاک برای رشد مناسب بذر در حدود ۶.۸ الی ۸.۳ است. بذر زیره به شوری خاک حساس است و در خاک های سنگین عملکرد خوبی ندارد. این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد اما پس از کاشت باید حتما یکبار آبیاری شود. گیاه بالغ ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر رشد می کند و با دست چیده و برداشت می شود. بر روی سطح دانه زیره ۸ شیار قرار دارد که دارای شبکه ای از مجاری حاوی روغن می باشد.

زیره در هند در فصل پاییز و زمستان کشت و در بهار برداشت می شود. گیاه زیره پس از ۱۲۰ روز به بار می نشیند. درسوریه، ایران و ترکیه برداشت زیره از اواخر تابستان شروع می شود.

براساس آمارهای موجود، تولید جهانی زیره در سال های خشک سالی و تر سالی متفاوت بوده و در سال زراعی بین ۴۵۰ هزار تن تا ۷۰۰ هزار تن متغیر است.

کشورهای تولیدکننده زیره

هند بزرگترین کشور تولیدکننده زیره و همچنین بزرگترین مصرف کننده آن در جهان است. بطوریکه نزدیک به ۷۰ درصد کل زیره دنیا معادل حدود ۶۵۰ هزار تن زیره، در کشور هند تولید می شود که ۹۰ درصد آن در بازار داخلی این کشور به مصرف می رسد. این امر بدین معناست که هند ۶۳ درصد کل زیره جهان را مصرف می کند. سایر کشورهای تولیدکننده زیره و سهم آنها از بازار صادراتی بین المللی عبارتند از:

-        سوریه: ۷درصد

-        ایران:  ۶ درصد

-        ترکیه: ۶ درصد

-        شمال افریقا و سایر کشورها: ۱۱ درصد

ایالت های گوجورات و راجستان هند نیز به ترتیب بیشترین میزان تولید زیره کشور هند را دارند و سهم نزدیک به ۹۰ درصدی از کل تولید این کشور را به خود اختصاص داده اند.

بازار مصرف زیره در جهان

عمده کشورهای مصرف کننده زیره در جهان عبارتند از: هند، مکزیک، پرتغال، اسپانیا، ترکیه، چین، ژاپن، هند، فرانسه و مراکش، مالزی، پاکستان، آلمان و انگلیس. زیره به عنوان افزودنی نان، پنیر، انواع سس، سوپ و طعم دهنده های غذا کاربرد دارد و در انواع غذاهای هندی، شرقی، مکزیکی، پرتغالی و اسپانیایی به عنوان طعم دهنده اصلی استفاده می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها