زیره

با توجه به آغاز معاملات گواهی سپرده زیره سبز طی هفته گذشته و راه اندازی قراردادهای آتی این محصول از دوشنبه هفته آینده در بورس کالای ایران، «کالاخبر» در این گزارش به معرفی انواع گریدهای زیره در جهان و بررسی گرید هندی زیره می پردازد.

به گزارش «کالاخبر»، گریدهای مصرفی زیره در جهان به سه گروه گریدهای هندی، ایرانی و سوری دسته بندی می شوند. زیره تولیدی هند و ایران دارای کیفیت یکسانی از نظر بازار پسندی است. در این گزارش به بررسی گرید هندی زیره می پردازیم. 

گرید هندی:

هند برای سه دسته از مشتریان، گریدهای زیره را به شرح ذیل تولید، بسته بندی و صادر می کند:

  • کیفیت اروپا
  1. استاندارد CRE ۱۰۱،  که درجه خلوص آن ۹۹.۵ درصد و مواد خارجی آن ۰.۵ درصد، و پاک کردن و جداسازی آن به صورت اتوماتیک با استفاده از فناوری نوری اپتیکال است.
  2. استاندارد CRE ۱۰۲،  با خلوص ۹۹ درصد و ۱ درصد مواد خارجی که سورتینگ آن به صورت ماشینی انجام می شود.
  3. استاندارد CRE ۱۰۳ با خلوص ۹۸ درصد و دارای ۲ درصد مواد خارجی است و سورتینگ آن به صورت ماشینی صورت می پذیرد.
  • کیفیت خلیج فارس (کشورهای عرب حوزه خلیج فارس)
  1. استاندارد CRE ۱۰۴ با خلوص ۹۹ درصد و دارای ۱ درصد مواد خارجی است و سورتینگ آن به صورت ماشینی صورت می پذیرد.
  2. استاندارد CRE ۱۰۵ با خلوص ۹۸ درصد و دارای ۲ درصد مواد خارجی است و سورتینگ آن به صورت ماشینی انجام می شود.
  • کیفیت بازار سنگاپور
  1. استاندارد CRE۱۰۶ با خلوص ۹۹ درصد و دارای ۱ درصد مواد خارجی است و سورتینگ آن به صورت ماشینی صورت می پذیرد.
  2. استاندارد CRE ۱۰۷ با خلوص ۹۸ درصد و و ناخالصی ۹۸ درصد است و فرآیند پاک کردن و سورتینگ آن به صورت ماشینی انجام می شود.

محتوای روغن در تمام انواع زیره های مذکور ۲.۵ تا ۴.۵ درصد است.

صادرات هند به سایر کشورها:

  • چین یکی از خریداران اصلی زیره هند محسوب می شود و عمده خرید این کشور از هند طی ماه مارس و آوریل صورت می گیرد. حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کل زیره تولیدی هند به چین صادر می شود. بندرهای فونگ ویتنام یکی از مبادی اصلی صادرات زیره هند به چین است و آخرین خبرها حاکی از این است که به دلیل مشکلات ایجاد شده در این بندر برای صادرات زیره به چین و همچنین تاخیر خریداران چینی برای واردات زیره از هند، موجب افت قیمت این محصول در بازار هند شده است. طبق آمارهای موجود طی خردادماه ۱۳۹۸، مازاد تولید نیز یکی از عوامل کاهش قیمت زیره در هند بوده است. البته قیمت قرارداد آتی زیره که ماه گذشته و به دلیل عدم استقبال خریداران چینی با کاهش مواجه شده بود و به ۱۵۱ روپیه در هر کیلوگرم رسیده بود، با توجه به افزایش تقاضای داخلی در تاریخ۲۰۱۹.۰۶.۲۰ به ۱۷۶.۸۵ روپیه در هر کیلوگرم افزایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها