بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد  که " چشم انداز مثبت بازار آتی و صندوق سرمایه گذاری کالایی در بورس کالا" ،" آغاز معاملات آتی زیره سبز از دوشنبه هفته آینده" ،" ورود زیره به بورس کالا با نقشه راه زعفران" و " عمده کالاهای کشاورزی بورسی می شوند" از مهم ترین عناوین آنها بود.

چشم انداز مثبت بازار آتی و صندوق سرمایه گذاری کالایی در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»،در هفته گذشته مدیرعامل بورس‌کالای ایران با اشاره به روند رو به رشد توسعه معاملات اوراق بهادار مرتبط با کالاها در بورس کالای ایران گفت: پیش بینی می شود در سال های آینده پیشرفت های بسیار خوبی در بازار آتی و صندوق های سرمایه گذاری کالایی در بورس کالا حاصل شود.

حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به روند رو به رشد توسعه معاملات اوراق بهادار مرتبط با کالاها در چند سال گذشته، اظهار داشت: در این راستا موضوعات دیگری نیز در دستور کار قرار دارد؛ به‌ عنوان مثال اقداماتی برای انتشار اوراق بهادار مبتنی بر محصولات کشاورزی مانند زیره، پسته، خرما یا حتی طلای آب شده در جریان است.

وی با بیان اینکه، پیش‌بینی می‌شود بازار آتی بورس‌ کالا در سال‌های آینده پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشد. افزود: در این زمینه در تلاشیم تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی و بازارهای آتی را هم توسعه دهیم.

معاملات قراردادهای آتی زیره سبز به زودی راه اندازی می شود

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از راه اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز به زودی در بورس کالای ایران خبر داد.

علیرضا ناصرپور اظهار کرد: با توجه به اینکه استراتژی بورس کالای ایران تکمیل زنجیره ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی دارایی های مختلف است و نظر به راه اندازی معاملات گواهی سپرده زیره سبز، معاملات قراردادهای آتی این محصول نیز بر مبنای همین استراتژی به زودی در بازار مشتقه راه اندازی خواهد شد.

وی در بیان مزایای راه اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز اظهار داشت: راه اندازی معاملات قراردادهای آتی می تواند موجب کشف نرخ بهتر محصول زیره سبز شده و از سوی کشاورزان و خریداران آن به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی به ویژه در فصل برداشت محصول، مورد استفاده قرار گیرد؛ این ابزار همچنین امکان فرصت سرمایه گذاری جدیدی را برای فعالان بازار مشتقه فراهم می آورد.

آغاز معاملات آتی زیره سبز از ۱۷ تیر ماه

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که قرارداد آتی زیره سبز تحویل شهریور ماه ۹۸ از روز دوشنبه ۱۷ تیر ماه راه اندازی شده و تا تاریخ ۱۲ شهریور ۹۸ قابل معامله خواهد بود.

بر اساس این اطلاعیه، اندازه قرارداد زیره سبز ۱۰۰ کیلوگرم بوده و حد نوسان قیمت روزانه حداکثر تا ۵ درصد مثبت و منفی با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل است. همچنین کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالای ایران در معاملات قراردادهای آتی زیره سبز صفر در نظر گرفته شده است.

عرضه زیره سبز در بورس پس از تجربه موفق زعفران

مدیر گروه زنجیره های تولید معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا همه تولیدکنندگان بخش کشاورزی و کشاورزان با ظرفیت ها و مزایای حضور در بورس کالا آشنا شوند، گفت: پس از عرضه موفق زعفران در بورس کالا و راه اندازی ابزارهای مالی روی این محصول، معاملات زیره سبز در دستور کار بورس کالا قرار گرفته است که این امر به سود کشاورزان زیره کار خواهد بود.

احمد احمدی اظهار داشت: با عرضه زعفران در بورس کالا و راه اندازی معاملات گواهی سپرده، قراردادهای آتی و اختیار معامله این محصول در بورس کالای ایران، شاهد اطلاع کشاورزان زعفران کار از قیمت ها به روز زعفران هستیم که این امر باعث شد تا در فصل برداشت سال گذشته دیگر شاهد ارزان فروشی محصول از سوی کشاورزان به واسطه ها نباشیم.

وی افزود: تجربه موفق عرضه زعفران در بورس بر این امر تاکید دارد که اطلاعات قیمتی و مالی بورس برای کشاورزان و فعالان بازارها جذاب است و اگر این اطلاعات به شکل مستمر در اختیار آنها قرار گیرد یک شفافیت و اعتماد عمومی در بازارها به وجود می آید.

ورود زیره به بورس کالا با نقشه راه زعفران

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی معتقد است که با ورود زیره سبز به بورس کالا و آشنایی فعالان بازار این محصول با مزایای بورس، رفته رفته زعفران و زیره به دو نماد کالای بورسی در حوزه کشاورزی مبدل می شوند تا همه کشاورزان کشور به فکر عرضه محصولاتشان در بورس بیفتند و بدون شک این اتفاق در صورت حمایت مسوولان آغازگر یک تحول بزرگ و مثبت در بخش کشاورزی خواهد بود.

سعید باستانی گفت: برای موفقیت عرضه زیره سبز در بورس کالا یک نقشه راه روشن به نام معاملات زعفران بورسی داریم. به طوریکه تقریبا یک سال پیش که قرارداد آتی زعفران در بورس آغاز شد که برخی ها این معاملات را کم فروغ پیش بینی می کردند اما آمارها بیانگر رونق قابل توجه معاملات طلای سرخ در بورس کالای ایران است.

وی با بیان این که عرضه زیره در بورس اقدامی مبارک برای فعالان بازار این محصول خواهد بود، تصریح کرد: زیره سبز نیز مانند سایر بازارهای کشاورزی از شفافیت مناسبی برخوردار نیست و واسطه ها در بازار این محصول نیز به شکل گسترده حضور دارند؛ از این رو با آغاز معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی زیره سبز، شاهد شفافیت قیمت ها، اطلاع زیره کاران از قیمت های واقعی، تضمین کیفیت، کاهش هزینه های انبارداری و کنار رفتن عمده واسطه گری ها در این بازار خواهیم بود.

از معاملات گواهی سپرده زیره سبز استقبال می شود

مدیر سرمایه گذاری تأمین سرمایه سپهر گفت: پس از تجربه موفق معاملات گواهی سپرده زعفران و در ادامه راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله زعفران، نوبت به زیره سبز رسیده تا فعالان بازار این محصول نیز از اثرات مثبت ورود زیره سبز به بورس کالا بهره مند شوند.  

مهدی آسیما به تجربه موفق ورود زعفران به بورس کالا اشاره کرد و گفت: معاملات اوراق گواهی سپرده زعفران به همراه قراردادهای آتی و اختیار معامله این محصول، نظر فعالان بخش کشاورزی و همچنین بازار سرمایه را به خود جلب کرده است، به نحوی که از آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، بیش از ۳۶ تن زعفران در بورس مورد دادوستد قرار گرفته است. همچنین تعدد کدهای معاملاتی فعال و همچنین وجود انبارهای مختلف، نشان از تجربه موفق این بازار است.

وی به آغاز معاملات رسمی گواهی سپرده کالایی زیره سبز در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به تجربه موفق معاملات زعفران در بورس و استقبال نهادهای بخش کشاورزی مانند وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه های مربوطه و همچنین نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه که به این معاملات وارد شده اند، ابزارسازی بر روی محصول زیره سبز نیز اقدامی مثبت است و پیش بینی می شود فعالان بازار زیره نیز از این اتفاق استقبال کنند.

شفافیت قیمت زیره با سازوکار بورس کالا

یک فعال بازار زیره استان گلستان معتقد است که راه اندازی گواهی سپرده زیره در بورس کالا از یک سو موجب شفافیت قیمت این محصول شده و از سوی دیگر باعث می شود تا کشاورزان محصول خود را بدون هیچ واسطه ای به بهترین قیمت در بازار داخلی عرضه کنند.

فریدون سالارخانی در خصوص مزایای راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالای ایران گفت: با توجه به کشت بالای زیره و زعفران در استان گلستان و همچنین وجود واسطه های پرشمار، بهترین اهرم برای کشاورزان این است که بتوانند بدون واسطه محصول خود را با قیمت واقعی بفروشند که این امکان تنها از طریق سازوکار بورس کالا فراهم می شود.

وی ادامه داد: عرضه زیره در بورس کالا علاوه بر حذف واسطه ها، در شفافیت قیمت محصول و کشف قیمت عادلانه آن نیز بسیار موثر است زیرا از این طریق تولید کننده و مصرف کننده رو به روی هم قرار می گیرند که در این صورت واسطه ها حذف شده و معامله برد- برد صورت می گیرد به طوری که هر دوطرف از این معامله منتفع می شوند.

عمده کالاهای کشاورزی بورسی می شوند

وزارت جهاد کشاورزی به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اعتقاد ویژه ای دارد و به مرور شاهد عرضه انواع کالاها در این بستر و آشنایی کشاورزان کل کشور با مزایای بورسی شدن محصولات خواهیم بود.

رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اعلان این موضوع که وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی جدی به کارکرد بورس کالا دارد، افزود: هر یک از مزیت های بورس کالا می تواند یک مشکل ساختاری در بخش کشاورزی را پوشش دهد. در وهله نخست که شفافیت قیمت و معاملات بر بازار محصولات کشاورزی با ورود کالاها به بورس حاکم می شود. موضوع دیگر به کیفیت تولید برمی گردد به طوریکه کشاورز به کمک سازوکارهای موجود در این بستر معاملاتی و لزوم رعایت استانداردهای کیفی، تشویق به تولید محصول با کیفیت تر می شود

شهلا افشار با بیان اینکه بورس می تواند همانند تجربه موفق زعفران در عرضه سایر محصولات کشاورزی از جمله زیره نیز موفق عمل کند، اظهار کرد: با تلاش هایی که در این زمینه و برای شناسایی مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس انجام شد و با توجه به اینکه دولت نقدینگی پایینی دارد، مسئولان و نیز کشاورزان به این نتایج رسیدند که با عرضه محصولات کشاورزی در بورس، شفافیت قیمتی ایجاد می شود، محصول کشاورز برندسازی شده و کشورهای دیگر محصولات ایرانی را در دنیا می شناسند که به مرور و پس از گذار از شرایط خاص اقتصادی کشور شاهد بورسی شدن انواع محصولات کشاورزی خواهیم بود

تعادل بازار فولاد با افزایش و استمرار عرضه ها در بورس کالا

مدیر عامل فولاد کویر گفت: لازم است هم دولت و هم تولیدکنندگان به مکانیسم عرضه در بورس کالا کمک کنند تا با افزایش عرضه ها و منظم شدن آن، شاهد تعادل و کشف بهتر قیمت محصولات فولادی باشیم.

احمد خوروش افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نقشه راه صحیحی را برای تنظیم بازار فولاد کشور در پیش گرفته که اختصاص صادرات مقاطع فولادی صرفا برای تولیدکنندگان یا نمایندگان آن ها و همچنین تعیین کف عرضه در بورس کالا از آن جمله است.

وی افزود: اگر عرضه شمش در بورس کالا به درستی و به میزان مناسب صورت پذیرد، هم قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی که به دست مصرف کننده می رسد، معقول خواهد شد و هم واحدهای تولیدی مجبور به خرید مواد اولیه با قیمت های گران نخواهند بود. ضمن اینکه با مکانیسم عرضه و تقاضا، قیمت واقعی کشف شده و دست دلالان از القای هیجانات غیر واقعی به بازار کوتاه خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها