بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون " توافقات اولیه برای راه اندازی معاملات مناقصه برای خرید مصالح ساختمانی"، "لزوم عرضه صادراتی زعفران در بورس کالا" ، " تنوع ویترین بازار سرمایه با گواهی سپرده سکه" و "رشد معاملات بورس کالا به نفع تولید است" از مهم ترین  آنها بود.

توافقات اولیه برای راه اندازی معاملات مناقصه برای خرید مصالح ساختمانی

به گزارش «کالاخبر»، مدیرعامل بورس کالای ایران از مذاکرات اولیه‌ بین بورس کالا و وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی معاملات مناقصه بورس کالا برای تهاتر محصولات مورد نیاز ساخت مسکن خبر داد.

حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: مذاکراتی انجام شده است که بتوانیم بازار تهاتری محصولاتی که برای مسکن و پروژه‌های انبوه نیاز است را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: در این راستا توافقات اولیه‌ای با وزارت راه و شهرسازی و شرکت مربوطه صورت گرفته است که اعتبارات به این شکل داده شود. در واقع وزارت راه و شهرسازی محصولی که می‌خواهد را در قالب برگزاری مناقصه خریداری می‌کند و پول از ناحیه مرجعی که اعتبار را تصویب می‌کند به طور مستقیم به فروشنده پرداخت خواهد شد.

لزوم عرضه صادراتی زعفران در بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: زعفران به دلیل خاصیت دارویی که دارد تحریم پذیر نیست اما اگرهم تحریم شود با توجه به انحصار تولید آن در ایران، راه صادرات زعفران باز خواهد بود؛ از این رو عرضه صادراتی زعفران در بورس کالا و کشف قیمت براساس واقعیت بازار از لازمه های تجارت طلای سرخ است که سازمان جهانی زعفران موسوم به اوسک هم می تواند در این زمینه راهگشا باشد

علی قربانی عنوان کرد: طی چند سال اخیر بر لزوم ساماندهی بازار محصولات کشاورزی تاکید شده که خوشبختانه شاهد ورود چند محصول کشاورزی در بازار بورس کالا هستیم که رفته رفته باید جنس برنامه ریزی ها برای تنظیم و مدیریت بازار داخلی و صادراتی را به این سمت یعنی بهره گیری از سازوکارهای مدرن و کارآمد تغییر دهیم.

تنوع ویترین بازار سرمایه با گواهی سپرده سکه

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با تاکید بر اینکه بازار سرمایه کارا و فعال باید برای تنوع ریسک ها و ذائقه های سرمایه گذاری مختلف، ابزارهای مالی متنوعی داشته باشد، گفت: گواهی سپرده کالایی در بورس کالا به عنوان یکی از ابزارهایی است که می تواند به بخشی از نیاز سرمایه گذاران پاسخ دهد.

سید روح الله حسینی به مزایای این ابزار نوین مالی پرداخت و گفت: این ابزار مزایای بی شماری دارد و به کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه طلا هستند، این امکان را می دهد که در یک بازار ثانویه با سرمایه مشخص اقدام به سرمایه گذاری کنند. دوم اینکه، تمامی افرادی که دارای سکه طلا به صورت فیزیکی هستند، به منظور افزایش امنیت و کاهش ریسک نگهداری سکه طلا، می‌توانند با سپرده نمودن سکه‌های خود در انبار، علاوه بر افزایش امنیت نگهداری سکه، به خرید و فروش سکه در بازار گواهی سپرده بپردازند.

لزوم واگذاری اموال بانکها از طریق بورس

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی باید به بانکها فشار بیاورند تا بنگاه ها از طریق بورس به مردم واگذار شود.

حجت الاسلام  مصباحی مقدم، رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بانکها طبق قانون واگذاری بنگاه های اقتصادی باید ظرف سه سال این کار را انجام می دادند، تصریح کرد: هم اکنون این مدت تمام شده و بانکها هم اقدامی نکردند لذا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی باید به بانکها فشار بیاورند تا بنگاه ها از طریق بورس به مردم واگذار شود.

رشد معاملات بورس کالا به نفع تولید است

وحید اسلامیان مدیرعامل شرکت صنایع دنیای مس کاشان گفت: دولت باید به شرکت‌های نامدار و قدیمی که ثبات رویه دارند و موجب رونق بازار داخلی و خارجی می‌شوند اعتماد کند و با کاهش محدویت‌ها، باعث افزایش معاملات در تالار بورس کالای ایران شود؛ معاملات در بورس کالا باید تقویت شده تا خریدار و فروشنده یکدیگر را پیدا کنند و معاملات انواع کالاها به جای بازار آزاد در تالار بورس صورت گیرد تا از تولید حمایت شود.

آشنایی زعفران کاران و دانشجویان با معاملات گواهی سپرده کالایی

همچنین در هفته گذشته جلسات آموزشی آشنایی با معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران  در دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی با استقبال علاقه مندان رو به رو شد.

به این ترتیب جلسه آموزشی آشنایی با معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در حالی با حضور محمدی مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در محل این دانشگاه برگزار شد که این جلسه با استقبال جمع زیادی از دانشجویان مقطع دکترای رشته اقتصاد همراه شد.

همچنین، جلسه ای مشابه با حضور نخعی مدیرعامل صندوق حمایت بخش کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی، کشاورزان زعفران کار و فعالان بازار زعفران استان خراسان جنوبی در محل جهاد کشاورزی این استان واقع در شهرستان بیرجند برگزار شد که این جلسه مورد استقبال کشاورزان زعفران کار و فعالان بخش کشاورزی قرار گرفت.

راه اندازی سررسیدهای جدید در قرارداد اختیار معامله و آتی

در هفته گذشته و از روز ۱۷ دی ماه قرارداد اختیار معامله زعفران نگین در سررسید اردیبهشت ۹۹ در بازار مشتقه بورس کالای ایران راه اندازی شد.

همچنین قرارداد اختیار معامله سکه طلا سررسید اردیبهشت ۹۹ نیز از روز ۱۶ دی ماه جاری راه اندازی شد.

علاوه بر این سررسید جدید قرارداد آتی زعفران پوشال تحویل اردیبهشت ۹۹ از روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه در بورس کالای ایران راه اندازی شد. این قرارداد تا تاریخ  ۲۳ اردیبهشت سال آینده قابل معامله خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها