نفت

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی پیش بینی کرد بازار نفت با وجود تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس، سال میلادی آینده دچار مازاد عرضه می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد پیام اصلی این گزارش این است که عرضه نفت در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۹۰۰ هزار بشکه در روز از تقاضا فراتر رفت. این مازاد به ذخایر عظیم که در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ به دلیل افزایش تولید ایجاد شده بودند، اضافه می‌شوند و همزمان رشد تقاضا ضعیف می‌شود.

نیل آتکینسون، مدیر بخش صنعت و بازارهای نفت در آژانس بین‌المللی انرژی به شبکه سی ان بی سی گفت: علاوه بر نیمه دوم امسال، چشم‌انداز سال ۲۰۲۰ نیز مازاد عرضه قابل توجه را نشان می‌دهد زیرا تولید آمریکا و بعضی از کشورهای دیگر به میزان قابل ملاحظه‌ای رشد می‌کند.

اوپک و متحدانش از ابتدای امسال تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند و این گروه که به اوپک پلاس معروف هستند، در نشست اخیرشان با تمدید این کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تصمیم وزیران اوپک پلاس برای تمدید توافق کاهش تولید تا مارس سال ۲۰۲۰، راهنمایی فراهم می‌کند اما چشم‌انداز عرضه و تقاضای یک بازار دچار اشباع عرضه را تغییر نمی‌دهد. نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت، باعث شده است بهای برنت در ژوئن با وجود عوامل ژئوپلیتیکی پشتیبانی کننده، ۱۰ درصد افت کند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲.۱ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که عمدتاً تحت تأثیر رشد تولید آمریکا خواهد بود و این رشد اندکی بیشتر از دو میلیون بشکه در روز رشد عرضه غیراوپک است که برای سال ۲۰۱۹ برآورد شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد: تقاضا برای نفت اوپک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۲۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد. اوپک در گزارش ماهانه خود که پنج شنبه گذشته منتشر کرد اعلام کرد جهان در سال میلادی آینده به ۲۹.۲۷ میلیون بشکه در روز نفت اوپک نیاز خواهد داشت که ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

پیش بینی تقاضای کمتر برای نفت اوپک نشان می‌دهد سیاست اوپک برای تقویت قیمت‌ها از طریق محدودیت عرضه، به تقویت رشد تولیدکنندگان شیل آمریکا و سایر رقیبان منجر شده است. این امر به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فضای بیشتری برای تحریم اعضای اوپک می بخشد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد رشد تقاضا برای نفت از ۳۱۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ و ۸۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه دوم به ۱.۸ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال میلادی جاری رشد خواهد کرد و برای سال ۲۰۲۰ روند رشد به ۱.۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ می‌رسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها