نفت

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش جدیدی اعلام کرد با وجود کاهش تولید اوپک پلاس، بازار نفت همچنان با مازاد عرضه در سال ۲۰۲۰ مواجه است.

به گزارش «کالاخبر»، اوپک پلاس جمعه گذشته افزودن ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به محدودیت عرضه خود را تصویب کرد که بسیار قابل ملاحظه بود. اوپک در نوامبر ۴۴۰ هزار بشکه در روز پایین سقف تولید هدف گذاری شده، نفت تولید کرد.

عربستان سعودی به صورت داوطلبانه موافقت کرده است ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر از تولید خود را کاهش دهد. این توافق همچنین ۱.۵ میلیون بشکه در روز از تولید میعانات روسیه را به حساب نمی آورد که به روسیه اجازه می دهد تولید میعانات خود را به میزان ۰.۸ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، اگر همه کشورها به سهمیه های تعیین شده عمل کنند و عربستان سعودی ۴۰۰ هزار بشکه در روز را به صورت داوطلبانه کاهش دهد، میزان کاهش حجم تولید در مقایسه با اکنون حدود ۰.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

اوپک اعلام کرده است بازار نفت در سال ۲۰۲۰ تا حد زیادی متوازن خواهد بود و تنها در ماه‌های نخست اندکی اشباع عرضه خواهد داشت. اما آژانس بین المللی انرژی رشد ذخایر به میزان ۰.۷ میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ را پیش بینی می کند.

آژانس بین المللی انرژی به دلیل رشد ضعیف‌تر برزیل، غنا و آمریکا، پیش بینی خود از رشد عرضه غیراوپک را از ۲.۳ به ۲.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. آمریکا معمولا تمامی توجهات را به خود معطوف کرده اما اخبار ناامیدکننده از سوی برزیل و غنا نیز باعث شد آژانس بین المللی انرژی در پیش بینی های خود بازنگری کند.

اما حتی رشد کندتر تولید غیراوپک و کاهش تولید اوپک پلاس برای رفع کامل مازاد عرضه کافی نبوده است. دورنمای تقاضا برای نفت تغییر نکرده و آژانس بین المللی انرژی بر این باور است که در در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به میزان ۰.۷ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه نفت وجود خواهد داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، پیش بینی مازاد عرضه به ادامه رشد تولید شرکتهای حفاری نفت شیل آمریکا بستگی دارد. آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود بر کندی رشد تولید این بخش اذعان کرده است اما همچنان انتظار دارد تولید نفت شیل آمریکا ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۱.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ رشد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها