انارکی

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که خوشبختانه با اقدامات و حمایت های انجام شده در حال گذر از مبادلات سنتی و فربه شدن دلالان بخش کشاورزی به معاملاتی کارآمد، شفاف و مدرن هستیم به طوریکه به مرور با آشنایی کشاورزان و رسیدن سود واقعی تولید به آنها که در بستر بورس کالا اتفاق می افتد، اشتیاق و انگیزه تولید در بخش کشاورزی افزایش می یابد.

به گزارش «کالاخبر» احمد انارکی محمدی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تجربه موفق عرضه  زعفران در بورس کالا اظهار داشت: بیش از یک سال از ورود زعفران به بخش ابزارهای مالی بورس کالا می گذرد و در این مدت موفقت هایی در این حوزه به خصوص در حمایت از زعفرانکاران حاصل شده است. همچنین به تازگی نیز با انجام یک نیازسنجی مناسب، زیره سبز نیز به عنوان محصولی صادراتی به بورس کالا راه یافت تا معامله گران این بخش نیز از شفافیت و کشف قیمت عادلانه بهره مند شوند.

انارکی محمدی افزود: در ادامه ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا محصولات دیگری در نوبت قرار دارند تا شاهد ساماندهی بازار داخلی و صادراتی این محصولات در بستر بازار سرمایه باشیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای  از نظر اقتصادی برای کشاورزان بسیار سودمند و سودآور است زیرا علاوه بر آنکه کشاورزان را به افزایش تولید ترغیب می کند، منجر به کشف قیمت واقعی و حمایت از محصولات کشاورزی که بعضا محصولاتی  استراتژیک هستند، می شود.

انارکی محمدی تصریح کرد: باید توجه داشت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا علاوه بر اینکه زمینه قیمت گذاری و فروش شفاف را فراهم می کند بلکه باعث ارتقای تجارت به خصوص در مورد محصولات صادراتی می شود که این اتفاق می تواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد.

نماینده انار و رفسنجان در مجلس گفت: نبود اطلاعات شفاف و درست از تولید و مصرف محصولات کشاورزی همواره از مشکلات زیرساختی کشور است که در صورت عرضه و معامله محصولات در بورس و آشنایی کشاورزان با سازوکارهای این بازار، شاهد شفافیت اطلاعاتی و نیازسنجی مناسب برای تولید خواهیم بود.

باید از بورس های معتبر کشاورزی شویم

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه باید مرجع قیمت گذاری محصولات استراتژیک مانند پسته و زعفران در بازارهای جهانی باشیم، افزود: با توجه به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و همچنین صادراتی بودن بیشتر این محصولات، باید شرایطی فراهم شود تا محصولات کشاورزی کشور از طریق تالار صادراتی بورس به بازارهای جهانی صادر شود تا سود واقعی به جای واسطه ها و خارجی ها نصیب تولیدکنندگان داخلی  شود.

وی ادامه داد:به طور یقین تمرکز عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای باعث خواهد شد تا کشورهای خریدار محصولات ایرانی بهتر و با جزییات دقیق تر با تولیدات داخلی کشور آشنا شوند و برای خرید به سمت بورس بیایند.

به گفته انارکی محمدی، بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی با توجه تولید مطلوب کشور، جای توسعه فراوانی دارد به طوریکه در صورت حمایت از سوی دولت و مجلس، می تواند به یکی از بورس های کالایی کشاورزی شهره و معتبر در دنیا تبدیل شود.

نماینده انار و رفسنجان در مجلس با تاکید براینکه بورس کالا روشی است که در آن شفاف سازی قیمت و معاملات جریان دارد، گفت: با استفاده از ابزار های نوین مالی که از سوی بورس کالا در اختیار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای معاملات قرار گرفته است شاهد این هستیم که از کشف قیمت محصول تا حجم فروش آن به صورت شفاف انجام شود که این امر در حذف رانت و فساد موثر بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها