تالار

مدیر معاملات کالایی کارگزاری تدبیرگران فردا در گفتگو با «کالاخبر» به تشریح روند معاملات بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران، معاملات گواهی سپرده و صندوق های کالایی در روز جاری پرداخت.

علیرضا میرزایی با اشاره به اینکه در جریان معاملات امروز قراردادهای آتی شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای معاملاتی زیره سبز هستیم، اظهار داشت: نمادهای معاملاتی قراردادهای آتی زیره سبز امروز در دامنه مثبت قیمت ها باز شدند و تا حدود ساعت ۱۴ نزدیک به ۱۵ هزار قرارداد منعقد شده است که در میان این نمادها، دو سررسید آبان و آذر قراردادهای آتی زیره سبز با صف خرید همراه شده است که به نظر می رسد این صف خرید ناشی از آن است که قیمت زیره سبز در بازار آتی تا دیروز پایین تر از قیمت آن در بازار گواهی سپرده کالایی بود و همین موضوع موجب رشد قیمت ها در بازار شد. به گفته وی، طی معاملات امروز و با افزایش اقبال خریداران در دو سررسید معاملاتی آبان و آذر زیره سبز حدود ۱۰۰۰ موقعیت جدید ایجاد شده است.

نگاهی به معاملات زعفرانی

وی در خصوص معاملات قراردادهای آتی زعفران نگین و پوشال نیز گفت: طی روز جاری معاملات قراردادهای آتی زعفران نگین و پوشال تحت تاثیر نزدیک شدن به زمان سررسید انبارها و پایان زمان معامله گواهی های سپرده کالایی این محصول، شاهد رشد قیمتی چندانی در نمادهای گواهی سپرده زعفران نیستیم و بازار تمایلی به رشد قیمت از خود نشان نمی دهد؛ به همین دلیل معاملات بازار قراردادهای آتی زعفران نگین و پوشال نیز عمدتا در محدوده صفر تابلو و یا با نوسانات منفی همراه است. در نماد معاملاتی قرارداد آتی زعفران نگین تحویل آبان ماه نیز حدود ۳۰۰۰ موقعیت جدید باز شده است.

هر کیلو زیره چند؟

مدیر کالایی کارگزاری تدبیرگران فردا در بررسی وضعیت معاملات بازار گواهی سپرده کالایی گفت: طی روز جاری هر کیلوگرم زیره سبز در قالب گواهی سپرده کالایی به طور متوسط حدود ۳۲ هزار تومان خرید و فروش می شود که تقریبا نزدیک به قیمت سررسید آبان ماه قراردادهای آتی زیره سبز است.

وی افزود: معاملات گواهی سپرده سکه طلا نسبت به روز گذشته با نوسان مثبت ۰.۵ تا یک درصدی همراه شده که علت آن را می توان در جهش بهای اونس جهانی و نفت تحت تاثیر حمله پهبادها به پالایشگاه های عربستانی و افزایش قیمت نفت دانست. بطوریکه تحت تاثیر این حملات قیمت نفت ۱۵ درصد افزایش یافت و بین ۶ تا ۱۰ دلار رشد قیمت کرد. بهای اونس طلا نیز با افزایش حدود ۱۲ دلاری همراه شد و به تبع این نوسان، قیمت سکه طلا در بازار نقدی نیز از سه میلیون و ۹۷۵ هزار تومان در روز گذشته به چهار میلیون و ۲۰ هزار تومان در روز جاری بالا رفت.

میرزایی ادامه داد: در نتیجه این رویداد، هر گواهی سپرده سکه طلا به طور میانگین با قیمت چهار میلیون و ۳۰ هزار تومان در حال معامله است؛حال آنکه این رقم در معاملات دیروز در بورس کالای ایران حدود سه میلیون و ۹۸۰ هزار تومان به ازای هر گواهی بود.

از صندوق های کالایی چه خبر؟

میرزایی به معاملات صندوق های کالایی نیز اشاره کرد و گفت: واحدهای سرمایه گذاری صندوق های کالایی با پشتوانه طلا در بورس کالای ایران به دلیل وابستگی به قیمت سکه و طلا، با نوسان مثبت قیمت ها رو به رو شده اند؛ بطوریکه «طلا» با نوسان مثبت یک درصدی همراه شده و دو نماد «گوهر» و «عیار» نیز به ترتیب حدود ۰.۶ و ۰.۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند. نماد زر نیز در معاملات امروز با ۰.۲۷ درصد رشد قیمت همراه شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها