تالار

یک معامله گر محصولات پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار «کالاخبر» به بررسی روند معاملات امروز محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالای ایران پرداخت.

مسعود شریفی خطیر در گفتگو با «کالاخبر» با اشاره به چگونگی تعیین قیمت پایه در بورس کالا اظهار کرد: طبق سنت حدود ۳۰ ماهه اخیر، قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی به صورت هفتگی توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، بعد از محاسبات تقریبا مشخص به بورس کالا و عرضه کنندگان و خریداران اعلام می شود و دو عامل تاثیرگذار در این موضوع، قیمت جهانی محصولات پتروشیمی که متاثر از قیمت نفت و همچنین نرخ ارز در سامانه نیما است.

وی با بیان اینکه طی هفته های گذشته (تقریبا دو ماه اخیر) به دلیل عدم نوسان قابل توجه نرخ ارز و قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی، نرخ های پایه اعلامی دارای نوسان کمتر و روند نسبتا نزولی بوده است، گفت: متعاقب این نزول، بورس کالای ایران با اقدامی مثبت جهت مدیریت سمت تقاضا، سهمیه خرید مشتریان در محصولات مختلف را از ماهانه به سه ماهه و شش ماهه و حتی سالانه نیز افزایش داده است.

شریفی خطیر افزود: اما به دلیل فروکش کردن تورم انتظاری فعالین بازار، خریداران شروع به خرید محصولات براساس نیاز هفتگی، که نشان از تعادل نسبی بازار دارد، نمودند و موید این مطلب، کاهش حجم معاملات و انتقال قسمت عمده محصولات به رینگ مازاد عرضه ها (سیستم مچینگ) می باشد.

وی همچنین گفت: در هفته جاری به دلیل افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت جهانی نفت که متاثر از حوادث رخ داده در پالایشگاه های تولید نفت عربستان، به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیا بوده و همچنین به دلیل کاهش تدریجی و متوالی قیمت های پایه محصولات در هفته های قبل، خریداران به این برآورد ذهنی رسیدند که این نرخ ها کمینه قیمت های اعلامی خواهد بود و انتظار افزایش نرخ های پایه در هفته آینده را داشته و در نتیجه شروع به افزایش حجم خریدهای خود کردند.

این کارشناس بازار در خصوص رشد حجم معاملات در هفته جاری گفت: در این میان می توان به محصولاتی اشاره کرد که تا هفته گذشته یا معاملات در نرخ های پایه را تجربه کرده بودند و یا با رقابت های قیمتی بسیار اندک هفته گذشته را سپری کرده بودند. اما در این هفته به دلایل فوق بسیاری از محصولات یا با رقابت قیمتی قابل توجه نسبت به هفته گذشته معامله شده و یا در صورت پایه بودن، حجم عمده ای از آن در رینگ اصلی تالار معاملات و مابقی نیز در سیستم مچینگ به سرعت معامله شدند. در پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن های سنگین به طور مثال این تغییر حجم مشهود و غیرقابل اغماض بوده است.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: باید به دو نکته اشاره کرد؛ ابتدا اینکه در مورد بسیاری از محصولات که سهمیه ها به صورت ماهانه بوده است، تغییر قابل اعتنایی در نحوه معاملات رخ نداده بود؛ ولی این به معنای برداشت متفاوت خریداران این گروه ها با سایرین نسبت به اوضاع پیش رو نیست. بلکه می توان آن را به معنی عدم قدرت خرید بیشتر به دلیل اتمام سهمیه های ماهانه شان دانست. نکته دوم اینکه باید منتظر تغییر قیمت های پایه در هفته آتی ماند و نظاره گر این موضوع بود که آیا تحلیل خریداران مشتاق این هفته در بورس کالای ایران منافع شان را افزایش داده است یا خیر؟!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها