پتروشیمی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حجم سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در سال ١٤٠٤ به ٩٣ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش «کالاخبر»، بهزاد محمدی در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ پلاست گفت: حجم سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در سال ١٤٠٤ به ٩٣ میلیارد دلار می رسد که برای تامین منابع آن تدابیری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که در سال ١٣٩٧ حجم کلان سرمایه گذاری  در ٥٦ مجتمع  پتروشیمی معادل ٥٦ میلیارد دلار بود، گفت: در سال ١٤٠٠ این عدد با ٨٣ مجتمع به ٧٠ میلیارد دلار می‌رسد.

او با بیان اینکه توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد رونق در کسب و کار نسبت مستقیم با توسعه پتروشیمی دارد گفت: هرچه به محصولات متنوع و با کیفیت بیشتری دست یابیم، چرخ اشتغال با دامنه بیشتری به حرکت در می‌آید.

محمدی خوراک، سرمایه، فناوری و بازار را چهار الزام صنعت پتروشیمی برشمرد و افزود: در حال حاضر ۳۳ میلیون تن خوراک دریافت می‌کنیم که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت است، این میزان در سال ۱۴۰۰ با افزایش تعداد مجتمع‌ها به رقم ۸۳ مجتمع،  به ۱.۴ بشکه معادل نفت و در سال ۱۴۰۴ به ۷۴ میلیون تن معادل ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام خواهد رسید.

وی با بیان این‌که پتروشیمی نماد عبور از خام‌فروشی است گفت: نسبت خوراک گاز به مایع در این صنعت اکنون ۷۷ به ۲۳ است که در سال ۱۴۰۴ این نسبت ۸۶ به ۱۴ درصد خواهد رسید.

او همچنین با بیان این‌که در صنعت پتروشیمی هشت نوع خوراک دریافت می‌کنیم، تصریح کرد: از این میزان ۲۷ درصد آن گاز طبیعی است و این فرصتی است که گاز طبیعی تبدیل به محصولات با ارزش افزوده و پتروشیمی شود.

محمدی با تاکید بر این‌که راهبرد وزارت نفت استفاده از خوراک ترکیبی برای دست‌یابی به محصول متنوع و بهبود اقتصاد طرح‌ها است اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی به ازای یک میلیون تن ظرفیت ۸۰۰ میلیون دلار هزینه می‌شود، بنابراین راهکارهایی برای تامین مالی باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اهمیت فناوری برای صنعت پتروشیمی گفت: ما در بخش پژوهش به هفت دانش فنی دست یافته‌ایم. همچنین در بخش کاتالیست‌ها اقداماتی انجام شده به گونه ای که  برای تولید آن‌ها ۴۵۰ میلیون دلار در کشور هزینه می‌شود و تاکنون ۱۶ گروه از کاتالیست‌ها داخلی سازی شده و نه گروه دیگر نیز تا ۱۴۰۰ داخلی سازی خواهد شد و ۱۵ گروه نیز در مرحله تحقیق و توسعه هستند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که در بخش پلیمرها نیز تا سال ۱۴۰۴ به رقم تولید ۱۴.۲ میلیون تن در سال خواهیم رسید، گفت: در حال حاضر ۹۰ محصول در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود و تا سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۰۵ محصول خواهد رسید.

وی با بیان این‌که در ۵۶ مجتمع فعال کنونی پتروشیمی ۱۰۸ هزار نفر مشغول به کار هستند افزود: تولید هر یک میلیون تن هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد. ما در حال حاضر ۴.۹ تا ۵ میلیون تن محصول به پایین دست می‌دهیم که شامل ۱۵ هزار بنگاه فعال است برای این تعداد صنایع پایین دست از قبل صنعت پتروشیمی ۸۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است، به طور کلی صنعت پتروشیمی یک میلیون نفر سرجمع اشتغال در کشور ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، گفت: این نمایشگاه مهمترین رویداد صنعت پلاستیک در خاورمیانه و کانال ارتباطی تولیدکنندگان پتروشیمی و صنایع پایین دست است.در نمایشگاه امسال ۵۷۰ شرکت ایرانی و ۳۵ شرکت خارجی از کشورهای ایتالیا، ترکیه، هند، چین و ... حضور دارند و ۲۴ هیئت خارجی نیز از این نمایشگاه دیدن می‌کنند.

وی با بیان این‌که یکی از اقدامات نمایشگاه امسال حضور شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: سه شرکت شتاب‌دهنده، ۱۵ شرکت استارت‌آپی و ۲۶ شرکت دانش بنیان حضور دارند که یکی از اهداف ما حمایت از آنان است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تصریح کرد: مهمترین نشست نمایشگاه امسال نشست وزرای نفت کشورهای عضو اکو است که روز چهارشنبه برگزار می‌شود. همچنین در این نمایشگاه نشست‌هایی با بحث‌های تخصصی نیز خواهیم داشت.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست امروز (یکشنبه، ۳۱ شهریورماه) با حضور وزیر نفت، وزیر صنعت معدن و تجارت، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران ارشد صنعت در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران گشایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها