نشست پسته

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان مزایای عرضه پسته در بورس کالای ایران را برای باغداران و صادرکنندگان و حتی سرمایه گذاران بازار پسته تشریح کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایلنا، حمید عزت آبادی پور در آستانه آغاز معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته طی ماه جاری در بورس کالا اظهار داشت: پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا به شفافیت بازار و کشف قیمت واقعی کمک می کند و با توجه به صادراتی بودن این محصول، مزایای متعددی برای سه گروه باغداران، واسطه ها و صادرکننده ها دارد.

وی در بیان مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته در بورس برای گروه اول گفت: کشاورز به کمک این ابزارهای معاملاتی می تواند با خیال راحت محصول خود را به انبارهای استاندارد و مورد تایید بورس بسپارد و از رویه سنتی نگهداری پسته در انبارها که احتمال سرقت و یا فساد آن وجود دارد، رهایی یابد.

وی افزود: همچنین کشاورز با تحویل محصول خود به انبارهای بورسی و دریافت گواهی سپرده کالایی که در واقع به منزله سند بار و مالکیت دارایی است، بدون وجود مشکلات مربوط به نقل و انتقال پسته و عدم نگرانی برای دریافت پول ناشی از فروش آن، به راحتی اقدام به عرضه محصول خود در سامانه معاملاتی بورس کرده و منافع حاصل را در کمترین زمان ممکن دریافت می کند.

این فعال بازار پسته در خصوص مزایای موجود در عرضه پسته در بورس حتی برای واسطه ها گفت: واسطه ها به صورت سنتی پسته را از باغداران خریداری کرده و پس از تجمیع، محصول جمع آوری شده را در زمان مناسب به تاجران و صادرکنندگان می فروشند و فعالیت آنها مشمول مالیات می شود. اما در معاملات گواهی سپرده این قبیل فعالان بازار نیز می توانند محصول را بدون رویت محصول و با تضمین کیفیت آن در قالب اوراق بهادار خریده و در زمان مناسب می فروشند؛ در نتیجه کسب و کار آن ها که قابل حذف از بازار نیستند نیز سهل خواهد شد و اتفاقا از این طریق آنها به جای دخالت در بازار فیزیکی در معاملات اوراق پسته مشارکت می کنند که این رویداد به نفع بازار است.

وی به معافیت مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی به عنوان یک مزیت برای فعالان بازار پسته اشاره کرد و از امکان توثیق این اوراق به عنوان ضمانت جهت تامین مالی از شبکه بانکی سخن گفت؛ این در حالی است که در بازار سنتی این امکان برای باغداران نیست که برمبنای محصول برداشت شده تامین مالی کنند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان در خصوص مزایای این معاملات برای صادرکنندگان نیز اظهار داشت: تجار و صادرکنندگان همواره نسبت به موضوع کنترل کیفی محصول خریداری شده از باغداران نگرانی دارند و در برخی موارد، در زمان تحویل محصول به کیفیت مورد توافق و انتظار خود دست پیدا نمی کنند. اما با راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته در بورس به دلیل لزوم رعایت استانداردها، این اطمینان برای صادرکنندگان وجود دارد که محصول دارای استاندارد را تحویل می گیرند.

وی افزود: از طرفی، صادرکننده می تواند براساس موجودی انبارهای بورسی، برای صادرات تناژ موردنیاز خود در آینده، برنامه ریزی کند.

عزت آبادی در ادامه به امکان پیش خرید محصول برای آینده برای افراد ریسک پذیر در بورس اشاره کرد و گفت: به کمک قراردادهای آتی، افرادی که ریسک پذیر هستند می توانند با منابع مالی کمتر محصول موردنیاز خود برای آینده را پیش خرید کرده و ضمن پوشش ریسک نوسانات قیمتی احتمالی در آینده، برای تجارت خود برنامه ریزی کنند.

این فعال بازار پسته در پاسخ به پیش بینی اش در خصوص استقبال باغداران و صادرکنندگان از معاملات پسته در بورس اظهار داشت: سرمایه هوشمند است و مالکان سرمایه نیز از این هوشمندی برخوردار هستند. در نتیجه با معرفی این مزایا به فعالان بازار و ملموس شدن این ویژگی های مثبت، سه گروه باغداران، واسطه ها و تاجران صادرکننده جذب بورس خواهند شد. البته باید در نظر داشت که به صورت سنتی، هر موضوع جدیدی که در یک بازار تعریف می شود نسبت به آن مقاومت هایی مشاهده خواهد شد. اما به کمک تجربه عرضه محصولاتی همچون زیره سبز و زعفران می توان نسبت به موفقیت عرضه پسته در بورس نیز امیدوار بود.

وی نگرانی برخی افراد در خصوص نحوه کشف قیمت در بورس را ناشی از ناآگاهی و اطلاعات ناکافی آنها نسبت به مکانیسم معاملاتی در بورس دانست و گفت: نگرانی هایی که پیش از شروع معاملات پسته در بورس مطرح می شود به دلیل ناآگاهی است. در اینجا قاطعانه باید اعلام کرد که در بورس بحث قیمت گذاری دستوری مطرح نیست و بورس بازاری است که خریدار و فروشنده آزادانه در آن به معامله پرداخته و قیمت را کشف می کنند و بدون شک وقتی خریدار و فروشنده مزایایی همچون امکان فروش نقدی، کشف قیمت واقعی و تضمین کیفیت کالای تحویلی را مشاهده کنند، به معامله در بورس جذب خواهند شد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: با در نظر گرفتن مشوق هایی همچون امکان اعتباردهی به صادرکننده و وجود بسترهای معاملاتی آتی برای آن می توان تجار فعال در بخش صادرات پسته را پای میز معامله آورد و در سال زراعی پیش رو با توجه به میزان برآوردی از برداشت پسته در کشور، انتظار داریم معاملات خوبی را در بورس در پیش داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها