بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که عناوینی همچون "بورس کالا بهترین مجرا برای شفافیت مبادلات کالاهاست"، " ایجاد فضای امن مبادلات کالایی در بستر بورس کالا"، " از عرضه پسته در بورس کالا استقبال می شود"، " فعالان بازار پسته با ورود به بورس کالا خندان می شوند" و " رشد انگیزه تولید با کشف قیمت فلزات در بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.

بورس کالا بهترین مجرا برای شفافیت مبادلات کالاهاست

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بهترین مجرا برای شفافیت فعالیت بنگاه‌های مالی و غیر مالی به منظور مبادلات کالاها و مواد اولیه، بورس کالاست.

فرهاد دژپسند بر اهمیت بازار سرمایه در اقتصادی کشور تاکید کرد و با تکیه بر بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه گفت: بورس کالا طی این سال‌ها نقش کلیدی در شفافیت اقتصادی داشته است و رشد تامین مالی بنگاه‌ها از بازار سرمایه و به ویژه بورس کالا می‌تواند در رونق تولید اثر بخش باشد.

ایجاد فضای امن مبادلات کالایی در بستر بورس کالا

در هفته گذشته فرماندار اصفهان در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اصفهان گفت: به واسطه عرضه و معامله کالاهای مهم در بورس کالا، فضای شفاف و امنی برای مبادلات کالایی کشور فراهم شده به طوریکه تولیدکنندگان بزرگ اصفهانی کشور در حوزه های مختلف از گذشته تاکنون محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند.

حسین سیستانی به بورس کالا به عنوان بستری قابل اعتماد برای صنایع کشور از جمله صنایع بزرگ اصفهان اشاره کرد و گفت: وجود بستری شفاف و مورد اطمینان برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک امتیاز است که بورس کالای ایران با فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای حضور همه فعالان صنایع و کشف قیمت کالاها در رشد اقتصادی کشور طی سال های اخیر اثرگذار بوده است.

به گفته وی، باید با تقویت حوزه آموزش و فرهنگ سازی همه صنایع را به سمت بازار سرمایه و بورس کالا هدایت کرد به شکلی هنوز شمار زیادی از تولیدکنندگان از مزایای بازار سرمایه مطلع نیستند اما در صورت ارائه آموزش های لازم آن ها نیز با اشتیاق وارد این حوزه شفاف مالی می شوند که این علاوه بر شفاف سازی فضای اقتصادی کشور به رونق کسب و کار منجر می شود.

جزییات راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا

در هفته گذشته سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در آستانه راه اندازی قریب الوقوع معاملات گواهی سپرده پسته گفت: برای آغاز این معاملات پسته فندقی در دو سایز ۳۰-۲۸ و ۳۲-۳۰ به عنوان دارایی پایه و طبق استانداردهای تعریف شده در بورس کالای ایران در نظر گرفته شده که مبنای تحویل محصول به مالکان گواهی سپرده خواهد بود.

علیرضا ناصرپور با اشاره به پذیرش دو انبار در استان کرمان افزود: تاکنون دو انبار در شهرستان های زرند و سیرجان پذیرش شده و محصول باغداران پسته کار را برای صدور گواهی سپرده کالایی طبق ضوابط و استانداردهای تعیین شده تحویل می گیرند.

وی در بیان مزایای عرضه پسته در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا برای کشاورزان و باغداران گفت: عرضه پسته به کمک این ابزار معاملاتی در وهله اول امکان فروش محصول با قیمت شفاف و منطقی را برای کشاورزان و باغداران فراهم می کند؛ قیمتی که برگرفته از عرضه و تقاضای بازار بوده و توسط دلالان و واسطه ها تعیین نمی شود.

از عرضه پسته در بورس کالا استقبال می شود

نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: برای رونق بازار داخلی و صادرات به خصوص در حوزه کشاورزی، چاره ای جز تحول در سیستم عرضه و تقاضا و پذیرفتن روش های مدرن عرضه محصولات در بستر اینترنت را نداریم که پیش بینی می شود عرضه پسته در قالب گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی در بورس کالا نیز با استقبال فعالان بازار مواجه شود.

صدرالدین نیاورانی گفت: عرضه پسته در بورس کالا برای کشاورزان مزایایی از جمله شفاف شدن قیمت ها، کنار رفتن واسطه های غیرضروری و افزایش قدرت عمل کشاورزان در برابر نوسانات بازار را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به آثار مثبت عرضه پسته برای صادرکنندگان گفت: تاثیر عرضه پسته در بورس کالا، بستگی به وضعیت صادرکنندگان خواهد داشت. شرکت های صادراتی تکنولوژی محور که بر مبنای دانش روز فعالیت می کنند، قطعا از عرضه پسته و سایر محصولات کشاورزی صادراتی، در بورس استقبال خواهند کرد و از خدمات این بازار بهره می برند.

اعلام آمادگی کارگزاران برای آغاز معاملات گواهی سپرده و آتی پسته

در هفته گذشته و در آستانه راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته در بورس کالای ایران، نشست هم اندیشی با حضور جمعی از کارگزاران و معامله گران کالایی در بورس کالای ایران برگزار شد که در این جلسه سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: گواهی سپرده پسته به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود و به طور جدی به دنبال بسترسازی مقرراتی برای توثیق و تامین مالی این اوراق هستیم.

اکبر میرزاپور با بیان اینکه سررسید نماد معاملاتی یک انبار در زرند بر مبنای پسته فندقی ۳۲-۳۰ برای تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۹ روی تابلوی معاملات درج شده، گفت: انبار دیگری نیز در شهرستان سیرجان پذیرش شده و به زودی نماد آن روی تابلوی معاملات درج می شود. همچنین درخواست هایی برای پذیرش چند انبار دیگر در دست بررسی است که پس از پذیرش، نماد آن ها درج خواهد شد.

وی اندازه هر قرارداد را ۱۰۰ کیلوگرم پسته فندقی اعلام کرد و گفت: مبنای تحویل در بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی، محصول پسته فندقی ۳۲-۳۰ است و تفاوت قراردادهای آتی پسته با قراردادهای آتی سایر محصولات از جمله زعفران و زیره سبز این است که قابلیت تحویل با دیگر سایزهای دارای استاندارد بورس یعنی ۳۰-۲۸ نیز وجود دارد. البته در هنگام تحویل، اختلاف قیمتی دو سایز با کسر و یا صرف قیمت محاسبه خواهد شد.

فعالان بازار پسته با ورود به بورس کالا خندان می شوند

یک فعال بازار پسته کرمان که انبارش را به منظور آغاز معاملات گواهی سپرده زیر کلید و استاندارد بورس کالا قرار داده است گفت: با بورسی شدن پسته، همه فعالان این بازار اعم از کشاورز، تولیدکننده و صادرکننده منتفع می شوند و بورس به هیچ عنوان رقیب فعالان این بازار نیست.

مظفر محمدی اظهار داشت: پسته در نوبت ورود به معاملات گواهی سپرده بورس کالا قرار دارد، اتفاقی که در مرحله نخست به سود کشاورزان است چراکه وقتی معاملات گواهی سپرده پسته در بورس آغاز شود، خیلی زود قیمت های شفاف پسته بر تابلوی بورس نمایان شده و کشاورزان از نرخ های واقعی محصولشان مطلع می شوند؛ اتفاقی که در خصوص زعفران و زیره نیز رقم خورد.

وی  با اعلام خوش بینی نسبت به رونق معاملات پسته در بورس کالا گفت: با آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا و امکان ورود پسته کشاورزان به انبارهای استاندارد، این کشاورزان هستند که نبض بازار را در اختیار می گیرند و در هر زمان که بخواهند با قیمت واقعی بازار اقدام به فروش محصولاتشان کرده و در کوتاه ترین زمان وجه حاصل از معامله را دریافت می کنند

رشد انگیزه تولید با کشف قیمت فلزات در بورس کالا

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: بورس کالا نقش بارزی در توسعه صنعت فولاد کشور ایفا می کند، در حقیقت این بازار مالی دارای ابزارهایی است برای کمک به حذف تشریفات زاید توسعه، تولید و فروش فولاد به طوری که کمپانی های بزرگ دیگر نیازی به برگزاری مناقصه ندارند و خریدهای خود را در بورس کالا انجام می دهند و یا تولیدکنندگان نیز با عرضه و فروش محصولات فولادی در بورس کالا نیاز به تشریفات ندارند و بدون نیاز به حضور در پروسه های زمانبر، فروش خود را انجام می دهند و تمامی این ها امکانات خوبی محسوب می شود.

سید رسول خلیفه سلطانی افزود:از سوی دیگر بورس کالا ضامن عرضه های بالا است و عرضه های زیاد باعث رقابتی کردن قیمت می شود و لازم است که تشویق ها و مشوق ها برای افزایش عرضه ها در بورس کالا بیشتر شود. همچنین می توان با هم اندیشی مقررات ورود محصولات به بورس کالا را آسان تر کرد تا همه تولید کنندگان برای عرضه محصولات و تولیدات خود در بورس کالا ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه دولت نیز باید با استفاده از بورس کالا دیگر به سمت قیمت گذاری کالاها نرود چراکه در بورس همه چیز شفاف و براساس عرضه و تقاضا معامله می شود و به نظر می رسد که بهترین اتفاق برای رونق تولید و رشد انگیزه تولیدکنندگان نیز دخالت نکردن در قیمت ها باشد.


 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها