• ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 31891
بورس کالای هند

هند در بخش کشاورزی با چالش های زیادی از جمله تضمین امنیت غذایی، نبود سرمایه گذاری انبوه، تامین مالی و ریسک بالایی قیمتی مواجه است که شرکت خدمات سرمایه‌گذاری Motilal Oswal در تازه ترین گزارش خود به حل این چالش ها از طریق بورس کالا در اقتصاد هند پرداخته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ بازارهای کالا به طور عام و بازار مشتقه‌های کالایی به طور خاص بیش از ۱۰۰ سال است که در هند وجود دارند اما راه‌اندازی مکانیسم رسمی معاملات بورس به اواخر سال ۲۰۰۳ بازمی‌گردد. در گذشته درخصوص راه‌اندازی بورس کالا مشکلاتی در زمینه نقدینگی و حوزه‌های متعدد نظارتی وجود داشت اما در حال حاضر در هند، پلتفرمی برای معاملات منظم و مستمر کالاها و شکل‌گیری دیدگاه های مثبت به بورس کالا بر طبق تجربیات جهانی وجود دارد. امروزه بورس کالا نقش‌های مهمی در هند ایفا می‌کند که در این گزارش به آنها اشاره می‌ شود.
تضمین امنیت غذایی
چگونه دولت هند امنیت غذایی را از طریق بورس کالا تضمین و تامین می‌کند؟ سال گذشته گزارشی منتشر شد از حجم زیادی از غلات که به دلیل نگهداری نامناسب در ایالت پنجاب نابود شدند. این یکی از ریسک‌ هایی است که کشاورزان هندی با آن مواجه هستند، اما حل آن چندان دشوار نیست. کشاورزان می‌توانند از امکانات بورس کالا و قراردادهای آتی این بازار استفاده کنند. به این طریق، اولا نیاز به نگهداری محصولات کشاورزی به مدت طولانی وجود ندارد و ثانیا، ریسک کاهش قیمت نیز آنها را تهدید نخواهد کرد. در بازارهای غربی نیز کشاورزان برای کاهش ریسک نوسان قیمت‌ها به طور موثر از ابزارهای بازار آتی کالا استفاده می‌کنند که همین کارکرد باعث شده تا مسوولان اقتصادی هند نیز از قراردادهای آتی در راستای تضمین امنیت غذایی استفاده کنند. 
سرمایه‌گذاری انبوه در بخش کشاورزی
یکی از چالش‌های بخش کشاورزی هند، نبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای دوره زمانی پس از برداشت محصول است. در نتیجه، بخشی از محصولات کشاورزی در روند نقل و انتقال از بین می‌روند که موجب افزایش قیمت‌ها شده و هزینه آن به مصرف‌کننده نهایی تحمیل می‌شود بدون آن که نفعی برای کشاورزان داشته باشد. اما استفاده از سازوکار باثبات و قابل اعتماد بورس کالا به نفع کشاورز، معامله‌گر، کارگزار و مصرف‌کننده خواهد بود. این سازوکار همچنین امکان سرمایه‌گذاری‌های کلان در اکوسیستم بخش کشاورزی را به شکل ایجاد انبارهای بهتر و بهبود سیستم حمل و نقل فراهم خواهد کرد. در واقع، یک بازار کالای باثبات نقش مهمی در تسریع روند به‌سازی و توسعه اکوسیستم بخش کشاورزی ایفا می‌کند.
یکپارچگی و تامین مالی
بزرگترین چالش بخش کشاورزی هند این است که کشاورزان بسیار کوچک و پراکنده هستند. موضوع مهم، مدت زمان جمع‌آوری محصولات کشاورزی است. در حال حاضر این نقش به عهده واسطه‌ها و دلالان است که سازوکار روشن و شفافی ندارند. در این زمینه، بدون شک یک بازار کالای منظم و سازمان‌یافته عملکرد بهتر و موثرتری خواهد داشت. چنین بازاری، سازوکار مطمئنی برای جمع‌آوری و فروش محصولات کشاورزی در اختیار کشاورزان کوچک و پراکنده هندی فراهم می‌کند.
حضور سرمایه‌گذاران خرد
برای یک مدت طولانی، فعالیت‌های سرمایه‌گذاران هندی به بازارهای طلا، املاک، اوراق قرضه و سهام محدود بوده است. اگرچه سرمایه‌گذاران از طریق سازوکار بازار سهام به طور غیرمستقیم در بازار کالا هم مشارکت دارند اما هنوز حضور سرمایه‌گذاران کوچک در بورس کالا محقق نشده است. سازوکار و ابزارهای موجود در بورس کالا این امکان را به سرمایه‌گذاران خرد می‌دهد تا در این بازار حضور موفقی داشته باشند.
کاهش ریسک قیمت
یکی از مهمترین کارکردهای بورس های کالا، کاهش ریسک قیمت برای آینده است. این کارکرد برای تولیدکنندگان، از کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی گرفته تا سازندگان جواهرات و... اهمیت زیادی دارد، چرا که آن ها را در برابر خطر کاهش یا افزایش قیمت‌ها محافظت می‌کند.
بورس های کالایی هند با وجود همه تجربه و اقدامات انجام شده هنوز تا رسیدن به بلوغ و جایگاهی همانند بورس های تراز اول دنیا راه درازی پیش‌رو دارند. اما براساس آخرین بررسی های انجام شده بورس کالا در کشف قیمت، کاهش ریسک‌های قیمت، بهبود وضع کشاورزان و در یک کلام، اقتصاد هند نقش مهمی بر عهده دارد و از این رو مسوولان اقتصادی به تازگی توجه ویژه ای به این بازار داشته اند.


منبع: شرکت خدمات سرمایه‌گذاری Motilal Oswal

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها