بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که عناوینی همچون "فاصله گرفتن از ساختار سنتی مبادلات با سازوکار بورس کالا"، "از معاملات محصولات کشاورزی در قالب گواهی سپرده استقبال می کنیم"، "جذابیت ابزار سلف بورس کالا برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بنگاه ها" و "تعداد انبارهای پسته در بورس کالای ایران افزایش می یابد" از مهم ترین آنها بود.

فاصله گرفتن از ساختار سنتی مبادلات با سازوکار بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با استفاده از ظرفیت های بورس کالا می توان از مبادلات سنتی در بخش کشاورزی فاصله گرفت و محصولات را در تقابل عرضه و تقاضا و به شکل شفاف معامله کرد.

علی اکبر مهرفرد در خصوص امکان عرضه انواع محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: همان طور که ذکر شد، بخشی از کالاهای کشاورزی یارانه ای هستند و به این ترتیب ورود آنها با قیمت مصوب در بورس چندان منطقی نیست اما در خصوص کالاهایی که قیمت مصوب ندارند این امکان فراهم است تا از مبادلات سنتی فاصله بگیرند و در تقابل عرضه و تقاضا و به شکل شفاف در بورس معامله شوند؛ همچون محصولات صادراتی زعفران، زیره و پسته که هم اکنون معاملات آنها در بورس دنبال می شود.

وی به عرضه گندم در بورس کالا اشاره کرد و با بیان اینکه اگر شرایط لازم برای ورود گندم به بورس کالا رعایت شود بهتر است تا این اقدام در دستور کار قرار گیرد، گفت: به طور طبیعی ما مخالف تبدیل یارانه به رانت و برخی سواستفاده های احتمالی هستیم و اگر مکانیزمی در نظر گرفته شود که امکان سو استفاده از این مسایل از بین رود ما موافق آن هستیم.

سازمان برنامه با خرید حمایتی زعفران در بورس کالا موافقت کرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید حدود ۵۰۰ تن زعفران در سال جاری، از موافقت سازمان برنامه بودجه برای خرید حمایتی این محصول در بازار بورس کالای ایران خبر داد.

حسین شیرزاد درباره خرید حمایتی زعفران توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت:خرید حمایتی زعفران در سال زراعی ۹۷-۹۶ با مدیریت سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور بدون ایجاد هرگونه ضرر و زیان برای دولت انجام و فروش آن نیز در بازار بورس کشور به طور شفاف انجام شد.

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از کاهش و نوسان نامتعارف قیمت و احتمال ایراد خسارت به کشاورزان، خرید حمایتی محصول توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور امری اجتناب ناپذیر است و برنامه‌ریزی جهت خرید توافقی زعفران از ماه گذشته آغاز شده است.

جذابیت ابزار سلف بورس کالا برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بنگاه ها

مدیر کل دفتر امور طرح‌ها و تامین مالی وزارت صمت ، توسعه ابزار سلف در بورس کالا را به عنوان یکی از راهکارهای موجود برای تامین منابع مالی موردنیاز تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام یا تامین سرمایه درگردش واحدهای فعال تولیدی عنوان کرد.

علیرضا هادی گفت: یکی از وجوه تامین مالی، مراجعه به سرمایه‌های سرگردان مردمی با استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه است. در این زمینه جلسات متعددی با حضور بنگاه‌ها و فعالان صنعتی به‌همراه مدیران شرکت‌های تامین سرمایه برای استفاده از این ظرفیت برگزار کرده‌ایم. هدف ما آشنایی دقیق‌تر بنگاه‌ها در حوزه صنعت و معدن با روش‌های نوین تامین مالی، به‌ویژه از طریق بازار سرمایه است و تلاش داریم با برگزاری همایش و نشست‌هایی با موضوع راهکارهای انتشار انواع اوراقی نظیر اجاره، جعاله، مرابحه، منفعت و... در بازار سرمایه به‌همراه الزامات آنها، توسعه ابزار سلف در بورس کالا و... برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام یا تامین سرمایه درگردش واحدهای فعال تولیدی منابع مالی تامین کنیم.

وی با اعلام وجود بیش از ۶۰۰ شرکت در بازار سرمایه گفت: تقریبا ۳۴۰ شرکت از این تعداد به بخش صنعت مربوط است و تنها حدود ۴۰ شرکت از ابزارهای مالی مدنظر استفاده می‌کنند. بر این اساس، ترویج این موضوع و به‌هم‌رسانی بنگاه‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه برای رفع مشکلات مالی فعالان صنعتی از اهداف وزارت صنعت و معدن است.

از معاملات محصولات کشاورزی در قالب گواهی سپرده استقبال می کنیم

رییس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزیجات تهران در رابطه با عرضه محصولات کشاورزی جدید همچون پسته در بورس کالا بیان کرد: از هر روش جدید در عرضه محصولات کشاورزی که بر پایه فناوری و روش های نوین باشد، استقبال می‌کنیم.

اسداله کارگر افزود: اگر در بورس استانداردهای مشخصی تعریف شود که محصولات کشاورزی دقیقا بر اساس آن استانداردها، در این بازار پذیرش‌شده و به خریدار تحویل شود، نگرانی بابت خرید محصولات کشاورزی وجود ندارد و با توجه به تعریف استانداردهای مورد نیاز برای عرضه پسته، هر گونه نگرانی برای خرید از این بازار بدون نیاز به مشاهده محصول از نزدیک، بی‌مورد است.

وی تصریح کرد: عرضه محصولات کشاورزی همچون پسته قطعا به شفافیت قیمت‌ها کمک کرده و موجب می‌شود محصولات با قیمت ارزان‌تری به دست مصرف‌کننده نهایی برسد؛ از این رو، ما هم از این روش های معاملاتی استقبال می کنیم.

تعداد انبارهای پسته در بورس کالای ایران افزایش می یابد

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از افزایش تعداد انبارها در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی پسته خبر داد.

اکبر میرزاپور در خصوص عرضه پسته در بورس کالای ایران در قالب ابزارهای مالی نوین همچون گواهی سپرده کالایی و پذیرش انبارهای تحت کلید بورس گفت: مذاکرات متعددی پیش از فصل برداشت پسته در کشور، با فعالان این حوزه، صادرکنندگان، باغداران، انبارداران، معامله گران و ... صورت گرفت و دوره های آموزشی و توجیهی متعددی در شهرستان های استان کرمان برگزار گردید. ماحصل این مذاکرات، پذیرش ۲ انبار در بورس کالا برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی پسته بوده است. این دو انبار که در شهرستان های زرند و سیرجان آغاز به فعالیت نمودند، در حال حاضر در حال ارتقاء و افزایش ظرفیت انبار برای پذیرش محصول هستند.

وی از اعلام آمادگی انبارهای جدید جهت پذیرش در بورس کالا سخن گفت و اظهار داشت: در این حوزه انبارهای دیگری نیز متقاضی پذیرش در بورس کالا هستند و فرآیندهای اجرایی جهت پذیرش را نیز تا حدی طی نموده اند. در این راستا انبارهایی در شهرستان های کرمان، رفسنجان، زنگی آباد و فیض آباد مورد بازدید قرار گرفته و درحال پذیرش می باشند.

گشایش دو نماد جدید در معاملات گواهی سپرده زعفران نگین و پوشال

در هفته گذشته نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) و پوشال معمولی انبار شرکت زرین زعفران مشرق زمین از روز دوشنبه ۶ آبان ماه گشایش یافت.براساس اعلام مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از روز دوشنبه ۶ آبان ماه دو نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی زعفران۹۹۰۸نگین زرین(پ) (زعف۹۹۰۸پ ۰۵) و زعفران۹۹۰۸پوشالمعمول زرین(پ) (زعف۹۹۰۸پ ۰۶) گشایش یافت.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید آبان ۹۸

همچنین در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید آبان ۹۸ را اعلام کرد.بر اساس این اطلاعیه فرآیند تحویل قرارداد آتی زعفران نگین سررسید آبان ۹۸ در روز شنبه ۱۸ آبان ماه ۹۸ انجام شده و کلیه مشتریان فروشنده موظفند حداکثر تا دوشنبه ۱۳ آبان ماه برای تبدیل زعفران به گواهی سپرده به انبارهای تعاونی روستایی خراسان رضوی، شرکت طلای سرخ گلشید ایرانیان، شرکت نوین زعفران، شرکت زرین زعفران مشرق زمین و شرکت سحرخیز مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها