fao.jpg

گزارش جدید فائو، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، نشان می دهد در ماه گذشته میلادی (آوریل)، قیمت محصولات اصلی کشاورزی و مواد غذایی نسبت به ماه مارس افزایش یافته است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، با آنکه قیمت ها برای سومین ماه پی در پی رشد کرده اما نسبت به ماه آوریل سال پیش یعنی در مقیاس سالانه، ۱۰ درصد پایین تر است. همچنین قیمت ها نسبت به اوج خود در سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۵ درصد کمتر است. در ادامه به مهمترین نکات در گزارش جدید فائو اشاره می کنیم.

بنا به اعلام فائو، ماه گذشته شاخص قیمت محصولات اصلی کشاورزی و مواد غذایی نسبت به ماه مارس ۰.۷ درصد افزایش یافته و به ۱۵۱.۸ رسیده است. تغییرات قیمتی در این محصولات و مواد غذایی در یک جهت نبوده است. برای مثال قیمت شکر که ماه مارس ۱۷ درصد رشد کرده بود در ماه گذشته کاهش یافته در حالیکه قیمت روغن پالم و تااندازه ای گندم رشد کرده است.

شاخص فائو با اندازه گیری قیمت های جهانی پنج گروه محصولات کشاورزی و مواد غذایی یعنی غلات، روغن گیاهی، محصولات لبنی، گوشت و شکر بدست می آید و میزان تجارت جهانی این مواد نیز در تعیین شاخص موثر است. کاهش شاخص در سال گذشته حاصل سه عامل یعنی رشد ارزش دلار، افزایش عرضه و ضعف اقتصاد جهان بود.

کاهش شاخص در سال گذشته حاصل سه عامل یعنی رشد ارزش دلار، افزایش عرضه و ضعف اقتصاد جهان بود.

 شاخص فائو از قیمت غلات در ماه گذشته میلادی ۱.۵ درصد در مقیاس ماهانه افزایش یافته و این رشد از افزایش قیمت ذرت که حاصل کاهش ارزش دلار است نشات گرفته است. با این حال قیمت برنج اندکی کاهش یافته است. قیمت گندم رشدی محدود داشته زیرا انتظار می رود بر عرضه آن در فصل جدید زراعی افزوده شود.

فائو پیش بینی خود از میزان تولید غلات در سال جاری میلادی را افزایش داده و آن را به ۲.۵۲۶ میلیارد تن رسانده است. این رقم تقریبا با رقم مربوط به سال گذشته میلادی برابر است. افزایش تولید گندم عامل اصلی چشم انداز بهتر تولید غلات است. وضعیت مناسب آب و هوایی در اتحادیه اروپا، روسیه و اوکراین سبب افزایش تولید گندم می شود. امسال ۷۱۷ میلیون تن گندم در جهان تولید می شود.

فائو در گزارش جدید خود تغییری در پیش بینی تولید برنج در جهان نداده است و اعلام کرده امسال ۴۹۵ میلیون تن از این محصول کشاورزی تولید خواهد شد. این رقم یک درصد بالاتر از رقم مربوط به سال قبل است.

انتظار می رود میزان مصرف غلات در فصل آینده تنها ۱.۱ درصد افزایش یابد. در نتیجه ذخیره غلات جهان ۳.۳ درصد یا ۲۱ میلیون تن کاهش می یابد. بیشترین کاهش ذخیره در برزیل، تایلند، هند، چین، مراکش، آرژانتین و آفریقای جنوبی رخ خواهد داد. تجارت جهانی غلات امسال با اندکی کاهش به ۳۶۷ میلیون تن خواهد رسید.

در بخش دیگری از گزارش فائو آمده است، شاخص قیمت شکر در ماه گذشته میلادی ۱.۷ درصد نسبت به ماه مارس کاهش یافته است. در ماه مارس این شاخص ۱۷ درصد رشد کرده بود. شاخص قیمت محصولات لبنی ۲.۲ درصد کاهش و شاخص قیمت روغن گیاهی ۴.۱ درصد افزایش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص فائو از قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سال های اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها