رشید فرخی

ایران به سبب وضعیت جغرافیایی، پتانسیل کشت انواع خرما را داراست و با توجه به مرغوبیت و کیفیت بالای خرمای ایران، این محصول در بازارهای صادراتی طرفداران بی‌شمار دارد. اما بسیاری از تولیدکنندگان و کشاورزان سهم زیادی از سود این محصول بهشتی ندارند و به دلیل مشکلات اقتصادی ناچار به فروش محصولات خود به دلالان و واسطه‌ها با قیمتی بسیار کمتر از قیمت بازار هستند.

به گزارش «کالاخبر»، محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه یکی از راهکارها برای بهبود روند معاملات خرما و حمایت از کشاورزان، عرضه خرما در بورس کالاست به ایرنا گفت: از عرضه خرما در بورس کالا استقبال می‌کنیم؛ کما اینکه شاهد عرضه محصولاتی چون زعفران و پسته در بورس کالا هم بوده ایم البته باید در نظر داشت که شرایط فروش و نگهداری هر محصولی با هم متفاوت است و از این رو باید مقدمات برای عرضه خرما در بورس کالا فراهم شود.

وی افزود: خرما انواع بسیار گوناگونی دارد که بعضی از آن‌ها همچون خرمای پیارم، خشک بوده و شرایط نگهداری راحت‌تری دارد؛ ولی برخی دیگر از انواع خرما مانند خرمای مضافتی که اتفاقاً هم در بازار داخل و هم در بازارهای صادراتی بسیار محبوب است، شرایط نگهداری خاص‌تری دارد که این موضوع برای عرضه خرما در بورس باید مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما، فقدان مرجعی برای قیمت‌گذاری است و قبل از عرضه خرما در رینگ بورس کالا، باید با همکاری بورس کالا و انجمن ملی خرمای ایران اطلاع رسانی مناسبی برای فعالان بازار این محصول در خصوص روند کار و اهمیت مرجعیت قیمتی برای خرما انجام شود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در ادامه ضمن اشاره به حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار خرما گفت: در شروع عرضه محصول دربورس قطعاً نمی‌توان واسطه‌ها را حذف کرد؛ اما با ورود خرما به رینگ بورس و آشنایی کشاورزان با قیمت های واقعی بازار به‌تدریج نقش واسطه‌ها در بازار کمرنگ‌تر خواهد شد.

به گفته رشید فرخی، ورود و اعتماد به بازارهای رسمی و قانونی اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و کاهش واسطه گری های مخرب سوق می دهد و از طرفی با ایجاد بازارهای مالی روی کالاها مختلف امکان ورود سرمایه گذاران به معاملات اوراق کالاها فراهم می شود.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین چالش بازار خرما، عدم ثبات در مقررات مربوط به صادرات است. سال گذشته، به سبب افزایش نرخ ارز صادرات خرما جذاب شد و ناگهان دولت تصمیم به توقف صادرات خرما گرفت. توقف صادرات در آن مقطع موجب شد بخشی از مشتریان صادراتی را از دست بدهیم؛ از این رو توصیه می شود با توجه به برنامه ریزی برای عرضه خرما در بورس کالا که در واقع انتخاب شفافیت برای فعالان این بازار است، قانونگذار از اتخاذ سیاست های ناگهانی خودداری کند تا ورود به بورس زمینه ای برای رونق تولید و صادرات خرمای کشور باشد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در پایان اظهار داشت: در صورت ثبات سیاست‌های اقتصادی، نه‌فقط خرما بلکه فرآورده‌های خرما مانند خمیر صنعتی خرما، سرکه خرما، شیره خرما و... هم قابلیت عرضه در رینگ بورس کالا و استفاده از مزایای این بازار را خواهند داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها