IMG_3806.JPG

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالا گفت: با بررسي ابزار گواهي سپرده يا معاملات قبض انبار با كارگروهي كه به زودي تشكيل مي‌شود در صدديم ضمن رفع موانع مالياتي و شفاف شدن نحوه ثبت حسابداري، اين نوع ابزارمالي را براي معاملات آهن عملياتي كنيم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طي هفته‌هاي اخير حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالاي ايران به همراه تعدادي از مديران ارشد‌ش به بازار آهن شادآباد رفتند و با همراهي محمد آزاد، رئيس اتحاديه آهن فروشان كشور از بازار آهن تهران بازديد داشتند.

با پيگيري‌هاي انجام شده از فعالان بازار آهن شادآباد و صحبت‌هاي محمد اسكندري معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالا به نظر مي‌رسد بورس كالا در نظر دارد تا از طريق آشنا كردن مديران بازار آهن  با ابزارهای مالی موجود در بورس کالا ابزاري با عنوان گواهي سپرده را در بخش معاملات فلزات عملياتي كنند، از اين گذشته گويا بورس كالا در نظر دارد معاملات كوچك‌تر را در اين بورس توسعه دهد.

محمد اسكندري معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالا در این باره گفت: بازديد از بازار آهن شادآباد به مغازه‌هاي اطراف خلاصه شد و موضوع بازديد فيزيكي را مد نظر نداشته‌ايم و جلسه با فعالان مد‌نظر بوده است.  وي درارتباط با كمك‌هايي كه بورس كالا مي‌تواند به بازار آهن كند، گفت: فعالان اقتصادي اين تصور را دارند كه فقط معاملات بزرگ و با حجم زياد در بازار بورس كالا انجام مي‌پذيرد، اين در حالي است كه اين تصور اشتباه است زيرا بورس كالا اين امكان را دارد كه معاملات با حجم كوچك‌تر را نيز مورد پوشش قراردهد.

وي گفت: يكي از مسائل مطرح شده در جلسه همفكري اخير با اتحاديه آهن‌فروشان اين مسئله بوده كه فعالان بخش آهن بتوانند از ظرفيت بورس كالا استفاده بيشتري كنند و ساير بخش‌ها نيز بايد بدانند كه بورس كالا ظرفيت اين را دارد كه براي هرگونه معامله كالايي خدمات ارائه دهد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالا همچنين با اشاره به راه‌اندازي كارگروهي براي بررسي استفاده از ابزار گواهي و قبض انبار توسط فعالان بازار آهن، تصريح كرد: با بررسي ابزار گواهي سپرده توسط كارگروهي كه به زودي تشكيل مي‌شود در صدديم ضمن رفع موانع مالياتي و شفاف شدن نحوه ثبت حسابداري اين نوع ابزار مالي را براي معاملات آهن تعريف كنيم.

وي با بيان اينكه عملياتي شدن ابزار مالي گواهي سپرده كمك زيادي به تأمين مالي در بخش بازار آهن خواهد كرد، اظهار داشت: با راه‌اندازي گواهي قبض انبار امكان خريد خرد هم فراهم مي‌شود و فعالان بازار آهن هم می‌توانند در يك بازار شفاف و رقابتي با كمترين واسطه به معامله بپردازند.

اسكندري در ارتباط با بازديد مجدد از بازار آهن گفت: بازديد مجددي از بازار آهن صورت نخواهد گرفت و قرار است با تشكيل گروه متشكل از نمايندگان بورس كالا و اتحاديه آهن‌فروشان زمينه آشنايي آهن‌فروشان با بازار بورس كالا بيشتر فراهم آيد كه اميدواريم اين توسعه آشنايي به تأمين مالي بهتر و بيشتر بازار آهن از طريق بورس كالا بينجامد. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالا به اجراي گواهي سپرده به مانند سكه، ذرت و جو در بخش‌هاي آهن اشاره كرد و افزود:براي معاملات بخش آهن بيشتر بحث گواهي سپرده مطرح است كه تا به حال هم در بحث‌هاي سكه و محصولات ذرت و جو مورد استفاده قرار گرفته و در ارتباط با آهن نيز اين ابزار را مورداستفاده قرار خواهيم داد اما مي‌توان به ابزارهاي ديگر براي توليد‌كنندگان مانند ابزار سلف موازي استاندارد اشاره كرد كه هم خريداران و هم مصرف‌كنندگان مي‌توانند در آن فعاليت كنند اما مورد پيشنهادي ما همان ابزار گواهي سپرده است.

وي در ارتباط با بحث رينگ فلزات نيز اظهار داشت: در موضوع رينگ فلزات بيشتر تلقي بر اين است كه شايد بورس كالا به صورت فيزيكي تالاري راه بيندازد كه اين موضوع در سياست‌هاي بورس كالا نيست اما بورس كالا در پي آن است كه با گسترش معاملات رينگ فلزات ابزارها را متنوع كند.

اسكندري ادامه داد: گسترش حجم معاملات و ابزارها در دستور كار بورس كالا قرار دارد كه با محوريت گواهي سپرده انجام خواهد شد و در آينده معاملات فيوچر (آتي) را همراه كنيم كه نياز به بررسي بيشتر دارد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس كالا در رابطه با ديدار اخير از بازار آهن گفت: دستاورد‌هاي ديدار اخير آشنايي بيشتر فعالان بازار آهن با بورس كالا بوده اما دستاوردهاي عملي آن بايد بعد از جلسه كارگروه مشترك مورد بررسي قرار گيرد كه متعاقباً نتايج آن اطلاع‌رساني خواهد شد.

  آشنايي با گواهي سپرده كالايي

 بر اساس مصوبه شوراي عالي بورس و اوراق بهادار گواهي سپرده كالايي اوراق بهاداري است كه مؤيد مالكيت دارنده آن بر مقدار معيني كالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردي است كه توسط انبارهاي مورد تأييد بورس صادر مي‌گردد.

لازم به ذكر است در فرآيند اجرايي سياست قيمت تضميني، پس از توديع محصول از سوي مالك كالا به يكي از انبارهاي پذيرش شده از سوي بورس كالاي ايران، گواهي سپرده كالايي (قبض انبار) از سوي انباردار، صادر شده و در اختيار مالك كالا قرار مي‌گيرد. پس از صدور گواهي سپرده كالايي، مالك كالا مي‌تواند با مراجعه به يكي از كارگزاران داراي مجوز معاملات در بورس كالاي ايران و ارائه گواهي سپرده كالايي، درخواست فروش محصول خود را در بورس كالاي ايران ارائه نمايد. همچنين امكان تأمين مالي و اخذ تسهيلات از نظام بانكي به پشتوانه گواهي كالايي صادر شده وجود دارد.

  كاربردهاي گواهي سپرده كالايي

گواهي سپرده كالايي ورقه بهاداري است با قابليت كاربرد به عنوان پشتوانه دريافت تسهيلات از نظام بانكي، تضمين به منظور انجام معامله در بورس كالا، ابزار تحويل در قراردادهاي آتي، نشانگر وضعيت موجودي كالاها در انبارها براي سياستگذاران را دارا مي‌باشد.

با استقرار نظام انبارداري و صدور گواهي سپرده كالايي مزايايي چون امكان نقدينه كردن كالاهاي راكد، كاهش هزينه‌هاي انبارداري و جابه‌جايي بين انبارها، مديريت فاصله زماني بين توليد و مصرف كالا توسط توليدكننده، كمك به ثبات قيمت‌ها، تأمين مالي توليدكنندگان در كوتاه‌ترين زمان و با كمترين هزينه و كمك به استاندارد‌سازي كالاها را در بر دارد.

در اين بين بايد ديد ابزار مالي گواهي سپرده كالايي به بازار آهن كشور راه خواهد يافت يا خير‌؟

منبع : روزنامه جوان

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها