پورابراهیمی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که نباید از ظرفیت های داخلی کشور به خصوص در شرایط جنگ اقتصادی که می تواند عامل موفقیت و شفافیت اقتصادی باشد، غافل بود از این رو برای شفافیت و امنیت اقتصاد باید تصمیماتی اتخاذ شود که از جنس فعالیت، ساختار و پتانسیل هایی مانند بورس کالا و تقویت حداکثری بازار سرمایه باشد.

به گزارش «کالاخبر»؛ محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با ایرنا به لزوم توسعه ابزارهای مالی به‌ خصوص در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: بورس کالا به دنبال تسهیل شرایط ورود عرضه کنندگان عمده محصولات کشاورزی به بازار سرمایه است که در صورت حمایت های لازم از بورس کالا، در آینده ای نزدیک شاهد تحول این بخش و فراگیر شدن ابزارهای مالی در میان فعالان حوزه کشاورزی و کنار رفتن بسیاری از مشکلات فعلی خواهیم بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از ابزارهای مالی در دنیا به بهبود فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله تولید کمک می‌کند، افزود: مهمترین بحث فعلی در بخش مولد اقتصاد، موضوع تامین مالی کم هزینه است که در بازار سرمایه ابزارهای متنوعی با هدف تامین مالی بنگاه های تولیدی طراحی و عملیاتی شده است.

وی اظهارداشت: استفاده از ابزارهای تخصصی بورس کالا برای محصولات کشاورزی در چند زمینه به اقتصاد کشور کمک می کند. اولین حوزه، شفاف سازی قیمت است که نخستین ذینفعان آن، تولیدکنندگان خرده پایی هستند که در بخش کشاوزی مغفول مانده اند به این دلیل که قیمت تولید با قیمت عرضه در بازار داخلی و خارجی متفاوت است و به طور یقین کشاورزان می توانند به واسطه شفافیت اطلاعاتی بورس کالا مورد حمایت قرار گیرند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: دومین حوزه، کاهش ریسک در معاملات است، در دنیا ابزارهایی هستند به عنوان ابزارهای پوشش ریسک که فعالان صنایع مختلف در تصمیم گیری خود از آن ها استفاده می کنند؛ به عبارت ساده تر بازیگران بخش کشاورزی با استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا می توانند نسبت به فروش محصولشان آن هم با قیمتی واقعی در آینده اطمینان حاصل کنند که این اتفاق به توسعه اقتصاد بخش کشاورزی کمک ویژه ای خواهد کرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: نکته مهمی که باید مدنظر قرار داد موضوع ظرفیت هایی است که در بخش تامین مالی می توانیم ایجاد کرد. اساسا ابزارهایی مثل گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و اوراق سلف موازی استاندارد، برای تامین مالی و پوشش ریسک در نظر گرفته شده اند تا فرآیند خرید صادرات و عرضه را در کشور امکان پذیر کنند. لذا استفاده از این ظرفیت استانداردسازی شده، به طور حتم نیاز امروز اقتصاد ماست و تاثیر بسزایی در تصمیمات اقتصادی خواهد داشت.

به گفته وی، به واسطه رعایت نکردن ضوابط استانداردهای کالا در صادرات طی سال های گذشته و همچنین استفاده نکردن از روش های مدرن، هزینه های سنگینی به کشور تحمیل می شود که حرکت به سمت معاملات مدرن در حوزه کالا در کشور اجتناب ناپذیر است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه بورس کالا بازاری متشکل و سازمان یافته است که در آن به طور منظم کالاهای معینی براساس استانداردهای مشخص معامله می شوند، اظهار داشت: نباید از ظرفیت های داخلی کشور به خصوص در شرایط جنگ اقتصادی که می تواند عامل موفقیت و شفافیت اقتصادی باشد، غافل بود از این رو برای شفافیت و امنیت اقتصاد باید تصمیماتی اتخاذ شود که از جنس فعالیت، ساختار و پتانسیل هایی مانند بورس کالا و تقویت حداکثری بازار سرمایه باشد.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: مجلس از هر پیشنهاد و قانونی که موجب تقویت بازار سرمایه شود، به خصوص ابزارهای مالی در حوزه بازار کالایی، تولید و کشاورزی حمایت می کند چراکه حیف است به جای استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های بورس کالا برای بهبود شرایط اقتصادی کشور بازهم به فکر مبادله کالاهای مهم و مواد اولیه در بازارهای غیررسمی و به دور از هر گونه شفافیتی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها