عبده تبریزی

پایگاه اطلاع­ رسانی کالاخبر به همراه سایر سایت­ های اطلاع­ رسانی تخصصی بازار سرمایه با توجه به ظرفیت­ های بالای بازار سرمایه در اقتصاد ایران، راهی طولانی در حوزه آموزش، فرهنگ ­سازی و اطلاع­ رسانی در پیش دارند.

کالاخبر- اعتقاد دارم اگر سایت­ های تخصصی در حوزه بازار سرمایه به شیوه های بدیع و نو مطالب خود را به اطلاع مردم، سرمایه ­گذاران و فعالان اقتصادی برسانند، بدیهی است می­ توانند بسیار مؤثر باشند. بخشی از این اطلاعات به عامه مردم مربوط است، مثل نحوه سرمایه­ گذاری در بورس و بخشی از آنها به شرکت­ ها و افراد حرفه ­ای ارتباط دارد، مثل شیوه ­های تأمین مالی و ابزارهایی که بورس در اختیار آنها می­ گذارد. بدیهی است محتوای مورد نیاز هر یک از این دو گروه متفاوت از دیگری بوده و بنابراین شیوه ­ای که یک رسانه محتوا را تهیه و در اختیار آنها می­ گذارد، اهمیت ویژه ­ای دارد.

اما، در مورد پایگاه اطلاع ­رسانی کالاخبر که در حوزه بورس کالا فعالیت دارد، باید به این نکته توجه کرد که حوزه بورس کالا مربوط به سرمایه ­گذاری مردم عادی نیست؛ بلکه به فعالیت سرمایه ­گذاران بزرگ، شرکت ­ها و افراد حرفه ­ای بازار مرتبط است. بنابراین، محتوای تولیدی مربوط به آن باید مناسب نیازهای این گروه ­ها باشد. بسیاری از این گروه ­ها کاملا با بازار آشنا هستند و اطلاعات تخصصی و جامع­ تری در این زمینه می­خواهند. بنابراین، زبان تهیه مطالب برای آنان با افراد عادی متفاوت بوده و با توجه به این که فضا و ظرفیت برای توسعه بورس کالا بسیار گسترده است، سایت های تخصصی همچون کالاخبر، مسیری طولانی برای ایفای رسالت رسانه ­ای و فرهنگ ­سازی خود پیش ­رو دارند. نکته حائز اهمیت این است که هر چقدر بورس کالا عادلانه ­تر به تخصیص منابع و تأمین منابع مورد نیاز صنایع بپردازد و اعتبار خود را در اقتصاد کشور افزایش دهد، تبلیغات و اطلاع رسانیشما به­ عنوان یک سایت تخصصی درباره مزایای کارکرد این بازار و ابزارهای موجود در آن مؤثرتر خواهد بود. بنابراین، کارکرد خود بورس­ ها و نحوه عملکرد آن­ها با روند اطلاع ­رسانی ارتباط مستقیمی دارد.

پس، نمی ­توان نقش مهم اطلاع ­رسانی و فرهنگ ­سازی را در توسعه بورس کالا و ابزارهای مالی آن در اقتصاد کشور نادیده گرفت. البته همان­طور که ذکر شد، روند اطلاع­ رسانی از محتوای واقعی تهی نیست و باید همسو با پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد کشور، حوزه اطلاع­ رسانی و فرهنگ ­سازی مرتبط با این بورس نیز توسعه یابد.

در رابطه با اطلاع ­رسانی نیز، استفاده از شیوه ­های نو و متناسب با مخاطبان مختلف بورس کالا ضروری است؛ به شکلی که محتوا باید براساس موقعیت دانشی و مهارتی مخاطب تهیه شود و به طور طبیعی اطلاع ­رسانی به یک سرمایه­ گذار بازار مشتقه با کشاورزی که قیمت محصولات کشاورزی در بورس را دنبال می­ کند، متفاوت است.

در اهمیت سایت اطلاع­ رسانی کالاخبر نیز باید اشاره کنم که معاملات مربوط به قراردادهای آتی زعفران، زیره سبز، پسته و گواهی سپرده کالایی این محصولات، مسایل جدیدی در اقتصاد بخش کشاورزی است؛ عمده کشاورزان و فعالان این حوزه با کارکردهای این ابزارهای مالی ناآشنا هستند. از این رو در آموزش، فرهنگ ­سازی و اطلاع­ رسانی مستمر به این افراد نباید خسته شد.

حتی شاید لازم باشد سال­ ها در این حوزه تبلیغ شود تا به نقطه مناسبی از حجم معاملات برسیم. بنابراین باید در حوزه معرفی ابزارهای مالی مربوط به این محصولات، مدت طولانی و به­ صورت مستمر آموزش داد و اطلاع ­رسانی کرد، به ­ویژه آن­که آشنا کردن گروه ­هایی که در بازار سنتی فعالیت دیرینه ­ای دارند و از فضای فکری بورس جدا هستند، دشوار است. توجه داریم این اطلاع رسانی به زبان ساده و به شکل مناسب و مستمر است که اثرگذار است. بنده معتقدم زمانی که حداقل یک بیستم کشاورزان فعال کشور از وجود ابزارهای مالی بورس کالا و کارکردهای آن ها مطلع شوند، میتوان چهره واقعی رینگ کشاورزی بورس کالا را با حجم انبوه محصولات مشاهده کرد. در تحقق این رویداد، اطلاع ­رسانی و تقویت بعد فرهنگ­ سازی جایگاه ویژه­ ای دارد.

پایگاه اطلاع­ رسانی کالاخبر به همراه سایر سایت­ های اطلاع­ رسانی تخصصی بازار سرمایه با توجه به ظرفیت­ های بالای بازار سرمایه در اقتصاد ایران، راهی طولانی در حوزه آموزش، فرهنگ ­سازی و اطلاع­ رسانی در پیش دارند. مهم آن است که واقعیت بازار با اطلاع­ رسانی­ ها منطبق باشد. مهم آن است که بورس­ های کالایی با انجام معاملات صحیح و رقابتی بازتاب اطلاع­ رسانی سایت­ هایی مثل شما باشند.

*حسین عبده تبریزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها