کالاخبر

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس، مهدی کرباسیان رییس سابق هیات عامل ایمیدرو، روح الله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و قاسم محسنی دمنه مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان در گفت و گویی به مناسب سالروز آغاز به کار پایگاه اطلاع رسانی «کالاخبر» به بررسی اهمیت نقش اطلاع رسانی و فعالیت رسانه های تخصصی در توسعه بازار سرمایه پرداخته اند که در ادامه می خوانید.

تقویت رسانه های تخصصی، کاهش شایعات بورسی

خبرنگار: محسن نعمتی- سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس با تبریک فرارسیدن سالروز راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی کالاخبر گفت: یکی از مشکلات بازار سرمایه فرهنگ سازی است زیرا به دلیل نوسانات اقتصادی زیادی که در کشور وجود دارد به ویژه تورم های گاه و بی گاه، مردم به طور مداوم در فکر این هستند که کجا می توانند سرمایه خود را حفظ کنند.

وی افزود: لذا زمان هایی که بازار سرمایه شروع به رشد کردن می کند، توجه به این بازار بعضا بدون اینکه عمق نگاه و تحلیل علمی وجود داشته باشد، افزایش می یابد بنابراین طبیعتا مساله ارتقای سواد مالی، اقتصادی و فرهنگ سازی در بازار سرمایه بسیار پر اهمیت است.

این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: در این میان بورس کالا تخصصی تر از بورس اوراق بهادار بوده و فعالان این بخش نگاه تخصصی تری دارند و کمتر درگیر رفتار توده ای که در حوزه سهام دیده می شود، هستند بنابراین سایت های تخصصی اطلاع رسانی در این حوزه می توانند به روش هایی که منجر به افزایش سطح اطلاعات تخصصی و ارتقای دانش مالی و اقتصادی می شود، کمک کنند.

اسلامی بیدگلی عنوان کرد: از سوی دیگر شاید به دلیل آنکه در سال های اخیر رسانه و بنگاه های خبری حرفه ای بازار سرمایه کمتر داشتیم، روایج شایعات در حوزه بورس بیشتر است البته بخشی هم به تغییرات دائمی سیاست ها بر می گردد که در این میان سایت ها عملا سعی می کنند تا اخبار درست تری را منتشر کنند؛ بنابراین جدا از مسئله ارتقای سواد مالی و اطلاعات تخصصی، افزایش گردش اطلاعات درست و شفاف هم به وسیله سایت های تخصصی منجر می شود.

عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که امروزه نقش سایت ها کمرنگ تر از ۵ سال گذشته شده است زیرا شبکه های اجتماعی توسعه جدی یافته اند و حتی وب سایت های خبری معروف جهان نیز با کاهش خواننده رو به رو شدند و به سمت انواع شبکه های اجتماعی رفته اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از رسانه های مکتوب موفق ما امروز دیگر وجود ندارند و بسیاری از سایت های موفق نیز از رونق افتاده اند، تصریح کرد: لذا بسیار اهمیت دارد که رسانه ها رصد کنند و ببینند که در کجا می توانند در ارائه اطلاعات تخصصی و افزایش سواد مالی و اقتصادی و ارائه اخبار درست به دور از شایعات موفق عمل کنند.

وی پیشنهادی برای بهبود عملکرد سایت های تخصصی بازار سرمایه ارایه داد و گفت: در دنیای امروز مخاطبان در سراسر دنیا حوصله خواندن مطالب بلند را ندارند زیرا دسترسی آنها به منابع اطلاعاتی زیاد شده و عنصر جذابیت و خلاصه سازی پر اهمیت شده است از سوی دیگر در مورد سایت های تخصصی لزوما تعداد مخاطبان مهم نیست بلکه مخاطب درست داشتن مهم است بنابراین در سایت های تخصصی این موضوع مهم است که آیا مخاطب پیام ما را درست دریافت می کند یا نه.

اسلامی بیدگلی با تاکید بر اهمیت نقش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حوزه بورس کالا گفت: به نظر من در خصوص بورس کالا باید انتخاب مخاطب درست باشد زیرا هنوز مدیران و سیاست گذاران متوجه اهمیت نقش مکانیسم بازار در کنترل اقتصاد نیستند و به سازوکار بازار اعتقادی ندارند به طوری که وقتی به برخی از مسوولان گفته می شود کالاها را قیمت گذاری نکنید و به دست بورس بسپارید احساس می کنند که قدرتشان را از دست می دهند این در حالی است که ذاتا بازار سرمایه از جمله بورس کالا مخالف اندیشه کنترل و سیاست گذاری مرکزی است یعنی ساز وکارهای بازار هستند.

وی تاکید کرد: لذا باید تصمیم سازان و سیاست گذاران از سازوکار بازار سرمایه آگاهی پیدا کنند، به ویژه نسل بعدی مدیران مطلع باشند تا اندیشه های ناشی از نفوذ و توسعه چپ گرایی اقتصادی که در دهه های ۵۰ و ۶۰ در کشور پررنگ بود، در توسعه نظام های بازار رنگ ببازد و سازوکارها و نهادهایی که اندیشه آنها استقرار نظام بازار است بر حوزه سیاست گذاری توسعه پیدا کنند.

لزوم شناخت دقیق نسبت به بورس کالا

مهدی کرباسیان رییس سابق هیات عامل ایمیدرو نیز در گفت و گو با کالاخبر عنوان کرد: با وجود آنکه از ابتدای آغاز به کار بورس فلزات تهران در سال ۸۲ در جریان فعالیت و توسعه بورس کالا هستم اما هنوز برخی از فعالان صنایع و حتی مدیران ما نگاه دقیقی نسبت به اثرات مطلوب بورس کالا در اقتصاد ندارند که بخش بزرگی از این فرهنگ سازی و توسعه اطلاع رسانی روی دوش سایت های خبری از جمله کالاخبر است.

وی گفت: امروزه اهمیت بازارهای مالی در اقتصاد کشور بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته و در همین راستا نقش اطلاع رسانی در این زمینه نیز جایگاه مهم تری پیدا کرده است. از طرفی با وجود سایت های خبری و فضای مجازی، هیچ اتفاقی از چشم مخاطب پنهان نمی ماند و به این ترتیب انعکاس اخبار دقیق و موثق از رسالت های سایت های خبری به شمار می رود.

کرباسیان ادامه داد: بارها اعلام کرده ایم که مبادلات کالایی کشور در بستر بورس کالا سالم و شفاف می شود که تکرار چند باره این موضوع به همراه اعلام مزایا و علل موفقیت بورس های کالا در دنیا از جمله موارد مهم پایگاه اطلاع رسانی کالاخبر بوده که باید بیش از این ها تقویت شود.

به روز شدن اطلاعات

دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار نیز به مناسبت پنجمین سالروز راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی کالاخبر به اهمیت ترویج فرهنگ سازی برای فعالان صنایع مرتبط با بورس کالا به ویژه کشاورزان اشاره کرد و گفت: همچنان شمار زیادی از فعالان بازارهای کالایی با مفاهیم بورس های کالا، سرمایه گذاری و کارکردهای ابزارهای نوین مالی آشنا نیستند؛ طبیعی است هرچقدر فعالان صنایع با مفاهیم مرسوم در بازار سرمایه و ابزارهایی که در این بازارها مورد استفاده قرار می گیرد، آشناتر شوند، امکان بهره برداری از این ابزارها و مفاهیم سرمایه گذاری مرتبط با آن برای آنها بیشتر خواهد شد.

روح الله میرصانعی در گفتگو با «کالاخبر» اظهار داشت: به عنوان مثال ابزارهای مالی نوین مثل ابزارهای مشتقه ابزاری برای پوشش ریسک و بیمه کردن فعالان بازار در مقابل نوسانات قیمت است. وقتی فعالان بازار دانش زیادی در خصوص استفاده از این ابزارها و کارکردهای آنها نداشته باشند، طبیعی است نمی توانند خود را در مقابل تغییرات قیمت در آینده بیمه کنند.

میرصانعی افزود: در این رابطه، رسانه ها به ویژه سایت های تخصصی خبری و تحلیلی مثل پایگاه  اطلاع رسانی کالاخبر کمک کننده هستند و مفاهیم بورسی و مباحث روز و چالش هایی که در این حوزه ها شکل می گیرد را به نوعی منعکس کنند تا دانش فعالان بازار به روز شده و ارتقا پیدا کند و فعالان صنایع نیز بتوانند از مزایای بازار سرمایه بهتر استفاده کنند.

رشد همزمان رسانه ها با بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان نیز در همین زمینه به «کالاخبر» گفت: رسانه های تخصصی بازار سرمایه نقش موثری در آموزش و فرهنگ سازی داشته و دارند و فعالان ثابت بازار سرمایه نیز عموما به همین رسانه های تخصصی مراجعه می کنند. در این زمینه پایگاه اطلاع رسانی کالاخبر که روی مباحث بورس ها و بازار کالاها تمرکز دارد، فرصتی مناسب برای فعالان این حوزه است تا آخرین اخبار و مفاهیم مرتبط با بورس های کالا را در این پایگاه بخوانند و آموزش ببیند.

قاسم محسنی دمنه افزود: طبیعتا بخش مهمی از استقبال فعلی مردم از بازار سهام و همچنین ورود شرکت های متعدد خریدار و فروشنده در بورس های کالا به دلیل اطلاع رسانی های مناسب از سوی رسانه ها بوده است که موضوع مهم رشد همزمان این رسانه ها با فعالیت های بازار سرمایه است.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها