بورس کالا

در هفته گذشته اخبار و گزارش های متعددی پیرامون بورس کالای ایران منتشر شد که "معامله ۴۸میلیون گواهی سپرده زعفران نگین در بورس کالا"، "انعقاد ۱۳میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد آتی"، "کارنامه ١١ ماهه بورس کالا"،"سبقت کارگزاری ها نبش بندر انزلی" و "اقدام بورس کالا برای تامین مناسب اقلام مصرفی مقابله با کرونا" از مهم ترین آنها بود.

کارنامه ١١ ماهه بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، کارنامه عملکرد ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ بورس کالای ایران در حالی منتشر شد که آمارها از ثبت ارزش معاملاتی بیش از ۱۵۱ هزار و ۹۳۰ میلیارد و ۵۹۲ میلیون تومان در بازارهای فیزیکی، مشتقه و نیز بازار مالی حکایت دارد.

در بازه زمانی مذکور بازار فیزیکی با سهم ۸۱ درصدی بیشترین تاثیر را در تحقق این ارزش معاملاتی در پی داشته است و بازارهای مشتقه و مالی بورس کالای ایران نیز به ترتیب سهم ۱۵ و ۴ درصدی را در ثبت این رقم به خود اختصاص داده اند.

در ۱۱ ماهه سال جاری ارزش معامله ۲۳ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۸۶۶ تن انواع کالا در بازار فیزیکی به رقم ۱۲۳ هزار و ۳۸۳ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان رسید تا در مقایسه با حجم و ارزش معاملات طی دوره مشابه سال گذشته به ترتیب ۶.۲ و ۵۹ درصد افزایش یابد.

بازار ۵۶۰۰ میلیارد تومانی ابزارهای مالی

آمارهای موجود در کارنامه ۱۱ ماهه بورس کالا نشان می دهد که ارزش معاملات در بازار ابزارهای مالی نیز رقمی بیش از ۵ هزار و ۶۳۴ میلیارد و ۵۷۲ میلیون تومان ثبت شد.

در بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران نیز در حالی بیش از ۲۱ میلیون و ۶۳۶ هزار اوراق سلف موازی استاندارد خرید و فروش شد که ارزش ۸۱۳ میلیارد و ۹۷ میلیون تومانی نیز برای آن به ثبت رسید.حجم معاملات گواهی سپرده کالایی نیز به ۵۷ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۸۹ ورقه بهادار مبتنی بر کالا رسید و ارزش آن با افزایش ۹۳ درصدی بیش از سه هزار و ۳۵۲ میلیارد و ۷۳۷ میلیون تومان ثبت شد.

معامله ۴۸میلیون گواهی سپرده زعفران نگین

بررسی ها از عملکرد معاملات بورس کالای ایران طی ۱۱ ماهه امسال بیانگر آن است که از مجموع ۵۷ میلیون و ۴۱۶ هزار گواهی سپرده کالایی معامله شده بر پایه دارایی های زعفران نگین، زعفران پوشال، زیره سبز، پسته فندقی و سکه بهار آزاد، زعفران نگین با معامله حدود ۴۸ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۴۷۸۶ میلیارد ریالی، سهم ۸۳ درصدی را از حجم کل معاملات ۱۱ ماهه کسب کرده و در صدر جدول این بازار قرار گرفته است.

در حال حاضر شاهد انجام معاملات زعفران نگین و پوشال معمولی، زیره سبز و پسته فندقی در قالب گواهی سپرده کالایی هستیم. به طوری که در یازده ماهه سال جاری معامله گران در این بازار اقدام به معامله نزدیک به ۵۷ میلیون و ۴۱۶ هزار گواهی سپرده کالایی بر پایه دارایی هایی همچون زعفران نگین و پوشال تولید سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، زیره سبز تولید سال جاری، پسته فندقی ۳۲-۳۰ برداشت امسال و سکه بهار آزادی تحویل یک روزه ۴ خزانه بانک های رفاه کارگران، سامان، صادرات و ملت کردند تا ارزشی بیش از ۳۳ هزار و ۵۲۷ میلیارد و ۳۷۷ میلیون ریال در این بازار به ثبت برسد.

انعقاد ۱۳میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد آتی

بررسی معاملات بورس کالای ایران نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه معامله گران نزدیک به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد آتی را در ۳۰ سررسید قابل معامله منعقد کردند و ارزشی بیش از ۲۲۷ هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال را به ثبت رساندند؛ در این بازه زمانی بیش از ۶۲۸ هزار و ۷۰۰ مشتری در بازار فعال بودند که این ارقام بیانگر پتانسیل بالای بازار قراردادهای آتی بورس کالا برای میزبانی از سایر محصولات کشاورزی، انواع کالاهای فلزی، پتروشیمی و نفتی است.

از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه معامله گران بیش از ۱۳ میلیون و ۶۹۷ هزار قرارداد را در ۳۰ سررسید قابل معامله منعقد کردند و ارزشی بیش از ۲۲۷ هزار و ۶۷۹ میلیارد و ۹۷۲ میلیون ریال ثبت کردند و در این بازه زمانی بیش از ۶۲۸ هزار و ۷۰۰ مشتری در بازار فعال بودند.

براساس آمارهای معاملات بازار مشتقه بورس کالا در ۱۱ ماهه سال جاری، زعفران نگین با سهم ۵۹ درصدی از ارزش کل معاملات در جایگاه نخست بازار قرار گرفته است. قرارداد آتی پسته و زیره سبز نیز به ترتیب با سهم ۲۱ و ۱۹ درصدی از ارزش کل معاملات ۱۱ ماهه در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. سهم قرارداد آتی زعفران رشته ای پوشال معمولی نیز در این میان تنها یک درصد بوده است.

سبقت کارگزاری ها نبش بندر انزلی

آمارهای معاملات ۱۰ ماهه شرکت های کارگزاری دارای مجوز فعالیت در حوزه بورس کالا حاکی از آن است که در این مدت ۸۰ درصد ارزش معاملات کارگزاری های این حوزه مربوط به معاملات تالار فیزیکی بوده است؛ بازار قراردادهای آتی و معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی نیز به ترتیب سهم ۱۶ و ۴ درصدی را در ارزش معاملات کارگزاری ها داشته اند. قراردادهای اختیار معامله نیز با سهم ۹۴۳ میلیارد ریالی سهم کمتر از یک درصدی را در ارزش معاملات کارگزاری های کالایی به خود اختصاص داد.

براساس آمارهای موجود از رتبه بندی شرکت های کارگزاری، در بازار فیزیکی کارگزاری مبین سرمایه با سهم ۱۱ درصدی از کل ارزش معاملات این بازار در رتبه نخست کارگزاری های کالایی قرار گرفته است. دو شرکت کارگزاری مفید و سی ولکس نیز به ترتیب سهم ۸ و ۷ درصدی را کسب کردند.

اقدام بورس کالا برای تامین مناسب اقلام مصرفی مقابله با کرونا

در هفته گذشته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در نامه ای به دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، معاون مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صمت و رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران پیشنهاداتی برای اقدامات قابل انجام در صنایع وابسته به پتروشیمی برای همراهی با کنترل بیماری کرونا ارائه داد.

در این نامه پیشنهاداتی جهت کمک به مدیریت مناسب تر این بحران ارائه شد از جمله اینکه: با توجه به لزوم سرعت عمل و انعطاف پذیری در اقدامات اجرایی و پیگیری و با توجه به مسئولیت پذیری و اقداماتی که تا این تاریخ توسط انجمن ملی پلیمر ایران انجام شده پیشنهاد می شود کلیه اقدامات در قالب کارگروهی با محوریت این انجمن به انجام رسد.

همچنین پیشنهاد شد با توجه به اینکه انجمن ملی پلیمر ایران پیگیر تامین نیاز واحدهای تامین کننده شبکه رسمی توزیع اقلام مصرفی مرتبط با کنترل این بیماری است. در صورت اعلام فهرست خریداران مواد اولیه این اقلام (اعم از اقلام مصرفی ماسک و لباس های یکبار مصرف و ظروف بسته بندی) توسط انجمن و نیاز به اصلاح مثبت یا منفی سهمیه ها توسط وزارت صمت و یا به صورت عرضه خاص در بورس در اسرع وقت اقدام لازم به عمل خواهد آمد.

پیشنهاد دیگر این بود که "با توجه به افزایش شدید تقاضا در مواد اولیه مرتبط لازم است نسبت به افزایش عرضه پتروشیمی ها (حسب درخواست و نظر انجمن ملی) پیگیری لازم توسط آن دفتر انجام شود."

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها