سنگ آهن

انتظار می رود قیمت سنگ آهن که یکی از بهترین عملکردها را در بازار کومودیتی ها در سال ۲۰۱۹ داشته در سال جاری میلادی کاهش یابد چرا که صنایع فلزی در کل در نتیجه پاندمی ویروس کرونا لطمه می بینند و احتمال تشدید رکود اقتصادی در سطح دنیا جدی تر است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران،گروه بانکی استرالیا و نیوزلند پیش بینی خود را برای قیمت سنگ آهن در پایان سال از ۷۵ دلار برآورد قبلی به ۶۸ دلار هر تن رسانده است. برخی انتظار دارند امسال متوسط قیمت سنگ آهن ۱۱ درصد کاهش یافته به کمتر از ۸۰ دلار برسد. سال ۲۰۱۹ متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین به طور میانگین ۹۳.۸۵ دلار بوده که پس از فاجعه شکست سد در برزیل تا اواسط سال به اوج ۵ سال اخیر نیز رسید.

موسسه گلدمن ساکس نیز اظهار داشته علت عملکرد خوب بازار سنگ آهن در سال ۲۰۱۹ سرمایه گذاری پایین در بخش تولید آن بود. از طرفی سنگ آهن بازاری وابسته به چین است از این رو در مقابل شوک ها مصونیت بیشتری دارد. ولی تعطیلی خطوط تولید فولاد اروپا برای کنترل شیوع کرونا می تواند اثراتی بر بازار سنگ آهن وارد کند چرا که اروپا پس از چین دومین وارد کننده سنگ آهن دنیاست.

تقاضای فولاد هم در این رکود اقتصادی بی تاثیر نیست. برآورد شده تقاضای فولاد چین به تنهایی بیش از ۱۰ درصد نسبت به سه ماهه پایانی ۲۰۱۹ کاهش یافته باشد ولی نشانه هایی از بهبود نیز مشاهده شده است. فروش بخش مسکن حدود ۷۰ درصد شرایط نرمال قبلی است و فروش اتوموبیل رشد خوبی داشته است.

از طرفی کمبود قراضه می تواند میزان واردات سنگ آهن به چین را امسال مشابه سال قبل نگه دارد از این رو به بالا ماندن قیمت سنگ آهن نیز کمک خواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند بسته های محرک اقتصادی نیز زودتر از سه ماهه پایانی سال تاثیرات واقعی خود را نشان نخواهد داد و قیمت ها کاهش می یابند. برخی معتقدند رشد چشمگیر شاخص پی ام آی چین در ماه مارس فعلا تنها امیدی واهی است. پیش بینی شده رشد اقتصادی چین امسال ۲.۹ درصد باشد که در چندین دهه اخیر پایین ترین سطح رشد است و همین امر به طور کلی اثری منفی بر تقاضا و قیمت فلزات دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها